پیاده‌روی اربعین تمرین سبک زندگی قرآنی در مقابل سبک غربی است
کد خبر: 4085634
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
محمد سحرخوان:

پیاده‌روی اربعین تمرین سبک زندگی قرآنی در مقابل سبک غربی است

حجت‌الاسلام محمد سحرخوان، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه سبک زندگی اربعینی در تقابل با سبک زندگی غربی است، گفت: این مراسم تمرین سبک زندگی قرآنی و مقدمه برای دوره ظهور است و البته باید تلاش کنیم که محدود به یک ماه منتهی به اربعین نباشد.

محمد سحرخوانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سحرخوان، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، 23 شهریور ماه در نشست علمی «نقش اربعین در قرآنی‌شدن سبک زندگی»، گفت: ایثار، گذشت و صلح از جمله ارزش‌های قرآنی است که در پیاده‌روی اربعین متجلی است، کمتر گزارشی وجود دارد که افراد در این مسیر بر سر مسائل مادی دعوا کرده باشند زیرا گذشت و ایثار در سطح بالا وجود دارد. 

وی افزود: ما در بسیاری از امور زندگی اهل تعارف هستیم ولی وقتی به رانندگی می‌رسیم حاضر نیستیم گذشت کنیم. در اربعین اهل تسنن و حتی ادیان دیگر هم حضور دارند ولی همزیستی مسالمت‌آمیز است؛ همچنین ظلم‌ستیزی یکی از شعارهای محوری افراد به تاسی از روحیه ظلم‌ستیزی حسین(ع) است.

سحرخوان با بیان اینکه تقویت صبر از دیگر خصلت‌های تجلی یافته در این مسیر است، تصریح کرد: افراد گرما و تشنگی و سختی پیاده‌روی را به جان می‌خرند، حتی تعداد زیادی از افراد با خانواده به این سفر می‌روند و از طفل شیرخوار تا پیرزن و پیرمرد همراه آنان است و از جمله مشخصه‌های سبک زندگی اسلامی، تقویت خانواده است که در این سفر تجلی و بروز بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه حب‌الحسین، محور تجمع همه مردان و زنان و مسیحی و مسلمان و شیعه و سنی در این سنت معنوی است، اضافه کرد: مودت به اهل بیت(ع) از جمله نکات مورد تاکید قرآن کریم است که در این سفر فارغ از مذهب و دین دیده ‌می‌شود؛ و زائران اربعین، آرامش دور از زندگی روزمزه را در چند روز تجربه می‌کنند، در اینجا سبقت و رقابت مادی وجود ندارد که باعث خستگی روحی افراد شود بلکه رقابت بر سر معنویات و خدمت به یکدیگر است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه طبق آمارها زائران اربعین از 80 کشور شرکت کرده‌اند، اضافه کرد: حتی برخی گزارشات حاکی از این است که نوه نلسون ماندلا در یکی از موکب‌ها مشغول خدمت به زائران بوده است و این نوع پدیده‌ها، در دنیا کم نظیر است.

تمرین سبک زندگی قرآنی

وی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین، زمینه‌سازی برای تجربه سبک زندگی در دوران ظهور است، گفت: سبک زندگی قرآنی مجمع صفات نیک است که فقط به چند نمونه آن پرداخته شد. از جمله دیگر صفاتی که در این سفر از سوی زائران تجلی بیشتری دارد ابراز محبت و مودت به اهل بیت(ع) حتی در قالب یک سلام دادن است بدون اینکه بتواند به مضجع شریف برسد و اگر همین روحیات در طول سال برای انسان باقی بماند و رعایت شود قطعا موجب سعادت انسان خواهد شد.

سحرخوان با تاکید بر اینکه اربعین، بهترین بستر برای تحقق سبک زندگی قرآنی و معرفی آن است، افزود: باید راه‌کارهایی برای نهادینه شدن این صفات در طول سال بیابیم و یکی از راه‌ها، تقویت باورها و ارزش‌های مذهبی در بین مردم آن هم به روش علمی است. 

وی افزود: یکی از مسائل خوب در اربعین امسال، حضور مسئولین بود به خصوص وقتی مشکلاتی رخ داد همه با هماهنگی با دیگر بخش‌ها و به خصوص همکاری مسئولان عراقی و ایرانی مشکلات را کاهش دادند و این تفاهم بین دو کشور می‌تواند به عرصه‌های دیگر از جمله مبارزه با آمریکا هم تعمیم داده شود. 

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به بحث حج و اربعین، بیان کرد: در حج سه میلیون نفر حضور دارند ولی در اربعین، گاهی تا 20 میلیون نفر حضور دارند و مدیریت مردمی، اربعین را به حرکتی بی‌نظیر تبدیل کرده است، گرچه همین استثنایی بودن سبب شده که دشمنان حاضر نیستند در رسانه‌های خود به آن بپردازند، حتی رسانه‌هایی مانند الجزیره هم به آن نمی‌پردازند زیرا سبک زندگی اربعینی در تقابل با سبک زندگی مدرنیته غربی است. 

انتهای پیام
captcha