تهران میزبان دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در 60 کشور می‌شود
کد خبر: 4071077
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
معاون فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات:

تهران میزبان دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در 60 کشور می‌شود

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی در کنفرانس خبری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور اظهار کرد: تهران هفته آینده پس از یک دهه وقفه میزبان دهمین دوره این اجلاس می‌شود و رایزنان فرهنگی ایران در 60 کشور در آن حضور خواهند یافت.

تهران میزبان دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در 60 کشور می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس خبری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور امروز، 25 تیرماه در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد و حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی این سازمان و دبیر دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تشریح برنامه‌ها و اهداف این اجلاس گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات راهبر دیپلماسی فرهنگی در کنار سازمان‌های دیگر است و طبیعتاً این سازمان وظیفه انسجام بخشی و وحدت‌بخشی سازمان‌های مختلف را در حوزه دیپلماسی فرهنگی دارد.

وی افزود: از دیرباز فعالیت‌های این سازمان در حوزه فرهنگی وجود داشته و دوره جدید سازمان مبتنی بر نگاه تحول‌گرایانه است و امروز سعی خواهیم داشت این رویکرد تحولی را داشته باشیم.

گزارش تصویری برنامه

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات بیان کرد: در نگاه کلان عرصه بین‌الملل و فرهنگی، نظام آمریکا به بن‌بست رسیده است و آنها به افول فرهنگی خود اذعان دارند و جذابیت حرف‌های دیگران بیشتر از آمریکاست؛ حرف انقلاب اسلامی حرفی نو و جذاب است.

روزبه گفت: برای اینکه حرف حق را بزنیم و قدرت فرهنگی ایران و انقلاب را در جهان نمایش دهیم نیاز به تحول داریم زیرا شیوه‌های قدیمی پاسخگو نیست و باید رویکرد تحولی را پیگیری کنیم.

محورهای شش‌گانه طرح تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ همچنین گفت: برنامه تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات با مدیریت جدید به سمت اجرایی شدن پیش خواهد رفت و این برنامه تحولی محورهای شش‌گانه دارد که شامل روایت‌گری مؤثر و جریان‌ساز از انقلاب اسلامی، اجتماعی‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی و ایران، حضور هدفمند در زیست‌بوم‌های نوین ارتباطاتی، افزایش سهم ایران در بازار صنایع فرهنگی، بازآرایی کنشگران فعال بین‌المللی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و ارتقای وضعیت درون‌سازمانی و نیروی انسانی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

تهران میزبان دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در 60 کشور می‌شود

روزبه تصریح کرد: دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی از اول تا ششم مرداد با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» برگزار می‌شود و افتتاحیه با حضور مقامات ارشد فرهنگی برگزار خواهد شد و سعی داریم همه بازیگران مؤثر در دیپلماسی فرهنگی حرف خود را در این اجلاس بزنند.

وی گفت: سازمان‌ها و نهادهای مختلفی را درگیر دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی کرده‌ایم که وزارت گردشگری و میراث فرهنگی از آن جمله است؛ بر همین اساس، شنبه اول مردادماه، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی میزبان رایزنی‌های فرهنگی خواهد بود. بخشی از هویت فرهنگی ما در این وزارتخانه است و این وزارتخانه با رایزن‌ها در هم تنیده و همراه خواهد بود.

دبیر دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی اظهار کرد: حضور و بازدید از وزارت خارجه و حضور در صداوسیما از دیگر برنامه‌های دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی است و ما معتقدیم تصویرسازی از ایران بدون حضور هوشمند رسانه‌ها مؤثر نخواهد بود.

روزبه همچنین بیان کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، وزارت علوم، وزارت ارشاد و سایر نهادها هم در مسیر همگانی شدن دیپلماسی فرهنگی همراه خواهند بود. علاوه بر این، با این رویکرد انسجام‌بخشی و‌ همگرایی حرف اول را می‌زند و ما اجلاس رایزنان فرهنگی را با شعار همیاری برگزار خواهیم کرد.

برگزاری سلسله نشست و نمایشگاه پشتیبان رایزنان فرهنگی

دبیر دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ادامه داد: سلسله نشست تخصصی هم در مدت برپایی اجلاس رایزنی‌های فرهنگی و همچنین سه کارگاه تخصصی با حضور سیاست‌گذاران، صاحبان ایده و نهادهای مجری برگزار می‌شود و ما برای پاسخ به نیاز و اجرایی کردن رویکردهای متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی سیاست‌هایی داریم.

حسین روزبه اظهار کرد: در حاشیه اجلاس نمایشگاه پشتیبان رایزنان فرهنگی نیز برگزار می‌شود تا بدانیم چه ظرفیتی می‌تواند از فعالیت رایزن‌ها پشتیبانی مؤثر داشته باشد.

محورهای شش‌گانه تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد:‌ 15 رایزن فرهنگی دیگر قرار است در کشورهای مختلف فعال شوند و امیدواریم سال آینده این هدف اجرایی شود و اینکه حوزه رایزنان فرهنگی نیاز به تحول دارد حرف دقیقی است و رایزنان فرهنگی قدیم و جدید موظف به تعامل با رسانه‌ها خواهند بود.

دبیر دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در بخش پایانی کنفرانس به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و اظهار کرد: برای نشر و گسترش زبان فارسی بنا داریم با حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی خارج از کشور همکاری و تعامل داشته باشیم، ایرانیان خارج از کشور فرصت هستند و تلاش برای ایرانی‌ماندن نسل‌های بعدی ایرانیان خارج از کشور از اهداف ماست و حداقل تلاش این است که زبان فارسی در میان آنان تثبیت شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره تعداد کشورهای شرکت‌کننده در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی و دستورکار رایزنان فرهنگی در این اجلاس گفت: 60 رایزن فرهنگی در کشورهای مختلف در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی حضور خواهند یافت و هم‌فکری برای موضوع صادرات فرهنگی و یافتن راهکارهای اجرایی شدن و افزایش صادرات فرهنگی از برنامه های این اجلاس است.

انتهای پیام
captcha