شیعیان عراق به سمت فتنه کور دشمنان کشیده نمی‌شوند
کد خبر: 4071772
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
حزب نوری مالکی در واکنش به اظهارات مقتدی صدر:

شیعیان عراق به سمت فتنه کور دشمنان کشیده نمی‌شوند

حزب دعوت اسلامی عراق به رهبری نوری مالکی و ائتلاف دولت قانون در واکنش به اظهارات تند رهبر جریان صدر علیه مالکی تأکید کردند که با پیشرفت تلاش‌ها برای تشکیل دولت عراق، بیگانگان و دشمنان اسلام درصدد فتنه انگیزی بین گروه‌های شیعی عراق برآمدند.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، دیروز دوشنبه در بیانیه‌ای شدیداللحن و بی سابقه علیه نوری مالکی، نخست وزیر اسبق این کشور، او را به تحریک در راستای نزاع بین شیعیان متهم کرده بود.

فرآیند تشکیل دولت در عراق با اصرار جریان صدر بر مواضع غیر متعارف خود به عنوان جریانی که بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمانی را درانتخابات این کشور به دست آورده همچنان در بن بست قرار دارد. صدر با حضور ائتلاف المالکی در کابینه مخالف است در حالی که کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان هم تاکید دارد که در قالب ائتلاف خود و بدون حذف المالکی حاضر به ائتلاف و تشکیل دولت است.

اظهارات روز گذشته صدر هم پس از آن بیان شد که هفته گذشته یک فایل صوتی منسوب به نوری مالکی علیه او در فضای مجازی منتشر شد که با وجود اینکه دفتر نوری مالکی و شخص وی صحت این فایل را تکذیب کردند اما این مسئله نتوانسته خشم رهبر جریان صدر را فروبکاهد.

صدر در بیانیه دیروز خود با بیان اینکه مالکی او را تهدید به قتل و به سرسپردگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی متهم کرده، نوشت: قتل من موجب شادی اسرائیل و آمریکا و تروریست‌ها و فاسدین می‌شود.

در ادامه بیانیه صدر آمده است که مالکی او را مزدور اسرائیل خوانده و حشد الشعبی را به نزاع بین شیعیان تحریک کرده است و از همین رو باید خانه نشین شده و از فعالیت سیاسی کنار بکشد یا خود را تسلیم نهاد قضایی کند.

رهبر جریان صدر همچنین خطاب به نوری مالکی نوشت که او به هیچ وجه حق به دست گرفتن پست نخست‌وزیری را ندارد.

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی شامگاه دوشنبه به توئیت مقتدی صدر پاسخ داد.

فیصل النائلی، عضو ائتلاف دولت قانون گفت: هر گونه تهدیدی علیه یک شخصیت سیاسی یا ملی از خارج کشور و نه داخل می‌آید.

النائلی با بیان اینکه مواضع صدر در مخالفت با آمریکایی‌ها و رژیم اشغالگر اسرائیل روشن و شناخته شده است، گفت: هر گونه تهدیدی علیه او از سمت بیگانگان است. ما هیچ تهدیدی را از داخل دستگاه سیاسی نشنیده‌ایم و اصلا قبول هم نداریم.

وی با تأکید بر اینکه همه جامعه سیاسی عراق برای تشکیل دولت در اسرع وقت تلاش می‌کنند، گفت: چنین مسائلی در روند تشکیل دولت سنگ اندازی می‌کند.

النائلی جریان صدر ا از حامیان تشکیل دولت خواند و گفت: ایجاد تشنج در هر مسئله‌ای به نفع کشور نیست.

الدعوة: پاسدار خون شهیدان صدر هستیم

حزب الدعوه الاسلامیه عراق به رهبری نوری مالکی نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: ما حزب شهدا و پدران شهدا و فرزندان شهدا و رهروان راه شهید محمد باقر صدر هستیم. ملت عزیز و مسلمان عراق ما را از زمانی که از معارضان رژیم سابق بعث بودیم آزموده‌اند.

این حزب تأکید کرد: ما همیشه محافظ اصول دینی و میهنی بوده‌ایم و در فعالیت سیاسی با شرکای خود درصدد خدمت به کشور و ارتقای آرمان اسلامی خود هستیم که ارکان نخست آن را شهید صدر و علمای مبارز گذاشتند و در فرآیند سیاسی بر وحدت ملی تأکید کردیم و عراق را از چنگ اشغالگران بیرون آوردیم.

حزب الدعوه تأکید کرد: ما همچنان نیز در برابر عمل دشمنان و طمع ورزان بین‌المللی و منطقه‌ای برای جلوگیری از فروپاشی تلاش می‌کنیم و اهمیتی به فتنه‌ها نمی‌دهیم. دغدغه ما تشکیل دولت و اعمال امنیت و قانون و خدمت به مردم و کشورمان است.

این حزب گفت در شرایطی که زمزمه‌هایی از پیشرفت روند تشکیل دولت به گوش می‌رسید، عده‌ای درصدد روشن کردن آتش فتنه میان ما و جریان صدر برآمدند.

الدعوه با بیان اینکه با هیچ طرفی به درگیری حزبی کشیده نشده و وارد کشمکش‌های حاشیه‌ای که آنها را از اهداف اسلامی و ملی دور می‌کند، نشده است، گفت: این روزها نشانه‌هایی از فتنه را می‌بینیم که توسط خائنان و سرویس‌های مخفی داخل و خارج مدیریت می‌شود و می‌خواهند عراق را به کانون درگیری تبدیل کنند و از همین رو هیزم به آتش می‌افکنند.

حزب الدعوه تأکید کرد: ما هرگز به سمت فتنه کور بین فرزندان ملت واحده عراق کشیده نمی‌شویم و از مسیر رسالت شهیدان صدر جدا نمی‌شویم و از فرزندان ملت و گروه‌های سیاسی می خواهیم مراقب باشند در دام دشمنان اسلام و وطن گرفتار نشوند.

انتهای پیام
captcha