سرانجام وعده حق و غیر حق + فیلم
کد خبر: 4079972
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
درس‌گفتار خدا به روایت خدا / 7

سرانجام وعده حق و غیر حق + فیلم

آیا در قرآن کریم، از سرانجام وعده‌های الهی و سایر وعده‌های مکاتب مختلف سخنی به میان آمده است؟

سرنوشت وعده حق و وعده غیرحق + فیلم

به گزارش ایکنا، درس‌گفتار «خدا به روایت خدا» از نیمه‌های تیرماه به صورت هفتگی با کلام محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن، در ۱۰ قسمت حدود پنج‌دقیقه‌ای منتشر می‌شود. در ادامه متن و فیلم هفتمین قسمت این درس‌گفتار با عنوان «سرانجام وعده حق و وعده غیرحق» از نظرتان می‌گذرد.

«بسم‌ الله الرحمن الرحیم

شاید برای برخی سؤال ایجاد شود که آیا تمامی وعده‌های خدا تحقق می‌یابد و اینکه در برابر دیگر وعده‌های غیر حق، چه باید کرد؟ آیا در قرآن جوابی برای این پرسش‌ها موجود است؟

یک آیه بسیار قابل تأمل در سوره مبارکه ابراهیم(ع) از زبان شیطان آمده است. شیطان در نهایت پایان همه چیز و روز حسرت، اقرار بزرگی می‌کند و می‌گوید: «إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ» خدا به شما وعده حق داد و «وَوَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ» من به شما وعده خلاف دادم. اینجا آه از نهاد انسانی که به سمت شیطان رفته بلند می‌شود.

شیطان می‌آید داغی بر دل آنهایی می‌گذارد که به سمت او رفته‌اند و به پیروانش می‌گوید: «وَمَا كَانَ لِیَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ» من نمی‌توانستم شما را مجبور کنم، زیرا من سلطه‌ای بر شما نداشتم. فقط شما را دعوت کردم و شما هم آن را پذیرفتید، «إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلَا تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ» پس خود را ملامت کنید. «مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ» نه شما به فریاد من می‌رسید و نه من به فریاد شما می‌رسم. در ادامه می‌گوید: «إِنِّی كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ» من خودم به هر چیزی که شما از قبل شریک قرار دادید، کافر هستم.

پس وعده دیگران اینگونه است. خدای متعال به صراحت در قرآن فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ»، خدا خلاف وعده انجام نمی‌دهد.

وعده خدا چیست و وعده شیطان چیست؟ من این را در قالب دو مثال انفاق و ازدواج توضیح می‌دهم. خداوند متعال به تفصیل و در آیات 261 تا 274 سوره مبارکه بقره در مورد انفاق بحث کرده و بیشترین توضیحی که در مورد انفاق آمده در این آیات است. خیلی‌ها می‌ترسند از اینکه انفاق کنند که مبادا از مالشان کم شود. این ترس از کم شدن مال وعده شیطان است «الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ».

در سوره مبارکه سبأ نیز آمده است «وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» یا خداوند در جایی دیگر در مورد قرض‌الحسنه فرموده است: «مَنْ ذَا الَّذِی يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» چه کسی است که به خدا قرض دهد؟ تو فکر نکن به بنده یا انسانی قرض می‌دهی، تو به خدا قرض می‌دهی و خدا آن را چندین برابر می‌کند.

یک آیه هم در سوره مبارکه توبه هست که می‌فرماید: «أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ» آیا اینها ندانستند که خدا توبه را از بندگانش می‌پذیرد. یک روایت ذیل این آیه هست که شخصی نزد امام باقر(ع) می‌آید و در مورد انفاق سؤال می‌کند، امام(ع) در پاسخ می‌فرماید: فکر نکن به آن شخص پول می‌دهی، بلکه قبل از اینکه دست آن فقیر پول را از تو بگیرد، دست خداست که آن را می‌گیرد.

همه می‌دانند شرایط زندگی و وضعیت اقتصادی سخت هست، ولی با این وجود نباید از ازدواج ترسید، چرا؟ چون خداوند وعده‌ای داده است که باید به آن اطمینان کرد. خدا می‌فرماید: «إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» هر کسی همسر ندارد، همسر برگزیدند، اگر از فقر می‌ترسد، خدا از فضل خود او را بی‌نیاز می‌کند. این نمونه‌ای از وعده حق الهی است.

توکل کنیم. به خدا بسپاریم. تسلیم خدا باشیم. صد در صد خدا را باور و وعده او را بپذیریم، خدا از فضل خود بی‌نیاز می‌کند.»

انتهای پیام
captcha