بررسی مضامین قرآنی در خطبه غدیر در لبنان
کد خبر: 4071114
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

بررسی مضامین قرآنی در خطبه غدیر در لبنان

در برنامه‌ای در حومه بیروت پایتخت لبنان، با حضور جمعی از علاقه‌مندان مکتب اهل بیت(ع) مضامین قرآنی در خطبه غدیر بررسی شد.

به گزارش ایکنا از لبنان، مرکز «حیره، ام الکتاب» در شهرک «الرویس» بیروت پایتخت لبنان، برنامه‌ای با عنوان «مضامین  قرآنی در خطبه غدیر» برگزار کرد.

در این برنامه که پنجشنبه، 23 تیر در آستانه عید سعید غدیر خم برگزار شد، شیخ جمال عمار، محقق متخصص علوم قرآنی اهل تونس، آیاتی از خطبه پیامبر(ص) در غدیر خم را مورد بحث و بررسی قرار داد و بر اهمیت تدبر و آثار این خطبه تأکید کرد.

وی از مردان و زنان حاضر خواست تا در اهمیت واژگان سه آیه شریفه سوره مائده (آیه 3، 55 و 67) تأمل کنند و سپس معنا و انواع ولایت را در قرآن کریم با استناد به آیه شریفه «ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏‌اند همان كسانى كه نماز برپا مى‌دارند و در حال ركوع زكات مى‌ دهند) بیان کرد.

وی همچنین منظور از عصمت و اعتصام را با توجه به آیه 67 سوره مائده: «اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‌‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند» مورد بررسی قرار داد.

شیخ عمار همچنین با اشاره به آیه 3 سوره مائده: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا: امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم) به موضوع اکمال دین از منظر این آیه پرداخت و تفاوت‌های بین خشیت و خوف و مفهوم ثقل اکبر و ثقل کبیر را شرح داد.

انتهای پیام
captcha