برگزاری ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی در بیش از 3 هزار بقعه متبرکه
کد خبر: 4073838
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
حجت‌الاسلام غلامرضا عادل خبر داد؛

برگزاری ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی در بیش از 3 هزار بقعه متبرکه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی در ۳ هزار و ۲۷۳ بقعه متبرکه خبر داد و افزود: این ویژه‌برنامه در سه سطح برگزار خواهد شد؛ سطح‌بندی با توجه به ظرفیت‌های بقاع متبرکه و امامزادگان انجام شده است؛ ۴۰۰ امامزاده در سطح اول، ۹۰۰ امامزاده در سطح دوم و مابقی امامزادگان در سطح سوم میزبان عزاداران و هیئت‌های مذهبی خواهند بود.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری که در راستای تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام محرم و صفر در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام محرم و صفر در قالب ویژه‌برنامه‌های «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه رمز بقای اسلام، رشادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانش بوده است، افزود: این اتفاق بزرگ رقم خورد تا دین زنده بماند، بنابراین برپایی مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) یکی از موضوعات مهم برای زنده نگه‌داشتن این مکتب شده است.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) درباره امام حسین(ع) که می‌فرمایند: «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه‌السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً»، گفت: ما مفتخریم سازمان اوقاف و امور خیریه به نام دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) شناخته می‌شود؛ این افتخار را داریم در فعالیت‌هایی که در بقاع متبرکه انجام می‌شود، نام حضرت سیدالشهدا(ع) در تارک همه آن‌ها می‌درخشد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران در پرتو حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) اتفاق افتاده است و هزاران شهید که با تمسک به امام حسین(ع) این انقلاب را ایجاد کردند با خون خود این نهال را آبیاری کردند و امروز انقلاب اسلامی ایران درخت تنومندی است که در جهان نورافشانی می‌کند؛ ابرقدرت‌ها چهل و اندی سال است که می‌خواهند این انقلاب را به زانو درآورند، اما پیوندی که این انقلاب با نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) دارد، باعث شده تا همچنان با قدرت به راه خودش ادامه دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: ما در اوقاف که خدمت‌گزار بقاع متبرکه و موقوفات اهل‌بیت(ع) هستیم؛ در همین راستا و با همین خط فکری و جهت‌گیری برنامه‌ریزی می‌کنیم و با کمک گروه‌های مختلف مردمی، هیئت‌امنای بقاع متبرکه و امامزادگان، متولیان موقوفات، نهاد‌های فرهنگی، هیئت‌های مذهبی و مُبلغین این برنامه‌ها را پیش می‌بریم و از این جهت اوقاف یک سازمان مردمی به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام عادل گفت: ما در این سال‌ها دو ویژه برنامه را در ایام محرم و صفر برگزار کردیم؛ یک ویژه برنامه به نام «بصیرت عاشورایی» است که در این ویژه‌برنامه بحث برگزاری مراسم‌ها و شعائر در بقاع متبرکه و امامزادگان را تعریف می‌کنیم؛ ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی امسال از اول محرم یعنی هشتم مردادماه آغاز و تا پایان صفر یعنی پنجم مهرماه ادامه خواهد داشت.

برگزاری ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی

وی از برگزاری ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی در ۳ هزار و ۲۷۳ بقعه متبرکه خبر داد و افزود: این ویژه‌برنامه در سه سطح برگزار خواهد شد؛ سطح‌بندی با توجه به ظرفیت‌های بقاع متبرکه و امامزادگان انجام شده است؛ ۴۰۰ امامزاده در سطح اول، ۹۰۰ امامزاده در سطح دوم و مابقی امامزادگان در سطح سوم میزبان عزاداران و هیئت‌های مذهبی خواهند بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری دو نشست هم‌اندیشی قبل از ماه محرم، تصریح کرد: نخستین نشست با چهره‌های تبلیغی، وعاظ و خطبا سطح اول کشور بود که قریب به ۳۰۰ نفر از خطبا به‌صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی حضور داشتند؛ این ویژه‌برنامه همزمان با عید غدیر برگزار شد، اما بحث محتوایی نشست در خصوص برگزاری مراسمات، محتوای سخنرانی‌ها و شیوه‌های تبلیغی بود؛ دومین نشست هم با ذاکرین سطح اول کشور بود که ۲۰۰ نفر از ذاکرین به‌صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی در این نشست حضور داشتند و در خصوص برنامه‌های محرم، عزاداری و شیوه‌های مداحی بود که الحمدالله نتایج خوبی داشته است.

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده و تأکیدات ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر اینکه هیئت‌های مذهبی از فضای بقاع متبرکه و امامزادگان استفاده کنند، رشدی را در این زمینه شاهد هستیم؛ اکنون در آستانه ماه محرم ۸۰۰ هیئت برنامه‌هایشان را در بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار می‌کنند.

برگزاری مراسم تعویض پرچم در ۴۰۴ بقعه متبرکه

وی تصریح کرد: طبق روزشمار که در ایام محرم و صفر خواهیم داشت، روز نخست ماه محرم مراسم نمادین تعویض پرچم در ۴۰۴ بقعه متبرکه و امامزاده را خواهیم داشت؛ باید فضا‌های شهری را با پرچم‌های عزاداری سیاه‌پوش کنیم، لذا ما در بقاع متبرکه و امامزادگان علاوه بر سیاه‌پوشی آستان‌های مقدس، شعاع پیرامونی را نیز سیاه‌پوش خواهیم کرد.

 «احلی من العسل»

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: چند سالی است در روز ششم محرم که به نام حصرت قاسم(ع) است با همکاری آموزش و پرورش ویژه‌برنامه‌ای را تحت عنوان «احلی من العسل» را برگزار می‌کنیم؛ امسال این ویژه‌برنامه در ۴۰۰ بقعه متبرکه برگزار می‌شود.

«شیرخوارگان حسینی»

حجت‌الاسلام عادل گفت: مرسوم است که در نخستین جمعه ماه محرم برنامه‌ای اثرگذار تحت عنوان شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود که حتی بازتاب جهانی پیدا کرده است؛ امسال ویژه‌برنامه شیرخوارگان حسینی در ۴۵۰ بقعه متبرکه و امامزاده با حضور مادرانی که طفل شیرخوار دارند، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ویژه‌برنامه‌هایی در روز تاسوعا و عاشورا برگزار خواهد شد؛ برنامه‌ریزی برای حضور دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی در بقاع متبرکه و امامزادگان در این دو روز انجام شده است؛ نماز جماعت ظهر و عصر در اول وقت با حضور همه عزاداران اقامه خواهد شد؛ همچنین هماهنگی برای حضور نیرو‌های انتظامی و امدادی برای برقراری نظم برنامه انجام شده است.

«رهروان زینبی»

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ویژه‌برنامه‌ای در ۱۸ مردادماه مصادف با شب شهادت امام سجاد(ع) با محوریت تشریح صحیفه سجادیه ترتیب داده شده است؛ همچنین همایش رهروان زینبی ۱۹ مردادماه با هدف تقویت بُعد عفاف و حجاب در ۴۰۰ بقعه متبرکه و امامزاده برگزار می‌شود؛ روز اربعین حسینی نیز مراسمی تحت عنوان جاماندگان در یک هزار و ۴۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه برگزار خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه «بصیرت عاشورایی»

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه نمایشگاه بصیرت عاشورایی با استفاده از ظرفیت پوستر‌های نمایشگاهی در ۵۵۰ بقعه متبرکه برگزار می‌شود، افزود: محتوای پوستر‌ها در این نمایشگاه تطبیق یاران عاشورایی حضرت اباعبدالله(ع) در صحرای کربلا با یاران حضرت سیدالشهدا(ع) در عصر حاضر است.

فعالیت ۲۴۰۰ مُبلغ در محرم و صفر

وی در خصوص اعزام مُبلغ در ایام محرم و صفر تصریح کرد: اعزام مُبلغ از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور و مناطق محروم که امکان اعزام مُبلغ از سوی دستگاهی میسر نبوده، انجام خواهد گرفت؛ ۹۰۰ مُبلغ از قم اعزام می‌شوند و یک هزار و ۵۰۰ نفر هم از مُبلغین بومی، روحانیون مستقر و ائمه جماعت بقاع متبرکه در این طرح در خدمت عزاداران برای برنامه‌های تبلیغی خواهند بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های ما در ایام محرم و صفر، ویژه‌برنامه «شمیم حسینی» در جهت استفاده از منابع مالی موقوفات است؛ عمده موقوفات یعنی ۱۲ هزار و ۲۶۷ موقوفه مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و ماه محرم است، لذا یک ویژه‌برنامه خاص‌تری طراحی شده است؛ ویژه‌برنامه شمیم حسینی در قالب نمایشگاهی برای کمک به هیئت‌های مذهبی ترتیب داده شده است؛ در این نمایشگاه اقلام مورد نیاز هیئت‌ها توزیع خواهد شد.

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: هیئت‌ها و مساجد با کارت‌های خریدی که به آن‌ها اهداء خواهد شد، می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ البته نمایشگاه محدودیتی در خصوص خرید با این کارت‌ها ندارد؛ هماهنگی‌های لازم با اصناف انجام گرفته تا عرضه محصولات با کمترین سود در این نمایشگاه انجام شود.

برپایی نمایشگاه «شمیم حسینی»

وی از برپایی نمایشگاه شمیم حسینی در ۲۰۰ بقعه متبرکه و امامزاده خبر داد و گفت: اعتباراتی که در موجودی موقوفات وجود دارد ۶۰ میلیارد تومان است و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده به‌صورت میانگین هر کارت خرید سه میلیون تومان اعتبار دارد؛ با هماهنگی که با امور مساجد و سازمان تبلیغات داشته‌ایم، این کارت‌ها بین هیئت‌ها و مساجد توزیع می‌شود؛ قریب به ۴۰ هزار کارت خرید برای استفاده از منافع موقوفات توزیع خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: پیش‌بینی شده در دهه اول ماه محرم ۱۰ میلیون پرس اطعام را در بقاع متبرکه و امامزادگان داشته باشیم؛ بر همین مبنا ۴۰۰ هیئت شاخص را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم ما برپایی مواکب اربعین است، تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان یکی از اعضای ثابت ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با توجه به منابعی که وجود دارد، حضور پیدا می‌کند؛ ان‌شاءالله ۲۶ مردادماه همایشی تحت عنوان «قدم‌های آسمانی» با حضور ۲۰۰ نفر از موکب‌داران تهرانی و استان‌های هم‌جوار در بقعه شیخ صدوق شهرری برگزار خواهد شد؛ در این همایش ۱۰۰۰ نفر موکب دار به‌صورت ویدیوکنفرانسی و حضوری شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در ایام اربعین حسینی امسال ۳۱۳ موکب توسط سازمان اوقاف در ایران، عراق، اعتاب مقدسه عراق، طریق، مرز‌های تردد، محور‌های خروجی و ... برپا می‌شود، گفت: بلافاصله پس از اربعین حسینی، برنامه پیاده‌روی به‌سمت حرم امام رضا(ع) را خواهیم داشت؛ در این خصوص برنامه‌ای تحت عنوان میقات‌الرضا(ع) برنامه‌ریزی شده که ۶۲ موکب را در مسیر منتهی به مشهدالرضا برپا خواهیم کرد؛ در مجموع ۳۷۵ موکب از ایام اربعین حسینی تا پایان صفر از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در خدمت زائران خواهند بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای ویژه‌برنامه قرار دوازدهم، تأکید کرد: این ویژه‌برنامه از اسفندماه سال گذشته در راستای انسجام کمک‌های مؤمنانه اجرا می‌شود؛ قرار دوازدهم، قراری بین خیرین و ارادتمندان به امام دوازدهم است و روز دوازدهم هر ماه این قرار تجدید می‌شود؛ در قرار دوازدهم اتفاقات مختلفی همچون توزیع بسته‌های ارزاق، کمک به ازدواج جوانان، آزادی زندانیان و ... افتاده است؛ هر ماه ۶۰ هزار بسته معیشتی به ارزش هر بسته ۸۰۰ تا یک‌میلیون تومان توزیع می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: این ماه برای حمایت از افرادی که درگیر بلای خانمان سوز اعتیاد هستند، برنامه‌ای با عنوان «در پناه امام حسین(ع)» در بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار می‌شود تا این افراد با حمایت بتوانند از این بلای خانمان‌سوز نجات پیدا کنند.

وی در پایان به معرفی برخی موقوفات مرتبط با ویژه‌برنامه شمیم حسینی پرداخت.

انتهای پیام
captcha