آموزش سنتی قرآن در چاد + فیلم
کد خبر: 4070249
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۵

آموزش سنتی قرآن در چاد + فیلم

«عبدالعزیز سلامه»، گردشگر عربستانی طی سفر به چاد از مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش حفظ قرآن در این کشور معروف به «خلوه» بازدید و فیلمی از آن منتشر کرده است.

آموزش سنتی قرآن در چاد + فیلمبه گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، وی در این مکتب‌خانه‌ها با ابزارهای ساده و بومی کتابت و حفظ قرآن کریم آشنا شده و از نزدیک با قرآن‌آموزان تعامل داشته است.

عبدالعزیز سلامه در یکی از مکتب‌خانه‌های شهر «انجامنا» پایتخت چاد با شیخ و استاد آن و دانش‌آموزانی که قرآن می‌آموزند به گفت‌و‌گو پرداخته است.

استاد حاضر در مکتب‌خانه طی بازدید سلامه، به شرح ابزارهای مورد استفاده برای آموزش حفظ به دانش‌آموزان و روش سنتی این کار با ابزارهای ساده که در گذشته رایج بوده است، پرداخت.

مرکب و قلم خوشنویسی برای کتابت سنتی قرآن در چاد

بنابر این گزارش، در این مکتب‌خانه‌ها؛ دانش‌آموزان برای یادگیری قرآن از تخته‌های چوبی استفاده کرده و با قلمی که جوهر آن‌ را از موارد اولیه محلی تهیه می‌کنند، قرآن را بر لوح نوشته و آن را حفظ و برای پاک‌کردن آیات نیز از آب استفاده می‌کنند و آیات جدید را دوباره بر لوح می‌نویسند تا آن را حفظ کنند.

جوهر هم از چوب سوخته بدست می‌آید که پس از تبدیل‌شدن به زغال، آسیاب شده و با ترکیب با آب، مرکب ایجاد می‌شود و آیات را با آن می‌نویسند.

نوشتن روی تخته چوبی نیز با قلمی از ساقه‌های ذرت، نی و سایر گیاهان مناسب برای خوشنویسی انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha