شاعر محجبه بریتانیایی و مقابله با کلیشه‌های ضد اسلامی
کد خبر: 4074999
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

شاعر محجبه بریتانیایی و مقابله با کلیشه‌های ضد اسلامی

حنان عیسی، شاعر و فیلم‌ساز مسلمان بریتانیایی که موفق به کسب عنوان «شاعر ملی ولز» شده، هدف خود از ورود به قلمرو ادبیات و هنرهای خلاق را رد کلیشه‌های رایج در جامعه بریتانیا علیه زنان مسلمان، معرفی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، حنان عیسی، نخستین زن مسلمان محجبه‌ای است که این عنوان را به خود اختصاص می‌دهد. او اکنون برای سه سال نماینده فرهنگی مردم ولز خواهد بود. در این منطقه که سه میلیون نفر جمعیت دارد، زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلفی حضور دارند.

حنان عیسی اصالتی عراقی دارد، آثار این شاعر جوان، توجه جامعه فرهنگی ولز را به خود جلب کرد. وی هدف خود از ورود به دنیای ادبیات را مقابله با تصویرهای کلیشه‌ای و رایج در جامعه بریتانیا علیه زنان مسلمان معرفی می‌کند.

او تصریح می‌کند که قلم به دست گرفته است تا از زنانی که شبیه او هستند و مورد بی‌عدالتی و نژادپرستی قرار می‌گیرند، دفاع کند. دیوان شعر او با عنوان «تنی که دو دل داشتن را می‌تواند» در بریتانیا انتشار یافته و مورد استقبال محافل ادبی قرار گرفته است.

تغییر کلیشه‌های رایج درباره زنان مسلمان

وی در گفت‌وگویی با الجزیره درباره اینکه چگونه به محافل ادبی و شعر ولز راه یافته است، تصریح می‌کند: اگرچه پیش‌تر برای خود بسیار شعر می‌گفتم اما رویدادی که من را بر آن داشت، نوشته‌های خود را منتشر کنم، اظهارات توهین‌آمیز دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا علیه زنان مسلمان در این کشور بود. وی در آن اظهارات زنان مسلمان را به دلیل عدم ادغام در جامعه و بی‌فایده بودن برای اجتماع خود سرزنش کرده بود.

حنان عیسی می‌گوید: این در حالی بود که تجربه من خلاف این را ثابت می‌کرد، در اطراف من زنان مسلمانی بودند که پزشک، پرستار یا دانشمند بودند و در مراکز درمانی یا علمی در سطح عالی مشغول کار بودند، زنان مسلمان زیادی در ادارات دولتی کارمند بودند و از سویی بسیاری از زنان مسلمان، وکیل، استاد دانشگاه یا هنرمند بودند و به اشکال مختلف، در حال خدمت به جامعه خویش بودند. من از این اظهارات توهین‌آمیز، خشمگین بودم و برای نشان دادن این عصبانیت تصمیم به نوشتن و انتشار افکار خود کردم. این نوشته‌ها با استقبال محافل ادبی مواجه شد و به تدریج نامم در محافل ادبی ولز شناخته شد.

این نویسنده مسلمان بریتانیایی مضمون اشعار خود را هویت، زبان، طبیعت، تاریخ و اسطوره معرفی می‌کند.

حنان عیسی درباره احساس خود به عنوان نخستین زن مسلمان محجبه که این عنوان را کسب کرده است، تصریح کرد: از اینکه چنین فرصتی را به دست آورده‌ام، خوشحالم و تلاش خواهد کرد: تا عظمت زنان مسلمان را نشان دهم و کلیشه‌های بسیاری را درباره زنان مسلمان در داخل و خارج از کشور تغییر دهم و امیدوارم بتوانم الهام‌بخش زنان دیگر باشم تا نقاط قوت و توانایی‌های خود را بشناسند و آن را آشکار سازند.

شاعر ملی ولز عنوانی است که از سوی مؤسسه «ادبیات ولز» انتخاب می‌شود. این مؤسسه که هدف آن، ترویج و ارتقای فرهنگ است، شاعر ملی ولز را به توجه به آثار وی و نقشی انتخاب می‌کند که این آثار در بهبود و غنی ساختن زندگی افراد جامعه دارند. این عنوان از سال 2005 تا کنون هر 3 سال یک بار انتخاب شده است.

شاعر ملی ولز نماینده شاعران ولز در داخل و خارج خواهد بود و در جشنواره‌های فرهنگی و دیگر مراسم حضور می‌یابد. او برای شعر مخاطبانی جدید می‌یابد و افراد بااستعداد را تشویق خواهد کرد تا آثار خود را خلق کنند.

انتهای پیام
captcha