هم‌اندیشی برای مهجوریت‌زدایی از دهه امامت و ولایت
کد خبر: 4068635
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
ایکنا گزارش می‌دهد

هم‌اندیشی برای مهجوریت‌زدایی از دهه امامت و ولایت

نشست هم‌اندیشی بزرگداشت جشن‌های مردمی اعیاد قربان و غدیر خم(دهه امامت و ولایت) با هدف ساماندهی و مدیریت برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار و حاضران ضمن ابراز تاسف از غفلت نسبت به این دهه در کشور، بر ضرورت جهاد تبیین به منظور معرفی ابعاد عید غدیر و تدوین برنامه‌های متنوع فرهنگی تاکید کردند.

نشست هم‌اندیشی بزرگداشت جشن‌های مردمی اعیاد قربان و غدیر خم(دهه امامت و ولایت)

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی بزرگداشت جشن‌های مردمی اعیاد قربان و غدیر خم(دهه امامت و ولایت) با هدف ساماندهی و مدیریت برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از ساعت ۸:۱۵ صبح امروز سه‌شنبه 14 تیرماه، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آغاز و در ادامه کلیپی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اعیاد قربان و غدیر و ارتباط این دو عید بزرگ و علت نامگذاری دهه امام و ولایت پخش شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور؛ رئيس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی،  حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد؛ امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام والملسمین سیدرضا تقوی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سیدمحمد حسینی؛ معاون پارلمانی رئيس‌جمهور، عباس سلیمی؛ پیشکسوت قرآنی کشور، حاج محمود لولاچیان؛ از معتمدین بازار، ظریف‌منش؛ مدیرعامل بین‌المللی بنیاد غدیر و ... حضور داشتند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در این نشست با تشکر از برگزاری این جلسه و تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: از منظر بزرگداشت روز مبارک غدیر تقریبا کار در خوری در این سالها به نظر می‌رسد فراتر از سال‌های گذشته انجام نشده است اما در این انقلاب مدرسه غدیر احیا شد.

وی افزود: امروز غدیر محور تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دنیای اسلام است و این در سایه انقلاب اسلامی است و مدرسه امیرالمومنین علی(ع) که در حقیقت مدرسه پیامبر اعظم(ص) است، امروز در جهان اسلام نقش فاخری ایفا می‌کند و در سایه این انقلاب امیدواریم این جایگاه در آن اندازه مورد انتظار در جامعه بشری ارتقا بیابد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: آنچه پیشینیان ما برای این مناسبت به یادگار گذاشته‌اند این است که مسلمانان و دوستان امام علی(ع) به دیدار سادات می‌روند که انصافا یک کار استثنایی و حرکت ماندگار و و پرثمری است و این میراث ارزشمندی مثل میراث عاشورا و گریه بر امام حسین(ع) است و این در کشور و عالم تشیع نهادینه شده است.

وی تاکید کرد: یکی از کارهای ارزشمند که در این ایام باید بر آن پای فشرد همین برنامه بسیار متعالی و سازنده و به معنای واقعی کلمه مردمی است که باید هر قدر می‌توانیم گستره آن را افزایش دهیم.

هم‌اندیشی برای مهجوریت‌زدایی از دهه امام و ولایت؛ از جهاد تبیین درباره خطبه غدیر تا کتابت جمعی نهج‌البلاغه

ابوترابی فرد با بیان اینکه در این یکی دو سال اخیر به دلیل کرونا این حرکت سازنده تا حد زیادی تعطیل شده بود، یادآور شد: من شاهد هستم که در بسیاری از این دیدارها صف‌های طولانی برای بازدید سادات شکل می‌گیرد که یک حرکت سازنده، معنوی و انقلابی است و امیدوارم در این جلسه راه‌های نو گشوده شود و از تجارب نهادهایی مانند بنیاد بین‌المللی غدیر بهره بگیریم.

بنابر این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این نشست بود که در سخنان خود با بیان اینکه غدیر در حقیقت مجمع فضایل است و اگر دایره المعارف غدیر را بخواهیم تنظیم کنیم همه آنچه در اسلام است در غدیر هم وجود دارد، تصریح کرد: این به استناد خود قرآن است که اگر این کار انجام نمی‌گرفت گویی زحمات ۲۳ ساله پیامبر(ص) از بین می‌رفت.

تقوی افزود: در غدیر چه وجود دارد که آنقدر عظمت دارد که برابر با ۲۳ سال رنج‌ها و تلاش‌ها و زحمات پیامبر اکرم(ص) و همه مجاهدان است؟ ما این مسئله را تبیین‌ نکرده‌ایم که در غدیر چه اتفاقاتی افتاده که آنقدر وزین و ثقیل است.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در غدیر پیام‌های مختلفی وجود دارد که باید متناسب با نیاز زمان و جامعه آن پیام خاص را برجسته کنیم و این باید برنامه‌ریزی شود. مهم‌ترین موضوعات مربوط به غدیر، امامت و ولایت، شایسته‌سالاری، تداوم یک نهضت و انقلاب و جهاد تبیین درباره خطبه غدیر است؛ در واقع پیامبر(ص) درباره غدیر ابتدا تبیین کردند و خطبه خواندند و روشنگری کردند و باید درباره کلمات پیامبر(ص) در این رابطه دقت و واکاوی کرد.

تقوی با طرح این پرسش که آیا در این دهه تنها به دنبال یک جریان و برگزاری مراسم هستیم؟، متذکر شد: اگر کار تبلیغی و تبیینی تداوم نداشته باشد، در جامعه نهادینه نمی‌شود. به یاد داشته باشیم که غدیر، فصلی نیست و این دهه برای تداوم کار است.

هم‌اندیشی برای مهجوریت‌زدایی از دهه امام و ولایت؛ از جهاد تبیین درباره خطبه غدیر تا کتابت جمعی نهج‌البلاغه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای ما باید بسیاری از تبلیغات خود را در سایه غدیر تداوم ببخشیم و در این رابطه باید برنامه‌ریزی کرد و نهادهایی همچون بنیاد بین‌المللی غدیر به طور مدام فعال باشند و غدیر به غدیر باید سال جمع‌بندی فعالیت‌های تبلیغی و دینی باشد لذا باید غدیر محور باشد.

همچنین سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این نشست با تاکید بر اینکه جامعه همواره نیاز به فضای پرنشاط دارد و پیروان ائمه اطهار باید در ایام شادی اهل بیت(ع) شاد باشند، گفت: ما معمولا در ایام عزا نسبت به ایام سرور و شادی قوی‌تر هستیم.

وی افزود: در روزهای اخیر دیدیم که سرود سلام فرمانده چه شور و شعفی در جامعه ایجاد کرد و این تجربه‌ای است که در این ایام نوجوانان و کودکان را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و می‌توانیم تشویق کنیم که اسامی علی و مرتضی بر روی نوزادان متولد شده در این ایام گذاشته شود.

معاون پارلمانی رئيس‌جمهور تصریح کرد: اجرای برنامه‌های هنری و فرهنگی خیابانی در جمع‌های مردمی باید برگزار شود و صرفا برنامه‌ها در مساجد نباشد و ما به جمع مردم برویم. همچنین می توانیم برنامه‌های هنری مربوط به این‌مناسبت‌ها را رایگان یا نیم بها کنیم.

وی اضافه کرد: قبلا درباره قرآن جمع زیادی از خوشنویسان جمع می‌شدند و در یک روز قرآن کتابت می‌شد که می توان این برنامه را درباره نهج‌البلاغه هم انجام داد. همچنین باید توجه ویژه‌ای به خطبه‌‌خوانی غدیر شود.

حسینی با تاکید بر اینکه در این دهه باید اهل سنت را هم پای کار بیاوریم زیرا حب اهل بیت(ع) در اهل سنت وجود دارد تا آنها هم در این مسئله مشارکت کنند، یادآور شد: مسئله مهم دیگر برگزاری ضیافت‌ها، اطعام و احسان علوی در شهرها و حاشیه شهرهاست که در کنار آن می‌توان حداقل یک برگه آموزه‌ها و معارف علوی اهدا کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برنامه‌های صدا و سیما در این ایام باید شاد باشد و کمتر به غم‌ها و غصه‌ها و مشکلات پرداخته شود، گفت: پخش موسیقی سریال امام علی(ع) در اماکنی مانند مترو اقدام مناسبی است.

وی در پایان اظهار کرد: برنامه دیگر تشویق کودکان و نوجوانان برای حفظ کلمات قصار امام علی(ع) است. در ادارات و نهادها نیز می‌توان جلساتی برای تبیین شیوه حکمرانی علوی برگزار کرد.

بنابر گزارش خبرنگار ایکنا، در بخش بعدی این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سخنانی با تبریک ماه ذی الحجه و به ویژه دهه اول آن گفت: این روزها ایام ویژه‌ای است و قرآن به این ایام اشاره کرده ‌و خداوند به دهه اول این ماه قسم خورده است؛ «والفجر و لیال عشر». خدا در این ایام ما را مامور به ذکر و یاد خودش کرده و یکی از عناصر تاثیرگذار در ذکر خدا، زمان است و این دهه یکی از بهترین زمان‌هاست.

هم‌اندیشی برای مهجوریت‌زدایی از دهه امام و ولایت؛ از جهاد تبیین درباره خطبه غدیر تا کتابت جمعی نهج‌البلاغه

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی قصد تصدی‌گری فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را ندارد، یادآور شد: وظیفه شورا براساس حکم رهبر معظم انقلاب و اساسنامه شورا، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و هدایت برنامه‌ها و مناسبت‌های دینی، مذهبی و انقلابی است و هدف ما هم از تشکیل این جلسه هماهنگی، هم‌افزایی و ایجاد انسجام در فعالیت‌های مربوط به دهه ولایت و امامت است که فرصتی مغتنم برای کارهای بزرگ فرهنگی است.

موسی‌پور افزود: دهه ولایت و غدیر در جامعه ما مغفول است و این حرف گزافه‌ای نیست؛ غدیر هویت و اصالت ماست و بزرگ‌ترین روز تاریخ بشریت است که امام صادق(ع) فرموده‌اند افضل اعیاد است که متاسفانه ما نتوانستیم آن را تبیین کنیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی تداوم و استمرار غدیر است و از این دهه باید حداکثر بهره‌برداری را در قالب فعالیت‌های تبیینی، تبلیغی، فرهنگی و هنری داشته باشیم و یک بسیج در این راستا ایجاد کنیم، گفت: ما باید در نهادهای حاکمیتی به ویژه نهادهای فرهنگی و همینطور نهادهای مردمی پاسخگو باشیم که در رابطه با غدیر چه کرده‌ایم، لذا جامعه غدیری باید بیش از این به ابعاد گسترده غدیر توجه داشته باشد.

در ادامه حاج محمود لولاچیان، از معتمدان بازار و فعال در حوزه مراسم عید غدیر، با تشکر از برگزاری این جلسه هم‌اندیشی و حضور در آن گفت:‌ امام صادق(ع) می‌فرمایند غدیر از عاشورا و فاطمیه اهمیت بیشتری دارد و باید برنامه‌های بهتری در این عید داشته باشیم.

وی افزود: برای این کار باید هزینه کرد و وقت و آبرو گذاشت تا غدیر را به طور مناسب و مطلوبی گرامی داشت. همانطور که در عاشورا اطعام می کنیم و دسته عزاداری راه می‌اندازیم و این کارها مردمی است، در ایام غدیر هم باید این کارها را انجام دهیم.

لولاچیان از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درخواست کرد این جلسات مربوط به غدیر در طول سال برگزار شود و کمیته‌ای در مورد غدیر تشکیل شود که تقسیم وظایف بین نهادهای دولتی و مردمی انجام دهد و به ویژه بر روی فعالیت‌های فرهنگی مردمی توجه ویژه‌ای شود.

حسین ظریف‌منش، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر، سخنران دیگر این نشست بود که در تشریح برنامه‌های این بنیاد گفت: تفاوت غدیر با بقیه مراسم و اعیاد این است که غدیر نیاز امروز جامعه ما و بشریت است و شناخت حرکت غدیر باعث می‌شود جامعه راه را گم نکند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب غدیر، پیام اصلی انقلاب است و مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین مسئله همه جوامع است و ناسخ سفسطه جدایی دین از سیاست است و نه فقط متعلق به شیعه بلکه متعلق به جهان اسلام و بلکه متعلق به همه جهان بشریت است چرا که نیاز امروز بشر را پاسخ می‌دهد.

حسین ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر

وی اظهار کرد: اگر با این نگاه وارد موضوع غدیر شویم می‌بینیم که این مناسبت تنها یک تعظیم و گرامیداشت است بلکه علاوه بر آن، می‌توانیم سرمایه‌ای ذی‌قیمت برای استمرار راه‌مان در جهت گسترش اسلام و تشیع فراهم کنیم.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر ابراز کرد: سال گذشته پس از حدود هفت سال تلاش، دهه امامت و ولایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و ما در بنیاد دو مناسبت بزرگ را در طول سال پیش‌بینی کردیم؛ دهه امامت و ولایت با هدف ترویج غدیر و تبیین فلسفه آن و دیگری فاصله میان ولادت امام جواد(ع) و میلاد امیرالمومنین امام علی(ع) با هدف ترویج فضایل امام علی(ع) و تبیین آموزه‌های علوی در حوزه‌هایی مانند سبک زندگی، دفاع، امنیت، اداره کشور و ...است.

ظریف‌منش با بیان اینکه برنامه‌های بنیاد در خصوص دهه امامت و ولایت از دو روزگذشته آغاز شده، گفت: برنامه‌ها از حدود فروردین ماه ابلاغ شده و نزدیک به 50 دستگاه اجرایی کشور و 400 گروه جهادی در کلیه استان‌ها و شهرستان‌های کشور کار را آغاز کردند و هدف را گسترش و عمومی‌سازی جشن‌های غدیر و همچنین زمینه‌سازی برای ارتقای معرفت و فرهنگ جامعه نسبت به حقیقت غدیر قرار دادیم.

وی بیان کرد:‌ آمار و اطلاعات ما حاکی از این است که می‌توان غدیر را مانند عاشورا یک حرکت مردمی کرد و سال گذشته در این خصوص جهش فوق‌العاده داشتیم و امسال هم همین هدف را در کل کشور دنبال می‌کنیم. شعار اصلی ما در پاسخ به ندای آسمانی پیامبر اکرم(ص) که در غدیر خم فرمودند حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند، «لبیک یا رسول الله(ص)» است که این شعار در میان اهل سنت هم مقبول و معنادار است و با این شعار بیان می‌کنیم که غدیر دستور الهی است و با دست پیامبر اکرم(ص) انجام شده است.

ظریف‌منش با بیان اینکه شعار اجرایی این دهه «هر خانه یک غذا، هر خانه یک پرچم» است، گفت: در برنامه‌های عمومی علاوه بر اطعام، امسال هدیه دادن و دورهم‌نشینی‌های غدیری و قرائت زیارت امین‌الله و خطبه غدیر را هم پیش‌بینی کردیم.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی بازسازی واقعه غدیر در 140 شهر، جشنواره ملی فرهنگی هنری با حضور دانش‌آموزان سراسر کشور، هزاران کاروان شادی خودرویی، برگزاری 20 وبینار داخلی و بین‌المللی، جشنواره خوشنویسی و کتابت خطبه غدیر، جشنواره‌های شعر متعدد در استا‌ن‌های مختلفف برگزاری همایش عدالت از منظر امام علی(ع) در استان مرکزی، همایش ترویج نهج‌البلاغه در استان مازندران، همایش «ولایت، محور وحدت امت اسلام» با حضور علمای اهل سنت و شیعه در استان هرمزگان را از دیگر برنامه‌های این دهه اعلام کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما دنبال آن هستیم که غدیر دهه امامت و ولایت را به یک گفتمان و مطالبه عمومی در کشور تبدیل کنیم اما متأسفانه برخی دستگاه‌های اجرایی در حد یک پرچم و آذین‌بندی هم همکاری نمی‌کنند که امسال با همه دستگاه‌ها در این رابطه هماهنگی کردیم. مساجد در این ایام باید پرچمدار ترویج غدیر باشند و ائمه جمعه در خطبه‌های نمازهای جمعه به بحث امامت، ولایت و فلسفه سیاسی اسلام و ولایت فقیه بپردازند.

سپس حجت‌الاسلام و المسلمین حسن ملک‌محمدی که به نمایندگی از نماینده ولی فقیه در نیروی انتظامی، در این نشست حضور یافته بود، گفت: بناست در نیروی انتظامی جشن 30 هزار نفری غدیر برای اولین بار برگزار شود و مسابقه حفظ خطبه غدیر در خانواده بزرگ 500 هزار نفری نیروی انتظامی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ملک‌محمدی

وی افزود: خداوند متعال، پیامبر رحمه للعالمین را تهدید کرد که «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» و پیامبر اکرم(ص) این تهدید را تبدیل به یک فرصت کرد؛ «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». خداوند هم این فرصت را تأیید کرد؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» و پیامبر(ص) هم این تأیید را تبدیل به یک تکلیف جهانی کرد؛ «فَلْیبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ».

ملک‌محمدی تصریح کرد: این نشان می‌دهد این یک امر مولوی و اوجب واجبات از ناحیه رسول خدا(ص) به همه ماست. در غدیر باید مقداری جدی‌تر باشیم و تعارفات را کنار بگذاریم. تمام ظرفیت نظام در این راستا باید به میدان بیاید به ویژه اینکه الان یک دولت جهادی و انقلابی بر سر کار است.

وی بیان کرد: پیام غدیر، عفو گذشت، رفع کدورت‌ها، صله رحم و عبادت و معنویت در حوزه فردی و خانوادگی و محرومیت‌زدایی و مبارزه با فقر و برقراری آرامش و صلح و شاد کردن دیگران در حوزه اجتماعی است که در روایت داریم که روز غدیر روز شادی است. اگر غدیر را فراموش کنیم سقیفه به وجود می‌آید و منافقین بر سر کار می‌آیند و علی و علی‌ها خانه‌نشین می‌شوند.

ملک‌محمدی با بیان اینکه نباید از علی زمان خود غفلت کرد، گفت: پیام غدیر اطاعت و تبعیت از ولایت و حمایت از ولایت و مبارزه با دشمنان ولایت است و باید مانند شهید سلیمانی پای پرچم ولایت تا آخرین نفس ایستاد. به تعبیر فاطمه زهرا(س) خطاب به امت اسلامی که چرا غدیر را فراموش کردید، باید گفت نزاع، اختلاف، ذلت و نکبت عالم بشریت ناشی از غفلت از غدیر است و عزت، استقلال و اقتدار ملت ایران از برکت توجه به غدیر است.

در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تبریک این ایام مبارک گفت: از زمان تولیت مرحوم آیت‌الله ری‌شهری در ارتباط با غدیر سعی کردیم با حداکثر توان خود در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در خدمت مردم باشیم.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی

وی افزود: عمده فعالیت‌های ما در این رابطه در سه محور اصلی است؛ اول برگزاری ده‌ها برنامه فرهنگی و قرآنی، دوم برگزاری مراسم عقد ازدواج تعداد زیادی از جوانان در آستان مقدس و سوم برگزاری برنامه جشن ویژه کودکان و نوجوانان و مسابقات فرهنگی مختلف.

سلیمی اظهار کرد: در این راستا تمام بخش‌های آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای پذیرایی از مردم عزیز آمادگی دارند. در این رابطه تمام فضاها و اماکن آستان اعم از تالارها و مسجد جامع و مصلی حضرت امیرالمومنین علی(ع) به نهادها و سازمان‌های مردمی برای برگزاری مراسم واگذار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان کرد: به نظر می‌رسد به موازات برگزاری جشن‌های باشکوه غدیر باید مسئله ترویج فرهنگ غدیر و معرفت علوی در تمام سطوح و لایه‌های مدیریتی مدنظر قرار گیرد و مورد غفل واقع نشود. مسئله دوم توجه به مسئله تقسیم وظایف است که همانطور که سهم مردم و نهادها و تشکل‌های مردمی مشخص می‌شود بسیار لازم است سهم دولت و مجلس هم مشخص شود و از آنها بخواهید در هر عیدی از سال آینده یک عیدی مشخص به ملت بزرگوار مرحمت کنند.

انتهای پیام
captcha