ضرورت ایجاد گروه‌های هم‌فکری قرآنیان برای طراحی نقشه راه جامع + فیلم
کد خبر: 4070514
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
حجت‌الاسلام نواب تاکید کرد:

ضرورت ایجاد گروه‌های هم‌فکری قرآنیان برای طراحی نقشه راه جامع + فیلم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با اعضای کاروان قرآنی حج تمتع با تاکید بر اینکه باید برای کار خودمان چشم‌انداز و نقشه راه داشته باشیم، گفت: اینکه قاری صرفاً به تلاوت قرآن کفایت کند، باعث رشد او نمی‌شود، لذا باید گروه‌های هم‌فکری ایجاد شود تا یک نقشه راه جامع برای آینده طراحی کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا، کاروان قرآنی حج تمتع، شب گذشته 21 تیرماه، با حضور در دفتر بعثه مقام معظم رهبری با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، دیدار و گفت‌وگو کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ابتدای این دیدار ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره قاریان شهید در فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ اظهار کرد: این قاریان به مثابه چلچراغ‌هایی برای برنامه‌های قرآنی کشور بودند. شب قبل از حادثه منا با شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر در موضوعی همکلام شدم و ساعاتی بعد ایشان به شهادت رسیدند. تقدیر الهی این بود که این قاریان عزیز در این سرزمین آسمانی شوند.

وی افزود: قرآن کریم می‌تواند در چراغدان قرار گیرد و افزایش نور پیدا کند. همان طور که خداوند متعال فرمود: «مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ؛ مثل نور او، چون چراغدانى در چراغى است». چراغدان افزایش نور تلاوت قاری، خلوص نیت قاری است. این طبیعی نیست که قرائت عبدالباسط در اذهان و بلندگو‌ها طنین بیندازد و پژواکش ادامه پیدا کند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری درباره حاج قاسم سلیمانی می‌فرمود که او در هنگام عملیات همیشه در وسط میدان بود، ولی در جلسات همیشه در گوشه‌ای می‌نشست. خداوند متعال این فرد را این قدر عزت داد که در حرم‌های اهل بیت(ع) در ایران و عراق و با حضور جمعیت‌های متعدد تشییع شدند؛ بنابر این قاری در تلاوت‌ها نباید قصد قربت را فراموش کند.

نواب یادآور شد: قاریانی که در سرزمین وحی حضور دارند، این تلاوت‌ها را به‌ غیر از تلاوت‌های قرآن در شهر‌های خودشان بدانند. اینجا سرزمین وحی است و قرائت قرآن در مدینه به مثابه تلاوت آیات در حضور رسول الله(ص) است. باید احساس کنید یکی از شنوندگانتان امام عصر(عج) است و این احساس باعث اثرگذاری بر زائران شود.

وی با تأکید بر اینکه قاری باید از کار‌هایی که در شأن او نیست پرهیز کنند، اظهار کرد: باید برای کار خودمان چشم‌انداز و نقشه راه داشته باشیم تا بتوانیم تاثیرگذارتر باشیم. اینکه قاری صرفا به تلاوت قرآن کفایت کند، باعث رشد او نمی‌شود. باید گروه‌های همفکری ایجاد شود تا یک نقشه راه جامع برای آینده طراحی کند.

در ادامه این مراسم قاسم رضیعی، سرپرست کاروان نور حج تمتع ۱۴۰۱ ضمن تشکر از این دیدار، اظهار کرد: تجربه امسال نشان داد که هر چقدر رویکرد گزینش این کاروان بر اساس انتخاب قاریان جوان‌تر و خوش‌خوان باشند، انگیزه بالاتری برای اجرای برنامه‌های زیبا دارند.

وی افزود: قاریان جوان این گروه تا قبل از ایام تشریق در حدود ۳۰۰ برنامه انفرادی و ۳۵ برنامه گروهی و اجرای تواشیح داشتند که در روز‌های آینده نیز بر این آمار افزوده خواهد شد. شش نفر از قاریان عازم مدینه منوره می‌شوند و کماکان برنامه‌های مکه نیز ادامه خواهد داشت.

رضیعی با بیان اینکه علاوه بر افزایش کمی، تلاوت‌ها از لحاظ کیفی نیز ارتقا یافته است، تصریح کرد: با توجه به شناختی که از سفر‌های گذشته دارم، در مجموع تلاوت سطح بالایی داشتند. برای سال‌های آتی بهتر است که یک گروه رسانه‌ای نیز در ضبط برنامه‌های قرآنی کمک کند، چراکه استقبال خوبی از این تلاوت‌ها در فضای مجازی و رسانه ملی شد.

سرپرست کاروان قرآنی حج تصریح کرد: یکی از اتفاقات جالب و از ویژه برنامه‌های کاروان نور امسال تلاوت مسعود نوری در مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی بود که چند روز پیش در مکه اجرا شد. جا دارد از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری نیز تشکر کنیم که هرآنچه لازم داشتیم و در توانشان بود، برای ما فراهم کردند.

یادآور می‌شود، در این مراسم اعضای کاروان قرآنی نور، به معرفی خود، تحصیلات و مقامات کشوری خود در زمینه قرائت قرآن پرداختند. در انتهای مراسم نیز جمع‌خوانی اسماءالحسنی از سوی قاریان قرآن و اعضای کاروان نور اجرا شد.

انتهای پیام
captcha