نگاهی به اهم رویدادهای قرآن سال در آخرین افق 1400
کد خبر: 4042341
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹

نگاهی به اهم رویدادهای قرآن سال در آخرین افق 1400

برنامه رادیویی افق، 21 اسفندماه با جمع‌بندی مهمترین رخدادهای قرآنی سال 1400 همراه بود.

برنامه افقبه گزارش ایکنا، آخرین برنامه رادیویی افق، امروز، 21 اسفندماه با جمع‌بندی مهمترین رخدادها و رویداهای قرآنی کشور در سال 1400 با میهمان حضوری کامران برومیده، خبرنگار و گزارشگر همراه بود. وی در کنار جواد نصیری، کارشناس مجری این برنامه به مرور مهمترین اتفاقات قرآنی سال 1400 پرداخت.

برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، برپایی بیست و ششمین آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم و تجلیل از 12 خادم قرآن در رشته‌های مختلف، برگزاری مسابقه قرآنی مدهامتان و رویداد ملی «فهما» ویژه اعضای کانون فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در مرحله استانی و کشوری از آذر تا بهمن 1400، از جمله مهمترین رویدادهای بود که اشاره شد.


بیشتر بخوانید:


برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، مفاهیم سوره‌های یاسین و نور در دو بخش بانوان زیر ۲۶ سال و بالای ۲۶ سال و آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال به صورت غیرحضوری، برپایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان در مراحل شهرستانی، استانی و نیمه‌نهایی به صورت غیرحضوری و مرحله فینال به صورت حضوری در تالار اندیشه حوزه هنری در تهران از اهم فعالیت‌های قرآنی کشور بود.

از دیگر برنامه‌های مهم ماه‌های پایانی سال می‌توان به شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، به صورت حضوری در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهراء و با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای، برگزاری هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و بانوان و هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام، برگزاری پنجمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت ویژه تمامی نوجوانان قرآنی سراسر کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال در رشته‌های قرائت تقلید از اساتید مطرح مصری اشاره کرد.

آیین اختتامیه سیزدهمین دوره حفظ، مفاهیم و تفسیر آزمون ترنم وحی مهد قرآن، جشنواره بین‌المللی فرازخوانی قرآن کریم «مشکات» و یادی از مرحوم حسن صفری، فعال قرآنی و عضو فعال و اعضای گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) و محراب تهران از دیگر مواردی بود که طی آخرین برنامه افق به آنها اشاره شد.

همچنین طی ارتباط تلفنی غلامرضا احمدی، مدیر گروه اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن به روی خط آمد. وی با توجه به اینکه حدود دو ماه و چند روز است که در این جایگاه قرار گرفته است، گفت: ضمن استمرار و پیگیری برنامه‌های گذشته رادیو، جشنواره قرآنی صد اجرا شد.

وی ادامه داد: این جشنواره در راستای گسترش هرچه بیشتر خواندن قرآن میان عموم مردم و با هدف نهضت ملی آسان خوانی قرآن کریم برگزار می‌شود. انتخاب صد هم به دلیل موج اف ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز رادیو است. علاقه‌مندان در هر گروه سنی می‌تواند فایل‌های خود را حداکثر تا 100 ثانیه در اپلیكیشن واتساپ به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۱۰۰ ارسال کنند.

احمدی اضافه کرد: ویژه برنامه جشنواره صد با عنوان «صد دانه یاقوت» ویژه گروه سنی زیر 10 سال و ویژه بزرگسالان از ساعت 16 تا 17 هر روز از رادیو قرآن پخش می‌شود.

وی همچنین به ویژه‌برنامه میدانی رادیو قرآن در افطار ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا جزءخوانی ویژه آن ماه مبارک با دعوت از قاریان برگزار کنیم. 

میهمان تلفنی دیگر این برنامه، مهدی احمدی از خبرنگاران حوزه امور قرآنی بود. وی ضمن اشاره به فراز و فرودهایی که شیوع کرونا به فعالیت‌های قرآنی تحمیل کرد از فعالیت مؤسسات قرآنی در این شرایط با کمترین برخورداری از حمایت‌ها یاد کرد و گفت: آنها حتی بدون فراهم بودن زیرساخت‌های لازم این مؤسسات از طریق فضای مجازی به فعالیت خود ادامه دادند و به آموزش قرآن‌آموزان خود پرداختند.

احمدی به بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی در برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد و افزود: امیدواریم پس از فروکش کردن و از بین رفتن ویروس کرونا دو وجهی بودن فعالیت‌های قرآنی کشور(توجه به بستر مجازی در کنار فعالیت‌های حضوری) به قوت خود باقی بماند، چرا که این امر با وجود انتقادهایی که به آنها وارد است اما زمینه حضور تمامی علاقه‌مندان را از سراسر کشور فراهم می‌کند.

برنامه افق، كاری از گروه اطلاع‌رسانی به تهیه‌كنندگی فاطمه رحمانی روزهای شنبه از ساعت ۱۴:۱۰ از شبكه رادیویی قرآن به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha