بسیاری از تحقیقات در زمینه علوم ورزشی بایگانی شده‌اند
کد خبر: 4087680
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
برگزیده سیزدهمین جشنواره فارابی:

بسیاری از تحقیقات در زمینه علوم ورزشی بایگانی شده‌اند

میثم نوری، برگزیده سیزدهمین جشنواره فارابی، گفت: بسیاری از تحقیقاتی که اکنون در حوزه ورزش انجام می‌شود ممکن است کاربردی باشند، اما منجر به ثروت نمی‌شوند. لذا در کتابخانه‌ها بایگانی شده‌اند.

بسیاری از تحقیقات در زمینه علوم ورزشی در کتابخانه‌ها بایگانی شده‌اند
اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی اسلامی، تیرماه امسال در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.
 
در این مراسم رساله «طراحی الگوی فرآیندی تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش» اثر میثم نوری، در گروه علوم تربیتی، روانشناسی و علوم ورزشی، به عنوان شایسته تقدیر بخش جوان معرفی شد.
 
وی درباره رساله خود که برگزیده این جشنواره شده است به خبرنگار ایکنا گفت: بنده فارغ‌التحصیل دوره دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران هستم. استاد راهنمای من آقای سیدمحمدحسین رضوی و استادان مشاور آقایان مرتضی دوستی و سعید تابش بودند. هدف از این پروژه‌ این بود که تمام تحقیقات و کارهایی که در حوزه ورزش در مراکز پژوهشی در حال انجام است به مرحله تجاری‌سازی برسد یعنی ما بتوانیم از این تحقیقات به ثروت و درآمد برسیم. متأسفانه بسیاری از تحقیقاتی که اکنون در حوزه ورزشی انجام می‌شود ممکن است کاربردی باشند اما منجر به ثروت نمی‌شوند لذا در کتابخانه‌ها بایگانی شده‌اند.

اهداف تحقیق

وی ادامه داد: با این اوصاف بنده تصمیم گرفتم یک الگوی فرآیندی را طراحی کنم یعنی ورودی‌هایی در نظر بگیریم که روی آنها پردازش‌هایی انجام شود و خروجی‌هایی نیز داشته باشیم تا به مرحله تجاری‌سازی برسیم. چهار هدف اساسی را در این تحقیق تعریف کردم. اولین هدف این بود که عوامل مؤثر در تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی را شناسایی کنیم، هدف دوم بنده طراحی یک الگو بود که وقتی دانشجو پروژه، پایان‌نامه، رساله و طرح پژوهشی خود را شروع می‌کند به خوبی بداند که از صفر تا صد باید چه کارهایی انجام دهد تا فعالیت وی به ثروت منجر شود.
 
نوری بیان کرد: در هدف سوم بررسی کردیم که این تجاری‌سازی‌ها چه پیامدها و دستاوردهایی برای دانشگاه، جامعه و صنعت خواهد داشت. در هدف چهارم دنبال این بودیم که بررسی کنیم اعضای هیئت علمی که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حال انجام فعالیت هستند باید چه شایستگی‌هایی داشته باشند تا بتوانند این تحقیقات را به مرحله تجاری‌سازی برسانند و از آن درآمدزایی داشته باشند و بتوانند بخشی از نیازهای جامعه و بودجه دانشگاه که طبیعتاً وابسته به دولت است را برطرف کنند.

پژوهشگر باید به دنبال حل مشکلات جامعه باشد

برگزیده سیزدهمین جشنواره فارابی یادآور شد: در مورد هدف اول، حدود شصت و سه عامل شناسایی کردیم که در بخش‌های مختلف مدیریتی، اقتصادی، سیاسی و ...در فرآیند تجاری‌سازی تأثیرگذار هستند که از جمله آنها تشویق اساتید برای یافتن یا حل مسائل کاربردی است و اینکه به موضوعات به صورت کلان و در مرحله بعدی به صورت جزیی نگریسته شود. همچنین لازم است از به وجود آوردن مشکل جلوگیری کنند بلکه پژوهشگر به دنبال حل مشکلات جامعه باشد. در مورد هدف دوم و اینکه پژوهشگر از کجا باید کارش را شروع کند و در نهایت کار وی باید به چه مرحله‌ای ختم شود بیست و یک مرحله شناسایی کردیم که از جمله آنها نحوه انتخاب اساتید راهنما، تعریف وظایف، نکات مورد نیاز در تهیه پروپوزال یا پروژه پیشنهادی و راهکارهای رسیدن به نوآوری و تجاری‌سازی هستند.
 
وی تصریح کرد: در مرحله سوم نیز در سه حوزه بررسی کرده‌ایم که این تحقیقات، چه دستاوردهایی برای جامعه، دانشگاه و دانشجویان و اساتید خواهد داشت. در هرکدام از این حوزه‌ها حدود پانزده دستاورد شناسایی کردیم که برخی اساتید و دانشجویان، یا از این دستاوردها بی‌اطلاع هستند یا اطلاع کمی دارند که اگر این تجاری‌سازی صورت گیرد چه دستاوردهایی برای خودشان، جامعه و دانشگاه خواهد داشت. ما نتایج را در قالب مقالات پژوهشی در نشریات معتبر و مورد تأیید وزارت علوم چاپ کردیم.
 
نوری ادامه داد: در مورد هدف چهارم نیز پنجاه و هفت مورد از شایستگی‌های اعضای هیئت علمی را شناسایی کردیم که بتوانند ارتباطات خود را افزایش دهند و از جمله این شایستگی‌‌ها شامل، روحیه پایداری و پشتکار، افزایش ارتباطات ملی و بین‌ المللی، شناسایی صحیح مسائل و حضور در مجامع یا همایش‌های بین‌المللی هستند تا بتواند خلأها و مشکلات جامعه را شناسایی و برای آنها جواب‌ها شایسته و آماده‌ای داشته باشد.

روش تحقیق

برگزیده سیزدهمین جشنواره فارابی درباره روش تحقیقی که در این رساله در پیش گرفته شده است، گفت: برای هدف اول به صورت آمیخته از روش کیفی و کمی استفاده کردیم یعنی مصاحبه‌هایی را با افراد خبره انجام دادیم و این مصاحبه‌ها را به صورت سطر به سطر و کلمه به کلمه کدگذاری کرده و از روش گراندد تئوری استفاده و در نهایت عواملی که برای تجاری‌سازی مؤثر هستند را شناسایی کردیم. در مرحله بعد این عوامل به صورت کمی در قالب یک پرسشنامه تهیه شد و در اختیار افراد خبره با توجه به حجم نمونه‌ای که در کشور وجود دارد قرار گرفت و با استفاده از نرم‌افزارهایی همانند پی ال اس (pls) این تحقیق را انجام دادیم و تمام عوامل شناسایی شده، طبق خروجی‌هایی که نرم افزار به ما نشان داد از اعتبار خوبی برخوردار بودند.
 
نوی بیان کرد: برای هدف دوم از رویکرد دلفی استفاده کردیم چون موضوع ما متفاوت از برخی موضوعات دیگر بود بنابراین نیازمند این بودیم در میان افراد خبره‌ای که انتخاب می‌کنیم گروه‌های ناهمگن داشته باشیم لذا به صورت پرسش و پاسخ به الگوی فرآیندی دست پیدا کردیم. برای هدف سوم از رویکرد کمی استفاده کردیم و با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌ها، عواملی را  شناسایی و در قالب یک پرسشنامه در اختیار افراد خبره قرار دادیم و این عوامل شناسایی شده با استفاده از نرم افزار پی ال اس، ارزشیابی شدند و خروجی به ما گفت که این یافته‌ها از اعتبار خوبی برخوردار بوده و قابل قبول هستند.
 
برگزیده سیزدهمین جشنواره فارابی در پایان گفت: برای هدف چهارم نیز از رویکرد کیفی و گراندد تئوری استفاده کردیم و مجددا مصاحبه‌هایی با افراد خبره در حوزه ورزش و تجاری‌سازی انجام دادیم تا شایستگی‌هایی که برای اعضای هیئت علمی نیاز است را شناسایی کنیم و در اختیار مجموعه‌های نیازمند قرار دهیم. بنده مصاحبه‌ها را از اسفند 96 شروع کردم و این روند تا مهر 99 ادامه داشت و خوشبختانه تبدیل به مقالات پژوهشی و در نشریات معتبر منتشر شد.

 

انتهای پیام
captcha