ارتقای سطح فنی و تربیتی قاریان و حافظان در طرح اسوه + عکس
کد خبر: 4081194
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
معاون اجرایی شورای عالی قرآن بیان کرد:

ارتقای سطح فنی و تربیتی قاریان و حافظان در طرح اسوه + عکس

معاون اجرایی شورای عالی قرآن، ارتقای فنی قاریان و حافظان و ارتقای سطح معنوی و تربیتی آن‌ها را دو مأموریت طرح اسوه دانست و گفت: به بیان دیگر طرح اسوه متکفل تربیت نسلی از قرآنیان است که هم از حیث تلاوت سرآمد بوده و هم شخصیت برجسته قرآنی داشته باشند.

محمدتقی میرزاجانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اسوه، ۵ شهریور با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشور در شورای عالی قرآن برگزار شد.

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در این مراسم بیان کرد: طرح اسوه از سال ۱۳۹۳ اجرایی شد و در این سال‌ها، هر دو سال یکبار از میان قاریان و حافظان قرآن پسر عضوگیری داشته‌ایم. قاریان و حافظان زیر ۱۲ سال و والدینشان باید آزمون‌هایی را با موفقیت پشت سر بگذارند تا پس از آن وارد دوره هشت ساله شوند.

وی در ادامه افزود: در این طرح دو مأموریت مهم داریم که عبارت از ارتقای فنی قاریان و حافظان و ارتقای سطح معنوی و تربیتی آن‌ها است. به بیان دیگر طرح اسوه، متکفل تربیت نسلی از قرآنیان است که هم از حیث تلاوت سرآمد بوده و هم شخصیت برجسته قرآنی داشته باشند.

میرزاجانی بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که بتوانیم برای پیشبرد طرح از ظرفیت اعضایی که در سطوح بالاتر هستند، استفاده کنیم که برای نمونه، در حال حاضر در زمینه تدریس فنون تلاوت چنین رویه‌ای جریان دارد.


گزارش تصویری افتتاحیه دوره طرح آموزشی و تربیتی اسوه


معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: در این طرح تلاش کردیم تا کار را به صورت جامع پیش ببریم و طراحی‌ها نیز بر همین مبنا بوده است. بر همین اساس، لازم است تا برای اجرای این طرح در همه ابعاد تدبیرهای لازم صورت گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر جمعی از اعضای طرح اسوه افرادی هستند که به سن جوانی رسیده‌اند؛ از این‌رو نیازهایی نظیر ازدواج، اشتغال و تحصیل در دانشگاه را دارند که اگر در این زمینه‌ها پشتیبانی‌های لازم صورت نگیرد، نمی‌توانیم به نقطه مطلوب دست یابیم. در بنیاد خاتم یا شورای عالی قرآن چنین بنیه‌ای وجود ندارد که به صورت جامع از همه فعالیت‌ها پشتیبانی شود. بنابراین درخواست ما از مسئولان این است که به صورت جامع به حمایت از طرح بپردازند.

در ادامه این مراسم، محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قرآن وجوه اعجاز بسیاری دارد اما مهم‌ترین وجه اعجازش، اعجاز نفسی است. یعنی خود قرآن می‌تواند موجب اثرگذاری شود. این معنا در آیات متعددی مطرح شده است؛ از جمله اینکه در سوره حشر فرمود: «اگر قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم، خاشع و متلاشی می‌شد».

رشیدی، نماینده کرمانشاه

وی تصریح کرد: هنگامی این وجه از اعجاز قرآن ظاهر می‌شود که قاریان پشت قرآن باشند و نه جلوی آن؛ یعنی قاری قرآن باید هدفش این باشد که قرآن را نشان دهد.

رشیدی در ادامه افزود: یکی از کارهای مهمی که قرآنیان باید به آن التزام داشته باشند، جریان‌سازی است. در قرآن، الگوی جریان‌سازی با داستان انبیاء نشان داده شده است. برای نمونه از داستان حضرت موسی(ع)، حضرت یوسف(ع) و حضرت ابراهیم(ع) می‌توان به ترتیب جریان‌سازی سیاسی، اقتصادی و توحیدی را آموخت.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا از طرح اسوه برای نظام اسلامی مدیر تربیت کنیم. متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی نداشته‌ایم و حتی در مجلس هم هیچ کاری برای قرآن انجام نداده‌ایم. امیدوارم بتوانیم در برنامه هفتم اقدامات مؤثری در این زمینه داشته باشیم.

در بخش پایانی این مراسم، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیان کرد: قاریان و حافظان طرح اسوه مصداق روایتی هستند که در آن آمده است: «اگر انسان مؤمن و جوان قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش ممزوج می‌شود‌».

علیرضا معاف

وی بیان کرد: طرح اسوه به مثابه یک شجره طیبه است و افتخار داریم که در دولت به عنوان خادم این طرح انجام وظیفه کنیم؛ چراکه قرآن تنها کتابی است که سخن خدا است و نسبت به تلاوت آن مأمور شده‌ایم.

در پایان از جمعی از اعضای طرح اسوه تجلیل شد.

ارتقای سطح فنی و تربیتی قاریان و حافظان در طرح اسوه

انتهای پیام
captcha