صدور مجوز پخش اذان از مسجد مرکزی کلن آلمان
کد خبر: 4090237
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

صدور مجوز پخش اذان از مسجد مرکزی کلن آلمان

مسئولان مسجد مرکزی شهر کلن احتمالا از جمعه آینده اجازه پیدا می‌کنند اذان را برای نمازهای جمعه از بلندگوهای این مسجد پخش کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه وله، سخنگوی شهرداری کلن در پاسخ به پرسش روزنامه «راینشه پست» تأیید کرده که برخی بررسی‌های جزئی باقی مانده است که این شهر به پخش اذان از طریق بلندگو چراغ سبز بدهد.

شرایط رسمی برای پخش اذان از طریق بلندگو یک قرارداد رسمی حقوقی میان شهرداری و اتحادیه دیتیب است که اداره مسجد مرکزی کلن را بر عهده دارد. اگر این قرارداد در روزهای آینده امضا شود، این مسجد می‌تواند روز جمعه هفته آینده، ۱۴ اکتوبر (22 مهر) اذان را از طریق بلندگو پخش کند.

اگر این قرارداد به امضا برسد، این مسجد روزهای جمعه از ساعت ۱۲ تا ۱۵ بعد از ظهر برای پنج دقیقه اجازه پخش اذان را خواهد داشت.

شهرداری کلن اوایل اکتوبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که انجمن‌های اسلامی می‌توانند درخواست دهند که تحت شرایطی اذان نماز جمعه را از طریق بلندگو پخش کنند. یکی از شرایط این است که اذان نباید بیشتر از پنج دقیقه طول بکشد. برای میزان بلندی صدای بلندگو نیز حد و مرزی وجود دارد که بنا بر موقعیت مسجد تعیین می‌شود.

علاوه بر این باید هر مسجد با نشر اعلامیه‌ها ساکنان محل را از قبل در مورد پخش اذان مطلع سازند و فردی را تعیین کنند که بتواند به سؤال‌های مردم پاسخ دهد و یا شکایات آنها را دریافت کند. این پروژه فعلاً برای محدوده زمانی دو ساله در نظر گرفته شده است.

اجازه پخش اذان از طریق بلندگو در آلمان مشاجره‌ برانگیز است. هنریته رِکَر، شهردار غیر حزبی کلن از پخش اذان طرفداری می‌کند. روبرت کلاین‌، یکی از مسئولان کلیسای کاتولیک در کلن نیز از پروژه پخش اذان حمایت می‌کند. او در ماه می گفته بود که حق اساسی آزادی انجام اعمال دینی در مورد پخش اذان نیز صدق می‌کند. 

اما هنریک ووست، نخست‌وزیر ایالت نوردراین وستفالن آلمان از این پروژه انتقاد کرده است. او با ابراز نگرانی ادعا کرده در صورتی که بسیاری از مساجد درخواست پخش اذان را بدهند، آرامش اجتماعی با خطر مواجه شود.

دو سال قبل در اقدامی برای اعلام همبستگی با مسلمانان در شرایط مبارزه با بیماری کرونا اجازه پخش اذان از بلندگوهای ده‌ها مسجد در هلند و آلمان داده شد.

انتهای پیام
captcha