حق خدا چیست + فیلم
کد خبر: 4086201
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
درس‌گفتار خدا به روایت خدا / ۱۰

حق خدا چیست + فیلم

انسان‌هایی با تفکر مادی، قدرت، ثروت، شهرت و ... را دوست دارند و در کنار اینها خدا را هم دوست دارند، اما حق خدا این نیست.

چگونه حق خدا را به جا بیاوریم؟ + فیلم

به گزارش ایکنا، درس‌گفتار «خدا به روایت خدا» به صورت هفتگی با کلام محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن، در ۱۰ قسمت حدود پنج‌دقیقه‌ای منتشر می‌شود. در ادامه متن و فیلم دهمین و آخرین قسمت این درس‌گفتار با عنوان «چگونه حق خدا را به جا بیاوریم» از نظرتان می‌گذرد.

«بسم‌ الله الرحمن الرحیم

با خدایی که این همه مهربان و «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ» هست و تأکید دارد که از رحمت من ناامید نشوید و حتی جهنم او هم برای شفا و مداوای ماست؛ چگونه رفتار می‌کنیم؟

نکند روزی برسد که از کوتاهی‌های صورت گرفته در مورد آن ذاتِ مقدسِ سراسر رحمت حسرت بخوریم. در آیه 56 سوره مبارکه زمر آمده است، «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ»، یک روزی نیاید که یکی از شما بگوید واحسرتا، چقدر من در مورد خدا کوتاهی کردم. چنین وضعیتی خیلی سخت است به ویژه آنجا که شیطان به انسان می‌گوید: «فَلَا تَلُومُونِی وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ...»، من را ملامت نکنید، خودتان رفتید به آن سمتی که من دعوتتان کردم، خدا وعده حق به شما داد، ولی خودتان فریب بیهوده خوردید.

اگر می‌خواهیم قدر خدا را بدانیم و مصداق آیه 91 سوره مبارکه «انعام» و ۶۷ سوره مبارکه «زمر» نشویم، آنجا که می‌فرماید: «وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ؛ قدر خدا را آنگونه که سزاوار او بود، ندانستند» باید بیشترین محبت را برای خدا داشته باشیم.

طبق آیه 165 سوره بقره «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» برخی هستند، چیزهایی در دنیا دارند و خدا را به اندازه همان چیزها دوست دارند، ولی مؤمن اینگونه نیست و خدا را بیشتر از همه دوست دارد. انسان‌های مادی، قدرت، ثروت، شهرت و ... را دوست دارند و در کنار اینها خدا را هم دوست دارند، ولی حق خدا این نیست. حق خدا این است که در اولویت باشد و بیشترین محبت را به او داشته باشیم. «وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»، آنکس که واقعاً به خدا ایمان دارد، بیشترین محبت را به خدا دارد.

خدا می‌فرماید: «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» اگر خدا را دوست داشته باشیم و اگر محبت خدا در دل شما باشد، خدا هم شما را دوست دارد و محبت او هم همراه شماست و لذا باید مراقب باشیم. آیه 200 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا» خدا را ذکر کنید همانقدری که پدرانتان را یاد می‌کنید.

اگر می‌خواهیم قدر خدا را بدانیم و دلمان مملو از محبت خدا شود، قطعاً می‌توانیم با خواندن آیات قرآن هر چند که کم باشد، با انس با آیات قرآن، با توسل به اهل بیت(ع)، با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و با اذکاری که توصیه شده است، کم کم محبت خدا و دوست داشتن خدا و خواستن و توجه به خدا را در دلمان وارد کنیم.

از قرآن و اهل بیت کمک بگیریم تا به آنجا نرسیم که روزی افسوس بخوریم «يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ» که چقدر من در مورد حق خدا کوتاهی کردم. آن موقع دیگر حسرت فایده ندارد و «إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ» آن موقع شیطان این حسرت ما را دو چندان می‌کند.

پس حالا که وقت داریم از فرصت جوانی استفاده کنیم و به سمت خدا بیاییم. محبت خدا را، علاقه به خدا و توجه به خدا را در دلمان نهادینه کنیم تا ان‌شاءلله خدا در روز حسرت ما را جزء حسرتمندان قرار ندهد و در بهشت برین ما را متنعم گرداند.

انتهای پیام
captcha