«وطن پارسی» بیانگر پیوندهای مشترک فارسی‌زبان‌هاست + صوت
کد خبر: 4068723
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
سمیعی در گفت‌وگو با ایکنا:

«وطن پارسی» بیانگر پیوندهای مشترک فارسی‌زبان‌هاست + صوت

آهنگساز و خواننده قطعه «وطن پارسی» گفت: این کار در تلاش است تا پیوندهای مشترک بین فارسی زبان‌ها را بیان کند.

امیرحسین سمیعی آهنگساز و خواننده قطعه تازه منتشره «وطن پارسی» در گفت‌وگو با  ایکنا گفت: میلاد عرفان‌پور شاعر این ترانه است که توسط بنده آهنگسازی شده و آرمان مهربان آن را تنظیم کرده است. ترانه «وطن پارسی» توسط مرکز موسیقی صدا و سیما و مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و در روز قلم منتشر شده است. این قطعه به مناسبت روز بزرگداشت زبان فارسی تولید شده و قرار بود تا یک خواننده تاجیک هم به اثر اضافه شود که این اتفاق رخ نداد. در نهایت این ترانه به خوانندگی من و آقای عارف جعفری از خواننده‌های افغانستانی منتشر شد.

آهنگساز ترانه «وطن پارسی» در رابطه با هدف از انتشار این قطعه گفت: زبان فارسی یک از زیباترین زبان‌های جهان است که ما شاهد وسعت، گستردگی و نفوذ آن در کشورهای بسیاری هستیم. همچنین پیوندی که این زبان با شعر دارد سبب گسترده‌تر شدن و توسعه پیدا کردن آن شده است. این کار تلاشی برای نشان دادن بخشی از قدرت زبان فارسی است که چندین کشور این زبان را مشتاقانه در هنر خود بسط و گسترش داده‌اند. ترانه «وطن پارسی» در تلاش است تا پیوندهای مشترک بین فارسی‌زبان‌ها را بیان کند.

وی ادامه داد: این اشتراک بزرگی که کشورهای فارسی‌زبان دارند یک پیوست بسیار محکم هنری نیز دارد که آن؛ شعر و ادبیات فارسی است. شعر، هنر شاخص و پیوند مشترک بین همه فارسی‌زبان‌ها است که همه را به هم وصل کرده و بسیار تاثیرگذار است.

سمیعی با بیان اینکه کارهای از این جنس سبب می‌شود تا این پیوندها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، اضافه کرد: اشکال کار آنجا است که پیوندها را لحاظ نمی‌کنیم و بیشتر هنرمندان ما فقط مخاطبان داخلی را در نظر می‌گیرند، در حالی که زبان فارسی به قدری گسترده است و محتوایی غنی‌ دارد که می‌تواند با فارسی‌زبان‌های کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار کند، منتها ما این موضوع را نادیده گرفته‌ایم.

وی افزود: امسال در حرکتی تلاش کردیم تا با تولید اثر موسیقایی این پیوند را ایجاد کنیم و اثری تولید کنیم که از نظر محتوای شعری بتواند درخواست پیوند همزبانی را جامعتر عنوان کند. محتوای این شعر هم در حال تلاش است تا این پیوند را به صورت گسترده نشان دهد.

کد

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: وقتی در حوزه موسیقی با کلام وارد می‌شویم نمی‌توانیم قدرت زبان فارسی را در این پیوند جهانی نادیده بگیریم و اگر بتوانیم به کشورهای فارسی‌زبان هم بیشتر توجه داشته باشیم، می‌توانیم مسائل گفتمانی را بیشتر مطرح کنیم و به پیوند معنایی بزرگی دست پیدا کنیم. این موضوعات در نهایت در جهت تعالی و نظام الهی حرکت ‌می‌کند زیرا زبان فارسی چنین محتوایی را در پس‌زمینه خود دارد.

انتهای پیام
captcha