کناره‌گیری 25 عالم الجزائری از عضویت در اتحادیه علمای مسلمان
کد خبر: 4079866
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

کناره‌گیری 25 عالم الجزائری از عضویت در اتحادیه علمای مسلمان

25 نفر از علمای الجزائر در اعتراض به اظهارات رئیس مراکشی اتحادیه علمای مسلمان علیه کشورشان که آن را فتنه‌انگیز خواندند، عضویت خود را در اتحادیه جهانی علمای مسلمان را تعلیق کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، 25 نفر از علمای الجزائر در اعتراض به آنچه اظهارات تحریک آمیز و خصمانه احمد الریسونی، رئیس اتحادیه علمای مسلمان خواندند، عضویت خود را در اتحادیه جهانی علمای مسلمان تعلیق کردند.

علمای الجزائر تأکید کردند تنها در صورتی به این اتحادیه بازمی‌گردند که الریسونی استعفا دهد یا رسما عذرخواهی کند.

عبدالرزاق قسوم، رئیس انجمن علمای مسلمان الجزائر گفت که تصمیم به تعلیق عضویت این علما در اتحادیه علمای مسلمان به دلیل پافشاری احمد الریسونی، رئیس مراکشی این اتحادیه بر اظهارات خصمانه و ننگ‌آور او در حق الجزائر بوده است.

به گفته او الریسونی از یک تریبون اسلامی و فراگیر برای سم‌پاشی علیه الجزائر استفاده کرده و به هجمه غیر قابل توجیه خود به یک کشور همسایه ادامه دارد آن هم با رفتاری که در شأن رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان نبود که به بهای ضربه زدن به ثبات و استقلال اتحادیه بر طبل تعصب‌های فتنه‌انگیز و توسعه‌طلبانه می‌کوبد.

قسوم گفت: تعلیق عضویت علمای الجزائری یک تصمیم موقت و مشروط است تا احمد الریسونی از منصب خود کناره‌گیری کند و انجمن علمای مسلمان الجزائر ارتباطی با تصمیم تعلیق عضویت علمای آن در اتحادیه علمای مسلمان ندارد؛ زیرا این انجمن در اتحادیه علمای مسلمان عضویت ندارد و تنها علمای الجزائری عضو اتحادیه عضویت خود را تعلیق کرده‌اند.

انجمن علمای مسلمان الجزائری تأکید کرد که الریسونی که در برابر خیانت کشور خائنش به مسئله فلسطین سکوت کرده است و در خصوص سفرهای متقابل مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به کشور حرفی نمی‌زند آمده و دعوت به جهاد علیه الجزائر می‌کند، اقدامی که با مفهوم جهاد در اسلام مغایرت آشکار دارد.

هفته گذشته بود که اظهارات اخیر احمد الریسونی، رئیس مراکشی اتحادیه جهانی علمای مسلمان درباره مسائل اختلافی بین مراکش و الجزائر با موج محکومیت از سوی الجزائری‌ها و به‌خصوص احزاب اسلام‌گرای این کشور روبه‌رو شد.

 احمد الریسونی در اظهاراتی بر آمادگی ملت، علما و وعاظ در مراکش برای جهاد با مال و جان و گسیل میلیون‌ها نفر به تندوف الجزائر(ایالت هم مرز با مراکش) تأکید کرد و موجودیت کشور موریتانی را هم زیر سؤال برده بود.

علمای الجزائر می‌گویند که این اظهارات الریسونی لغرش اشتباهی از سوی یکی از علمای مسلمانان است که می‌بایست به موازین شرعی و ارزش‌های اسلامی احترام گذارد، نه اینکه تحت عنوان جهاد با مال و جان به فتنه و درگیری بین مسلمانان دعوت کند.

احمد الریسونی ۶۹ ساله، روحانی سرشناس مراکشی در آبان ماه ۱۳۹۷ شمسی به عنوان رئیس جدید اتحادیه جهانی علمای مسلمان انتخاب و جانشین یوسف القرضاوی، روحانی سرشناس و ۹۲ ساله مصری شد که از بدو تأسیس اتحادیه در سال ۲۰۰۴ در قطر تاکنون ریاست آن را بر عهده داشت.

انتهای پیام
captcha