طرح روسیه برای توسعه بانکداری اسلامی در چچن و داغستان
کد خبر: 4077537
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

طرح روسیه برای توسعه بانکداری اسلامی در چچن و داغستان

بانک روسیه قصد دارد طرح جدیدی را برای توسعه بانکداری اسلامی در جمهوری‌های چچن و داغستان به اجرا بگذارد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسلام راشا،بانک روسیه قصد دارد اجرای یک پروژه بانکی اسلامی در چچن و داغستان را در سال 2023 آغاز کند. وزارت دارایی این کشور، قوانین مربوط در این زمینه را تهیه خواهد کرد.

چندی پیش بانک مرکزی روسیه سندی را برای بحث عمومی در مورد زمینه‌های کلیدی برای توسعه بازار مالی در مواجهه با تحریم‌ها منتشر کرد. از جمله پیشنهاد ها، تقویت نقش تأمین مالی و کمک به مشاغل خرد و متوسط است. 

 برای توسعه این حوزه از فعالیت‌های مالی، برنامه‌ریزی شده است که در جمهوری‌های روسیه طرح‌هایی اجرا شود. رئیس دفتر مطبوعاتی بانک مرکزی روسیه به اینتر فکس گفت که این طرح در زمینه توسعه بانکداری اسلامی است.

وی گفت: جمهوری چچن و جمهوری داغستان توسط وزارت دارایی روسیه به عنوان محور این پروژه پیشنهاد شده و به دستور رئیس جمهور روی این موضوع کار می‌شود. 

در اوایل ماه جولای، آناتولی آکساکوف، رئیس کمیته بازار مالی دولت دوما گفت که پیش‌نویس قانون تعیین قوانین مربوط به بانکداری اسلامی برای تصویب به ادارات ارسال شده است و ابراز امیدواری کرد که در پاییز به تصویب برسد.

وی افزود: موضوع جذب بودجه از کشورهای آسیایی به‌ویژه از کشورهای عربی، مالزی و اندونزی در دستور کار ما است و من به طور فعال با آنها تعامل می‌کنم.

ایده معرفی بانکداری اسلامی در روسیه مدت‌هاست که مورد بحث قرار گرفته است. بهار گذشته گزارش شد که کمیته دومای دولتی در مورد بازار مالی، کارگروهی را برای امور مالی اسلامی تشکیل خواهد داد. قرار بود اصلاحات گزینشی در قوانین به منظور تحریک ورود منابع مالی از امارات و سایر کشورهای اسلامی ارائه شود.

در اواخر نوامبر ۲۰۱۴، الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، در سخنرانی خود در شورای فدراسیون گفت که بانک مرکزی روسیه در حال بررسی موضوع وضع مقررات برای بانکداری اسلامی است.

انتهای پیام
captcha