تمام مقامات لبنانی در قبال وضع موجود مسئول هستند
کد خبر: 4080038
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
جمعت علمای مسلمان لبنان:

تمام مقامات لبنانی در قبال وضع موجود مسئول هستند

شورای اداری جمعیت علمای مسلمان لبنان در جلسه هفتگی خود ضمن بررسی تحولات سیاسی لبنان،‌ بیانیه‌ای در این خصوص صادر و اعلام کرده که تمام مقامات لبنانی در قبال وضع موجود مسئول هستند.

به گزارش ایکنا، به نقل از تجمع، شورای اداری جمعیت علمای مسلمان لبنان در جلسه هفتگی خود ضمن بررسی تحولات سیاسی لبنان،‌ بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

متن بیانیه شورای اداری جمعیت علمای مسلمان لبنان به شرح زیر است:

در لبنان کسی نمی‌تواند توصیفی را ارائه کند که برازنده مقامات این کشور است. آن هم در زمانی که همه چیز در حال فروپاشی است، وسایل اولیه زندگی کم است و شهروندان به دنبال لقمه نانی برای گذران زندگی هستند که آن را هم پیدا نمی‌کنند. می‌شنویم که مسئولان لبنان هرکدام به دیگری اتهام می‌زنند و طرف مقابل را مسئول آن چه رخ داده است، معرفی می‌کنند. در حالی که واقعیت این است که همه آن‌ها به یک اندازه مسئول هستند و هیچ یک از آن‌ها در برابر آنچه اتفاق افتاده و فروپاشی کاملی که کشور با آن روبرو است، بی‌گناه نیستند.

آیا عجیب نیست که نجیب میقاتی، گزینه معرفی شده برای تشکیل دولت، به دلیل اعتراض به برخی مسائل مربوط به ترکیب کابینه که زیان ناشی از آن در مقایسه با ضرر و زیان ناشی از عدم تشکل دولت قابل مقایسه نیست،‌ نمی‌خواهد دولت تشکیل دهد؟ آیا این هم عجیب نیست که رئیس جمهور، ژنرال میشل عون، به ترکیب کابینه اعتراض می‌کند و خواسته‌هایی دارد که در صورت عدم تحقق آن‌ها، کابینه را تأیید نمی‌کند؟ برای آن‌ها مهم نیست که کشور و مردم آن چه وضعیتی دارند. اما خطرناک‌تر از همه، این است با توجه به عدم اجماع در مورد رئیس جمهور جمهور آینده، می‌شنویم که جناب رئیس جمهور میشل عون، کشور را به یک دولت موقت تحویل نمی‌دهد. این یعنی اینکه ما وارد یک بحران بزرگ مربوط به قانون اساسی اساسی خواهیم شد. بحرانی که ممکن است به بدتر شدن شرایطی منجر شود که کشور در حال حاضر در آن به سر می‌برد.

از سوی دیگر، نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت درخواست می‌کند که ارزش دلار گمرکی 20 هزار لیره لبنان باشد، بدون اینکه هیچ مطالعه‌ای درباره پیامدهای این تصمیم بر وضعیت اقتصادی کشور و توانایی شهروندان در تحمل چنین موضوعی کرده باشد.

با توجه به آنچه که گفته شد، ما در جمعیت علمای مسلمان موارد زیر را اعلام می‌کنیم:

اول: جمعیت علمای مسلمان از مسئولان تشکل دولت می‌خواهد که روند تشکیل یک دولت وحدت ملی را سرعت بخشند و هیچ کدام به دنبال خواسته‌های شخصی خود نباشند، بلکه برای تسهیل در روند تشکیل دولت از برخی مطالبات خود به نفع مردم چشم‌پوشی کنند. این یک اقدام لازم برای کاستن از سختی‌هایی است که کشور و مردم با آن مواجه هستند.

دوم: جمعیت علمای مسلمان از مسئولان لبنان می‌خواهد که به حقوق کامل دریایی ما پایبند باشند و تحت هیچ شرایطی از آن عقب‌نشینی نکنند. دشمن صهیونیستی نمی‌تواند خواسته‌های خود را به ما تحمیل کند. مقاومت با آن‌ها مقابله خواهد کرد و آن‌ها در نهایت مجبور خواهند شد تا با پیشنهادی که از سوی لبنان ارائه می‌شود، موافقت کنند.  

سوم: جمعیت علمای مسلمان نقض حریم هوایی لبنان توسط دشمن صهیونیستی با پرواز هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین بر فراز مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوبا و پرتاب منور بر فراز حریم هوایی سایت راداری نظامی مقابل شهرک شبعا را محکوم می‌کند. این اقدام، نقض قطعنامه (1701) است. انجمن علماء‌ المسلمین از دولت می‌خواهد که به خاطر این تخلفات مکرر به شورای امنیت شکایت کند.

چهارم: جمعیت علمای مسلمان ادامه بازداشت اداری خلیل عواوده توسط دشمن صهیونیستی را که برای یکصد و شصت و دومین روز متوالی در شرایط خطرناکی به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد، محکوم می‌کند و از نهادهای بین‌المللی و حکومت مصر می‌خواهد که به رژیم صهیونیستی برای آزادی وی فشار بیاورد.

انتهای پیام
captcha