رسانه‌های سرگرمی، خطرناک‌ترین رسانه‌ها در ترویج اسلام‌هراسی هستند
کد خبر: 4073088
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
سازمان دیده‌بان الازهر بیان کرد:

رسانه‌های سرگرمی، خطرناک‌ترین رسانه‌ها در ترویج اسلام‌هراسی هستند

سازمان دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در گزارشی تأکید کرد که رسانه‌های سرگرمی، خطرناک‌ترین رسانه‌ها در ترویج اسلام‌هراسی هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از اللواء، سازمان دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در گزارشی پیرامون نقش رسانه‌های سرگرمی در ایجاد اسلام‌هراسی نوشت: از آغاز هزاره جدید، پوشش رسانه‌ای غربی، یا پوشش رسانه‌ای به طور کلی، در مورد مسائل مربوط به اسلام، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی تغییر قابل توجهی داشته است. به گونه‌ای كه دیگر تنها به افزایش مطالب رسانه‌ای درباره اسلام و به ویژه در رسانه‌ها و سرگرمی‌ها منحصر نمانده است بلكه ایجاد تنوع در شیوه پوشش امور مربوط به دین در رسانه‌ها را نیز شامل می‌شود.

در ادامه گزارش دیده‌بان الازهر آمده است: بر این اساس رسانه‌ها نقش مهمی در تشدید پدیده اسلام‌هراسی در سراسر جهان ایفا کردند، زیرا اسلام و مسلمانان را به شیوه‌ای به تصویر می‌کشيدند که تصویری کلیشه‌ای از آن‌ها نشان داده می‌شد. امری که به تحریف دین و پیروان آن در سال‌های گذشته و به ویژه پس از حملات 11 سپتامبر کمک کرد.

بر اساس اعلام این سازمان، یکی از تصاویر قالبی و کلیشه‌ای شایع، موضوع «اسلام‌گرایی افراطی» است که به گفته غربی‌ها پیوسته به ایده «جنگ مقدس» علیه غرب معتقد است. به گونه‌ای كه آن‌ها بر این باورند که خشونت به طور كلی در شخصیت مسلمانان ریشه دارد، بدون اینکه بین اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان که به صلح گرایش دارند و برخی از معدود گروه‌های گمراهی که از دین به دروغ برای توجیه اعمال خشونت‌آمیز استفاده می‌کنند، تمایزی قائل شوند.

سازمان دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: یك نمونه از این تصاویر كلیشه‌ای که اخیرا در رسانه‌های سرگرمی غربی پدیدار شده است، شخصیتی به نام «سعید جراح» است که در شش فصل از سریال آمریکایی «گمشدگان» به عنوان تنها شخصیت مسلمان نشان داده شد. شخصیتی که از ابزارهای شکنجه برای دریافت اطلاعات از زندانیان استفاده می‌کند. در این سریال تمایل بر این بوده كه سعید جراح علی‌رغم حضورش در یك تیم ضد ترور به عنوان فردی خشن نمایش داده شود. به این معنی که او تروریست نیست، اما اعمال او دائماً نشان می‌دهد که او شخصیتی خشن و بسیار بی‌رحم دارد و خشونت بهترین انتخاب او در برخورد با همه مسائل است.

در این گزارش همچنین تأکید شده است: یك تصویر كلیشه‌ای دیگر هم در مورد زنان مسلمان غربی وجود دارد؛ به این صورت كه آن‌ها اغلب به عنوان قربانیان منفعل در برابر قدرت مردسالارانه‌ای که به آن‌ها تحمیل شده است، یا به عنوان زنان قدرتمندی که با چنین قدرتی مخالف بوده و با آن مبارزه كرده‌اند، به تصویر کشیده می‌شوند.

انتهای پیام
captcha