چگونه به رنگ خدا درآییم؟ + فیلم
کد خبر: 4083011
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
درس‌گفتار خدا به روایت خدا / 8

چگونه به رنگ خدا درآییم؟ + فیلم

«وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»؛ و چه کسی به لحاظ رنگ از خدا نیکوتر است؛ فقط خداست که زیباترین رنگ را دارد. نیکوترین رنگ که برای خداست چگونه است و چگونه می‌توانیم خودمان را به آن رنگ درآوریم؟

چگونه به رنگ خدا در بیاییم؟

به گزارش ایکنا، درس‌گفتار «خدا به روایت خدا» از ۱۹ تیر به صورت هفتگی با کلام محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن، در ۱۰ قسمت حدوداً پنج‌دقیقه‌ای منتشر می‌شود. در ادامه متن و فیلم هشتمین قسمت این درس‌گفتار با عنوان «چگونه به رنگ خدا دربیاییم» از نظرتان می‌گذرد.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

خدایی که این‌قدر زیباست و زیباترین است چه رنگی است؟ در سوره مبارکه بقره می‌خوانیم: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ»؛ صبغةالله یک فعل محذوف دارد، یعنی به رنگ خدا دربیایید.

«وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»؛ و چه کسی به لحاظ رنگ از خدا نیکوتر است؛ زیباترین و نیکوترین رنگ برای خداست.

می‌خواهم مقداری در مورد چگونگی تعامل و مواجه شدن خدا با انسان صحبت کنم تا بفهمیم نیکوترین رنگ که برای خداست چگونه است و خودمان را به آن رنگ دربیاوریم.

چون خدا برای همه است و «لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» است. لذا همه را دربرمی‌گیرد. کرسی خدا آسمان‌ها و زمین را دربرگرفته است. حال که خدا برای همه است و به همه حتی کسانی که منکر او هستند اجازه می‌دهد که خود را عرضه کنند.

در آیه 258 سوره مبارکه بقره شخصی ادعایی را در برابر پیغمبر خدا مطرح می‌کند و سخنان کفرآمیزی را به زبان می‌آورد. برای خدا کاری ندارد که در یک لحظه آن شخص را مسخ کند، ولی اجازه می‌دهد که حرفش را بگوید. «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ».

آن فرد خدا را انکار کرد و در این موضوع با حضرت ابراهیم(ع) محاجه کرد. خدای متعال در این آیه می‌فرماید: «أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ». خدا به او مُلک داد، ولی او خدا را انکار کرد. آن فرد به حضرت ابراهیم می‌گوید: «من زنده می‌کنم و می‌میرانم». خدا به دلیل کفر کاری نمی‌کند که فرد در همان لحظه به سنگ تبدیل شود، بلکه پیغمبر خود را فرستاده است تا به او جواب بدهد.

شما به رفتار پیغمبر خدا نگاه کنید. او حتی با کسی که خدا را انکار می‌کند با استدلال صحبت می‌کند. حضرت ابراهیم می‌فرماید: «پروردگار من زنده می‌کند و می‌میراند.» آن فرد می‌گوید: «قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ»؛ خیر من هستم که این کار را می‌کنم.

استدلال حضرت ابراهیم(ع) زیباست. آن حضرت می‌فرماید: «اگر تو این کار را می‌کنی، پروردگار من خورشید را از مشرق می‌آورد. پس تو آن را از مغرب بیاور». آن فرد مبهوت می‌شود.

خدا این‌گونه است و این‌گونه به کلمات و وعده‌های خود مطمئن است که در آیه 18 سوره مبارکه زمر می‌گوید: «فَبَشِّرْ عِبَادِ؛ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ به بندگان من کسانی که می‌روند هر حرفی را می‌شنوند و بهترین را تبعیت می‌کنند بشارت بده که آنها کسانی هستند که از طرف من هدایت شده‌اند.

خدا نمی‌گوید چیزهای دیگر را نخوانید و سمت افکار دیگر نروید، بلکه می‌فرماید که بروید و همه چیز را ببینید و بشنوید. بعد قضاوت کنید که کدام بهترین است. البته قرآن بهترین است.

همچنین، خدای متعال در مورد حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید: «قَالَ إِنَّ فِيهَا لُوطًا قَالُوا نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَنْ فِيهَا لَنُنَجِّيَنَّهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ»؛ وقتی خواستم ملائکه‌ام را به سمت قوم لوط بفرستم ابراهیم با ما مجادله کرد که چرا این کار را انجام می‌دهید، آنجا حضرت لوط را داریم آیا با وجود ایشان می‌خواهید آنها را عذاب کنید؟ خدا می‌فرماید:‌ «نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَنْ فِيهَا»؛ با خدا می‌توان بحث کرد. خدا می‌فرماید که حضرت ابراهیم با ما مجادله می‌کرد که چرا می‌خواهید این کار را بکنید.

خدا که همه عالم برای اوست این‌گونه است و خوب است که این‌گونه به رنگ خدا دربیاییم. رنگ خدا این است که بشنویم، ببینیم و اجازه ابراز به هر آنچه که می‌آید، بدهیم. اگر این‌طور باشیم، به رنگ خدا درآمده‌ایم.»

انتهای پیام
captcha