پشت پرده رشد تولید موسیقی‌های ضداسلامی در هند
کد خبر: 4083794
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

پشت پرده رشد تولید موسیقی‌های ضداسلامی در هند

استفاده از موسیقی‌ در هند که محتوای ضد مسلمانان دارد، به شکل گسترده‌ای مورد توجه و استفاده احزاب افراطی هندو قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از مدار الساعه، ساندیپ چاترودی، جوان 26 ساله‌ای است که آماده می‌شود تا آهنگ جدید خود را در یک استودیوی موقت در «آیودیا»، در شمال ایالت اوتار پرادش هند ضبط کند. اشعار آهنگ او حول مسجدی می چرخد ​​که پس از ادعای هندوها برای حق عبادت در آن، جنجال‌های زیادی را برانگیخت و اشعار آهنگ او هم مملو از توهین‌های پنهان و تهدید علیه مسلمانان در هند است. اما خود این خواننده می‌گوید: «آهنگ جدیدم دوباره مرا با قدرت بیشتر به صحنه بازمی‌گرداند.»!

براساس گزارشی که بی بی سی منتشر کرده است، آهنگ‌های چاترودی بخشی از روند رو به رشد موسیقی در یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی است؛ جایی که طرفداران راستگرای هندو علیه مسلمانان فعالیت‌های مسمومی دارند.

اشعار این آهنگ‌ها، اهانت‌بار و تهدیدآمیز تلقی می‌شود و معمولاً بر این فرض استوار است که «هندوها قرن‌ها از دست فرمانروایان مسلمان رنج کشیده‌اند و اکنون زمان انتقام فرا رسیده است».

دعوت هندوها به جنگ با مسلمانان تحت پوشش موسیقی

نیلانجان موخوبادهای، نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: این گونه موسیقی‌ها منبع درآمدی است و در عین حال باعث جلب شدن توجهات به خواننده نیز می‌شود. اما واقعیت این است که موسیقی نیست؛ این دعوت به جنگ است و به نظر می‌رسد که از موسیقی برای موفقیت در نبردها استفاده می‌شود. تردیدی نیست که این گونه فعالیت‌ها توهین به موسیقی است. ولی چندین سال که این اتفاق در حال رخ دادن است.

خشونت هندوهای افراطی علیه اقلیت مسلمان

چاترودی حدود 10 سال پیش کار خود را به عنوان یک خواننده مذهبی آغاز کرد، اما چند سال بعد وقتی تصمیم گرفت آهنگ‌های به اصطلاح هندو و ملی بسازد، مسیر خود را تغییر داد. او می‌گوید هدف این بود که تصویر خود را دوباره به شیوه‌ای جدید ارائه کند.

او در سال 2016 موفق شد یک موزیک ویدئویی تولید کند که یک شبه او را در میان ملی‌گرایان هندو به فردی محبوب تبدیل کرد. اشعار این آهنگ تهدیدی برای مسلمانان بود و نشان می‌داد که اگر ناسیونالسیم هندو به حرکت درآید دست به چه اقداماتی خواهد زد و چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

چاترودی می‌گوید: آهنگ او قبل از اینکه به هزاران شکایت از کانال او در یوتیوب و به بسته شدن کانالش منجر شود، میلیون‌ها بازدید داشته است.

او می‌گوید: «من در یوتیوب پول زیادی به دست نمی‌آوردم، اما مهمترین چیز شناختی است که به عنوان یک خواننده ملی ـ انقلابی هندی کسب کردم». این خواننده که یک کانال جدید در یوتیوب ایجاد کرده، با استقبال چندان مناسبی مواجه نشده است و به همین دلیل به دنبال این است تا با انتشار آهنگی جدید، وضعیت موجود را تغییر دهد.

سرود برای مبارزان هندو

آبندرا رانا، یکی دیگر از تولیدکنندگان محتوا است که موسیقی‌های افراطی مشابهی را در «دادری» در نزدیکی دهلی ارائه می‌دهد. او گفته است که مأموریتش «تصحیح تاریخ» است و آهنگ‌های او سرودهای مبارزان هندو است که حاکمان مسلمان را شیطانی نشان می‌دهد.

او در عین حال می‌افزاید: از ویدئوهایی که در یوتیوب آپلود می‌کند درآمد ثابتی به دست می‌آورد.

رانا پس از آنکه از ساختن آهنگ‌های عبادی و عاشقانه به قول خودش به «ترانه‌های تاریخی» روی آورد، به یک ستاره در دادری تبدیل شده است. او حدود 400 هزار دنبال‌کننده در یوتیوب دارد.  این درحالی است که بسیاری از آهنگ‌های او میلیون‌ها بازدیدکننده داشته است.

سلاحی به نام موسیقی علیه مسلمانان هند

موخوبادهای می‌گوید که روند «سلاح‌سازی از موسیقی» علیه اقلیت‌ها یادآور رویدادهای گذشته است. او برنامه بحث برانگیزی را یادآور شد که در سال 1989 پایه‌های این جریان را در آیودیا ایجاد کرد که توسط حزب ویشوا هندو پریشاد (VHP) برگزار و منجر به تخریب مسجد بابری در سال 1992 شد.

وی می‌افزاید: صنعت نوارهای صوتی اندکی قبل از این برنامه رونق گرفته بود. این نوارها حاوی سرودهای مذهبی و شعارهای تحریک‌آمیز مربوط به موضوع الهه رام (که هندوها معتقدند آیودیا زادگاه اوست) بود و به منظور بسیج مردم پخش می‌شد.

اعتراض مسلمانان هند به تولید موسیقی‌های ضد اسلامی

انتشار این نوع موسیقی به گروه‌های راست‌گرا کمک کرده که بتوانند در جهت جذب نیروی بیشتر موفق باشند. پینکی چوداری، رهبر گروه راستگرای هندو راکشا دال، می‌گوید: «جوانان این آهنگ‌ها را دوست دارند زیرا شور و شوق و روحیه آنها را افزایش می‌دهند.»

ویجی یاداو یکی از این جوانان است که می‌گوید: وقتی به این آهنگ‌ها گوش می‌دهم ناگهان هیجانی به من دست می‌دهد. این آهنگ‌ها برای من یادآور چیزهایی می‌شود که در یک مقطع زمانی از سر گذرانده‌ایم و اکنون به اینجا رسیده‌ایم.

یاداف نقاشی، 23 ساله و در حال حاضر در آکادمی ملی هنر هند تحصیل می‌کند. وی می‌گوید که عاشق این نوع موسیقی است. وی از فوران ناگهانی شور و شوقی سخن می‌گوید که در آوریل گذشته و به هنگام برگزاری اعیاد هندوها به درگیری‌های خشنی در چندین ایالت هند منجر شد.

در جریان این درگیری‌ها موسیقی‌های توهین‌آمیز از بلندگو پخش می‌شد و هندوها در حالی که در تجمعات مذهبی خود بیرون می‌رفتند، به سمت مناطق مسلمان‌نشین هدایت می‌شدند.

گفته می‌شود که آهنگ‌های تحریک‌آمیز نقش اساسی در افزایش خشونت در برخی از آن درگیری‌ها  داشته‌اند که آهنگ معروف چاترودی هم از جمله آنها بوده است.

ترجمه گزارش: میترا فرهادی

انتهای پیام
captcha