«سلام فرمانده»؛ سرود همدلی ادیان در جبل لبنان + فیلم
کد خبر: 4069045
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۸
تحلیلگر لبنانی نوشت:

«سلام فرمانده»؛ سرود همدلی ادیان در جبل لبنان + فیلم

اجتماع باشکوه «سلام فرمانده» در منطقه جبل لبنان که سرزمین همزیستی مسلمانان و مسیحیان است، نشان می‌دهد که تاریخ وحدت بین مسیحیان و مسلمانان در این سرزمین بسیار بزرگتر، عمیق‌تر و قوی‌تر از تفرقه‌طلبان است.

ناجی امهز، تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه الاعلامی، ناجی امهز، تحلیلگر سیاسی لبنانی در یادداشتی درباره اجتماع با شکوه «سلام فرمانده» در منطقه جبل این کشور نوشت: بدون هیچ تأملی، بچه‌ها را آماده کردم و سوار اتوبوسی شدیم که عازم منطقه معیصره در کسروان (شهری در استان جبل) بود.  آنجا چهره‌های زیادی بودند که نمی‌شناختم اما آنها همان جملاتی را که من در دل دارم در دل داشتند: «سلام یا مهدی. سلام فرمانده».

به طرز متناقضی، راننده اتوبوسی که ما را می‌برد ماشین خود را با یک صلیب و تصویر مریم مقدس(س) تزئین کرده بود، در حالی که ماشینی که جلوی ما می‌رفت، تصویر بزرگی از سنت شاربل را روی شیشه عقب خود چسبانده بود که این تصویر دلپذیر را در خیال نقش می‌بست که باعث می‌شد از خود بپرسی که آیا نرگس خانم، مادر امام مهدی(عج)، مسیحی و اهل جبل لبنان بوده است؟ این ترکیب دینی که ویژگی منطقه جبل لبنان است و آن را منحصر به فرد و متمایز از تمام نقاط زمین می‌سازد در این سفر با ما همراه بود. 

به المعیصره رسیدیم که با پارچه‌نوشته‌های خوشامدگویی تزئین شده بود. گویی عید است. طوری که به دلیل ازدحام جمعیت، جایی برای ایستادن نبود و بزرگترین هدیه این عید، نسل بچه‌هایی بود که آن مکان را زینت بخشیده بودند؛ با معصومیتی زیبا و با اشتیاق فراوان برای مراسم پیش رو. به دست‌های کوچکشان می‌اندیشیدم که به سوی آسمان بالا می‌روند، انگار که در حال دعا به درگاه خداوند هستند و گویی که پس از خستگی بشریت، اکنون وقت ظهور فرارسیده است.

اجتماع سلام فرمانده در منطقه جبل لبنان

صدای ملکوتی آنها، آهنگین، غمگین، شادی‌آور و مهیج بود و گویی درختان صنوبر و کاج این سرود را می‌خواندند و دره‌ها صدای آنها را با طنین طبیعت بازتاب می‌دادند. سلام یا مهدی(عج)! چشم‌ها از سر شوق به یاد آن غایب حاضر، گریان است.

 نمی‌دانم و هیچ‌کس نمی‌داند که آیا امام مهدی(عج) در این مراسم حضور داشتند یا خیر، اما یک اتفاق عجیب رخ داده است، همه با یک رشته روحانی که قابل مشاهده بود، به هم وصل شده‌اند. حرکات، هماهنگ و همزمان بود؛ گویی یک جسم واحد در حال حرکت است که نشان می‌دهد ارواح در یک عقل بزرگ و جمعی ترکیب شده‌ که احساساتش را برمی‌انگیزد، به طوری که با شنیدن جمله سلام یا مهدی(عج)، بی‌اختیار دستت به سمت پیشانی‌ات بلند می‌شود تا سلام بدهی.

چه زیباست این کار جمعی که به ما احساس ایمان و امنیت می‌دهد و فرزندانمان را از انحرافاتی که اخیراً به جامعه لبنان هجوم آورده مصون می‌دارد.

سلام یا مهدی(عح)، تلاشی احساسی در جبل لبنان است که بر همزیستی و وحدت سرزمین و جامعه تأکید دارد و این که این تاریخ وحدت بین مسیحیان و مسلمانان و سرزمین لبنان بسیار بزرگتر، عمیق‌تر و قوی‌تر از جدایی‌طلبان است، حتی اگر صدایشان بلند شود.

امروز از دل کسروان و با عشق، طنین سلام به امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که در کنار مسیح(ع) برای نجات بشریت از ظلم و ستم ظاهر می‌شود بلند شده است.

سلام یا مهدی(عح) از لبنان، از کسروان. سلام یا مهدی(عج)، سلام فرمانده.

در ادامه کلیپی از اجتماع باشکوه سلام فرمانده در منطقه معیصره در کسروان (شهری در استان جبل لبنان) را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha