جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قابل پیشگیری نبود
کد خبر: 4087157
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
سرلشکر صفوی:

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قابل پیشگیری نبود

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در پاسخ به اين سؤال كه آيا جنگ هشت ساله عليه ايران قابل پيش‌بيني و پیشگیری بود گفت: جنگ تحمیلی قابل پیش‌بینی بود اما قابل پيشگيري نبود.

سردار سرلشكر یحیی صفوي، دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا

به گزارش ایکنا، سردار سرلشكر یحیی صفوي، دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا، در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سازمان بازرسي كل كشور گفت: رهبری حضرت امام (ره) و خون شهداي دفاع مقدس راه كربلا را باز كرد و به فضل الهي، جبهه مقاومت و خون شهيدان مدافع حرم همچون شهيد قاسم سليماني و رهبری امام خامنه‌ای و مجاهدت ملت‌های مسلمان منطقه، راه قدس را باز خواهد كرد.

سرلشكر صفوي تاريخ را حلقه اتصال گذشته به آينده دانست و بيان کرد: امنیت ملی، پيشرفت، عدالت، زايش تحولات فرهنگي و دگرگوني اقتصادي بستگي به تجربه اندوزي‌ها از سرگذشت اقوام و ملل مختلف در صلح و جنگ و عبرت گرفتن از آن و نگاه درست نسبت به آينده دارد.

رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهيد سليماني افزود: جنگ يكي از عناصر پايدار تاريخ بشري است حتي تمدن جدید و دموكراسي‌هاي مطرح شده در جهان نيز از استمرار جنگ‌ها نكاسته است، نمونه‌اش اشغال و ظلم و ستم و تجاوزگری بیست ساله آمریکا در افغانستان مظلوم و عراق مظلوم است.

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا ادامه داد: از حدود ٣٤٠٠ سال پيش تاكنون فقط ٢٦٨ سال بدون جنگ سپري شده است و حدود ١٢٠ ميليون نفر در قرن بيستم و در جنگ‌هاي مختلف، كشته و مفقود شده‌اند.

سرلشكر صفوي با یادآوری اشغال نظامی ایران در جنگ اول و دوم جهانی تاكيد كرد: ايران در جنگ اول و دوم جهاني اشغال نظامي شد و بيش از دو ميليون نفر از مردم ايران فقط در جنگ اول جهانی در زمان احمدشاه قاجار به دليل قحطي و بيماري ناشي از جنگ و عملكرد ارتش خبيث بريتانيا جان خودشان را از دست دادند.

وی افزود: اين درحالي است كه در هر دو جنگ، ايران اعلام بي طرفي كرده بود و در جنگ دوم جهانی و اشغال ایران در شهریور 1320شمسی، نیروهای مسلح رضاخان دیکتاتور حتی یک روز هم مقاومت نکردند.

صفوي با تأكيد بر اینکه تمدن ایرانی اسلامی چندهزار ساله، یکی از پایه‌های تمدن بشری است گفت: ایران در کنار چین، هند، مصر و یونان جزو پایه‌های تمدن بشری بوده است و ترس و وحشت دشمنان فرامنطقه‌ای از ملت بزرگ و مسلمان ایران، تنها به خاطر مؤلفه‌های قدرت ملی ما نیست بلکه آنها از سابقه فرهنگی، روحیه حماسی و شجاعت و تاریخ و تمدن ما آگاه و از آن در هراسند .

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا، تصريح كرد: اين سؤال مطرح است كه آيا جنگ هشت ساله عليه ايران قابل پيش‌بيني بود؟ بايد پاسخ داد كه بله، اين جنگ قابل پيش‌بيني بود اما قابل پيشگيري نبود.

وي ادامه داد: صدام کافر از سال ٥٨ به فكر تجاوز به ايران بود و در اين مسير از حمایت و موافقت دولت‌های آمریکا، شوروی سابق و برخی از کشورهای عربی منطقه اطمینان داشت؛ در همين راستا صدام در اين هشت سال، حدود ٥٧ درصد از درآمد ملي خود را در اين هشت سال وارد جنگ كرد.

سردار صفوي، هدف اساسي جنگ‌ها را تحميل اراده يك دولت بر دولت ديگر دانست و گفت: اين تحميل اراده، ممكن است به سقوط نظام سیاسی آن كشور يا تصرف قسمتي از سرزمين يا یک منطقه اقتصادی آن كشور منتهي شود.

وي ادامه داد: هدف اساسي غير قابل تغيير همه حكومت‌ها، حفظ بقاي ملي، حفظ ارزش‌ها، حفظ امنيت ملی، استقلال و پيشرفت است و جنگ‌ها اين اهداف را با خطر جدي روبه رو مي‌کنند و دولت‌ها و ملت‌ها برای حفاظت از این اهداف حیاتی حاضر به فداکاری‌های بزرگ و هزینه کردن‌های کلان هستند.

این فرمانده عالی دوران دفاع مقدس با تحلیل اهداف حدأکثری و حدأقلی رژیم بعث صدام در حمله به ایران بیان کرد: حداقل هدف صدام و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای‌اش لغو قرارداد 1975 الجزایر، تضعیف منابع انسانی و اقتصادی و مدیریتی جمهوری اسلامی و اشغال کامل خوزستان و هدف حداکثری آنها سرنگونی نظام نوپای سیاسی ایران بود.

سردار صفوی در تحلیل راهبرد سیاسی نظامی ایران در جنگ تحمیلی تصریح کرد: اولين راهبرد سياسي و نظامي ايران بيرون كردن متجاوزان و همچنين بازگشت عراق به قرارداد ١٩٧٥ و ايجاد امنیت پايداردر مرزهای ايران و عراق و احقاق حقوق ملت ایران بود.

سرلشكر صفوي با بيان اينكه صدام به هيچ يك از اهداف حداقلی و حداکثری خود نرسيد، گفت: واقعیت آن است که صدام و حامیان در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران شکست خوردند و بعدها حکومتش توسط ظالم بزرگتری مثل آمریکایی‌ها ساقط شد در حالی که جمهوری اسلامی ایران به قدرت اول منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند این سازمان را از مسیر ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا وکریدورهای ترانزیتی جنوب به شمال وشرق به غرب متصل کند و با پیوند اقتصاد قاره آسیا به اروپا، باعث رشد و شکوفایی و رفاه ملت ایران خواهد شد.

ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، نیز در این مراسم، از دوران دفاع مقدس به عنوان دوران پرافتخار برای ملت ایران یاد کرد و گفت: هفته دفاع مقدس فرصت مغتنمی است تا آثار این دوران دفاع را ‌پاس بداریم و نگذاریم گرد و غبار تاریخ بر روی آن بنشیند.

وی ادامه داد: امروزه تمام هم و غم دشمنان اسلام این است که ارزش‌های اسلام، انقلاب، ایثار و شهادت را مورد هجمه قرار دهند که باید با مرور و یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس توطئه دشمنان را خنثی کرد.

انتهای پیام
captcha