ویژگی‌هایی که از شهید «بابایی» انسان ماندگار ساخت
کد خبر: 4076267
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
به مناسبت سالگرد شهادت عباس بابایی

ویژگی‌هایی که از شهید «بابایی» انسان ماندگار ساخت

عباس بابایی یک انسان خودساخته بود که خدا را طلب کرد و ماندگار شد، بنابراین نباید اجازه دهیم شهید بابایی در لابه‌لای کتاب‌ها و خاطرات پنهان بماند.

شهید باباییموسی مداح، مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین که به مناسبت سالگرد شهادت «عباس بابایی» صورت گرفت، ضمن بیان ویژگی‌های شخصیتی شهید بابایی اظهار کرد: شهید بابایی مثل همه عناصر تأثیرگذار نظام جمهوری اسلامی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که بیان این ویژگی‌ها می‌تواند عامل محرکی باشد تا بتوانیم در مسیر آن‌ها حرکت کنیم.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در ادامه خاطرنشان کرد: درباره شهید بابایی باید توجه کنیم که ایشان در یک خانواده مذهبی ریشه‌دار متولد و تحت تربیت مادر و پدر مؤمن و مذهبی تربیت شد. طبعاً در چنین خانواده‌ای او خود را آماده حضور در میدان‌های بزرگ‌تری می‌کند و این میدان‌های بزرگ‌تر به او اجازه می‌دهد تا خود را بیش از گذشته بسازد و درنهایت به خاطر معرفت نفسی که پیدا می‌کند نسبت به اهدافی که دارد با استقامت و صلابت به سمت هدف گام برمی‌دارد و در مسیر رسیدن به هدف هیچ‌چیز مانع او نیست.

وی افزود: شهید بابایی قدرت ایمانی دارد و معتقد است که هر آنچه در این دنیاست متعلق به خداوند است بنابراین در مواجهه با زرق‌وبرق دنیا به‌ویژه زمانی که برای فراگیری فنون خلبانی به ایالات‌ متحده می‌رود، مرعوب نمی‌شود. وقتی کسی در برابر زرق‌وبرق دنیا انفعال ندارد طبعاً در برابر فرماندهان طاغوتی هم سر تسلیم فرود نمی‌آورد و تلاش می‌کند تا در هر شرایطی به آنچه معتقد است و هدف‌گذاری کرده دست پیدا کند.

مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: شهید بابایی اثبات کرد که می‌توان در ارتش طاغوت بود اما ولایت ائمه را داشت و با سلامت نفس زندگی کرد؛ او ثابت کرد که می‌توان در ایالت متحده بود اما با مهارت و تمرین توانایی خود را به عنوان یک الگوی ایمانی اسلامی به سیستم موجود تحمیل کرد. شرایط نامساعد ارتش شاهنشاهی می‌توانست افراد بسیاری را در مسیر خواسته طاغوتیان قرار دهد اما بابایی هیچ‌گاه محو این سیستم نبود؛ خودسازی و ریشه مذهبی شهید بابایی باعث شد که او بر محیط تأثیر بگذارد نه اینکه از محیط تأثیر بپذیرد.

مداح خاطرنشان کرد: او هیچ‌گاه مرغوب پست و مقام نبود و به همین دلیل در مأموریت‌های پرخطر به اذعان دوستانش همواره پیشگام و داوطلب بود و از نوادری بود که در ارتش توانست فرماندهان بسیاری را در این نیرو با خودش همراه کند و در مأموریت‌های متعدد به کار بگیرد.

این استاد دانشگاه گفت: ویژگی شهید بابایی این بود که سعی می‌کرد تصمیمات اساسی بگیرد و قبل از اتخاذ هر تصمیمی به دیگران اجازه اظهارنظر می‌داد و مشورت می‌کرد و درنهایت وقتی به تصمیمی می‌رسید با جدیت تمام نسبت به اجرای آن مبادرت می‌کرد.

شهید بابایی منیت را در خود کشته بود

وی تصریح کرد: شخصیت شهید بابایی سرشار از جاذبه است زیرا او منیت را در خود کشته بود؛ لذا می‌بینیم علی‌رغم وجود فساد در ارتش طاغوتی ذره‌ای خلل و سستی در ایمان او وارد نشد.

مداح تأکید کرد: عباس بابایی جزو متعهدترین و تیزهوشترین خلبانان آن دوران و به لحاظ سیاسی یک انسان فهیم است، وقتی عناصر مدعی به دنبال انحلال ارتش بودند او آینده را به درستی تحلیل کرد و در برابر این فکر ایستاد زیرا او می‌دانست قدر و منزلت ارتش برای حفاظت از مرزهای یک کشور تا چه اندازه اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه شهید بابایی فرماندهی به‌ شدت میدانی بود، اضافه کرد: هیچ‌گاه از کار خسته نمی‌شد و زمانی که در مأموریت بود با آرامش خاطر به انجام مأموریت می‌پرداخت و برای مأموریت‌های پرخطر همواره داوطلب بود. فرمانده دستوری نبود که به دیگران دستور اجرا بدهد و خود منتظر نتیجه بماند؛ خودش همواره در میدان بود و بسیاری از مأموریت‌های پرخطر را شخصاً انجام می‌داد.

شهید بابایی

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ویژگی دیگری که از شهید بابایی یک انسان ماندگار ساخت آن است که این شهید بزرگوار هیچ‌گاه به دنبال استفاده از رانت‌های معمولی که متأسفانه برخی از مدیران به دنبال آن هستند نرفت.

وی گفت: شهید بابایی علاوه بر انجام وظایف روزمره به مسائل و موضوعات مردم و همکاران خودش هم در محیط کار و هم در خارج از محیط کار بسیار توجه داشت. به باغبان‌های محیط کارش رسیدگی می‌کرد و برای آن‌ها غذا می‌برد. به عمران و آبادی روستاهای محروم اطراف پایگاهی که خودش فرماندهی آن را به عهده داشت همت می‌گمارد و تلاش می‌کرد تا نسبت به تأمین آب آشامیدنی بهداشتی، برق، احداث حمام و دیگر نیازهای مردم توجه و رسیدگی داشته باشد زیرا معتقد بود که این اقدامات می‌تواند در تقویت خط سازندگی انقلاب اسلامی با هدف پیوند هرچه بیشتر مردم با ارتش نقش مؤثری را ایفا کند.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: او مدارج ترقی را خیلی سریع به علت استعداد و نبوغ مثال‌زدنی خود طی کرد، در سال 1362 در عنفوان جوانی به سمت معاونت نیروی هوایی ارتش نائل و منشأ تحولات نوین در ارتش شد. هزار ساعت با هواپیمای فجر 14F پرواز کرد و بیش از 60 مأموریت پرخطر برون‌مرزی را در دوران عمر پربرکت خود انجام داد.

ارتباط معنوی شهید بابایی با امام خمینی(ره)

وی افزود: از ارتباط معنوی بین شهید بابایی و حضرت امام هم این‌گونه استنباط می‌شود که این شهید بزرگوار با امام رابطه مراد و مریدی داشت؛ او هیچ‌گاه کاری نمی‌کرد که دل امام به درد بیاید در بسیاری از ملاقات‌هایی که فرماندهان با حضرت امام داشتند اشک شوق شهید بابایی را به خاطر اهتمام و رضایتی که در چهره امام می‌دید می‌توان دید و این اشک شوق مثال‌زدنی است.

مداح تصریح کرد: عشق به امام لحظه‌ای از شهید بابایی جداشدنی نبود؛ او فرمان امام را با همه وجود خود حس می‌کرد و به‌طور عملی در میدان‌های عملیات سعی می‌کرد به‌گونه‌ای عمل کند که لبخند رضایت بر لبان مبارک امام (ره) و پس از او بر لبان فرماندهی معظم کل قوا بنشیند.

وی ادامه داد: او به‌شدت بی‌میل و بی‌اعتنا به مال دنیا بود. تواضع شهید بابایی و فروتنی او در جمع فرماندهان و همکارانش یک شاخص انسانیت است. او با اخلاق پسندیده‌ای که داشت می‌توانست در دیگران نفوذ کند و آن‌ها را تحت تأثیر اخلاق و انضباطش قرار دهد و آنچه به ویژگی‌های شخصیتی بابایی برکت داد اخلاص او بود که همه زندگی‌اش را رنگ الهی داده بود.

این دانش‌آموخته روابط بین‌الملل تأکید کرد: اینکه شهید بابایی کجا متولد شده مهم است، اینکه چگونه به شهادت رسیده هم مهم است اما از همه این‌ها مهم‌تر آن است که بین تولد و شهادت او چه اتفاقاتی می‌افتد. چه می‌شود که شهید بابایی وقتی مورد سوءظن اساتید آموزشی خود در ایالت متحده قرار می‌گیرد که اعمالی ناهنجار انجام می‌دهد، نگران نیست و می‌گوید اقداماتی که من انجام می‌دهم دستورات دین من است.

وی ادامه داد: او تقوای الهی دارد و حاضر نیست در هیچ شرایطی حتی در ایالت متحده دست از تقوای الهی بکشد و وظیفه دینی و رسالت خود را کنار بگذارد، تقوای الهی و دینی در شهید بابایی به شدت پررنگ است و زمینه‌ساز همه موفقیت‌های اوست.

مداح خاطرنشان کرد: عباس بابایی هیچ قدمی جز برای رضایت خدا و برای خدمت به مردم برنمی‌دارد؛ او خودش را وقف می‌کند. او یک انسان خودساخته است که باید به‌عنوان معیار و شاخص معرفی شود و اجازه ندهیم شهید بابایی در لابه‌لای کتاب‌ها و خاطرات پنهان بماند بلکه ما باید هنر داشته باشیم او را از هزارتوی دفترچه‌های خاطرات بیرون بکشیم تا راه و رسم شهید بابایی زنده بماند.

وی تأکید کرد: اگر شهیدان بابایی، زین‌الدین، چمران و خرازی را به جوان امروز معرفی نکنیم باید به جوان حق بدهیم که فلان هنرپیشه و سلبریتی و بازیکن را به‌عنوان الگوی خودش انتخاب کند. هرکسی که در صف مجاهدان فی سبیل‌الله قرار گرفت خداوند او را به بهترین پاداش‌ها بشارت می‌دهد، بابایی به خاطر مأموریت‌هایش حاضر نشد به طواف خانه خدا برود اما دوستانش که می‌دانستند عباس به آن سفر نرفته، وجود او را در جای‌جای آن سفر معنوی حس می‌کردند و می‌گفتند می‌دیدیم که بابایی در این سفر حضور دارد.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان اظهار کرد: عباس بابایی خود خدا را طلب کرد و مزد پیروزی او شهادت در روز عید قربان است و این شهادت مزد و هدیه جهاد فی‌سبیل‌الله برای رزمنده‌ای است که در هر میدانی که حضور پیدا کرد با روحیه انقلابی و جهادی بود.

انتهای پیام
captcha