اختلاف آرای فقهی به معنای رویارویی مذاهب اسلامی نیست
کد خبر: 4091679
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
رئیس دانشگاه اسلامی روسیه در گفت‌وگو با ایکنا:

اختلاف آرای فقهی به معنای رویارویی مذاهب اسلامی نیست

آرتور سلیمانوف گفت: در میان مذاهب اسلامی تفاوت وجود دارد اما این به معنای قرار گرفتن آنها رو در روی یکدیگر نیست، همانطور که پیشوایان مذاهب علیه یکدیگر نبوده‌اند.

وحدت مسلمانان و نیاز به دوری از تفرقه یکی از مسائلی است که همواره اندیشمندان مسلمان در نشست‌ها و کنفرانس‌های اسلامی بر آن تأکید داشته و همه این افراد عقیده دارند که مشکلات امروز جهان اسلام ناشی از شکاف‌های عقیدتی در میان مسلمانان و اختلافات است.

آرتور سلیمانوف (Artur Süleymanov)، رئیس دانشگاه اسلامی روسیه در شهر اوفا طی گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه سی‌و‌ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد بزرگ‌ترین مانع موجود بر سر وحدت اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد میان مسلمانان گفت: مشکلات بسیاری در راه اتحاد مسلمانان وجود دارد و البته مسلمانان هم تنها یک راه در پیش دارند و آن «صراط مستقیم» است که در اسلام بر پیروی از آن تأکید شده است.

سلیمانوف ادامه داد: این صراط مستقیم در دین اسلام و تمام ادیان از ابتدای خلقت بشر و حضرت آدم(ع) وجود داشته است. اگر به قرآن مراجعه کنیم متوجه خواهیم شد که تمام پیامبران خدا، برای دعوت به دین آمده‌اند و در نهایت همه آنها با پیامبری حضرت محمد(ص) کامل شده است.

رئیس دانشگاه اسلامی روسیه با تأیید وجود تفاوت در بین آرای فقهی مذاهب اسلامی تصریح کرد: مذاهب اسلامی اختلاف آرا دارند؛ اما این به معنای قرارگرفتن آنها رو در روی یکدیگر نیست، همانطور که پیشوایان مذاهب هرگز علیه یکدیگر نبوده‌اند.

وی با اشاره به حدیث نبوی در مورد دعوت به اسلام گفت: پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «یا مُعاذُ بَشِّرْ وَ لاتُنَفِّرْ، یَسِّرْ وَ لاتُعَسِّرْ: ای معاذ برای تبلیغ اسلام می‌روی. اساس كارت تبشیر، مژده و ترغیب باشد، كاری كن كه مردم مزایای اسلام را درک و از روی میل و رغبت به اسلام گرایش پیدا كنند.» [سیره ابن هشام، ج/4ص 237. ]؛ این بدان معناست که دین را برای افراد آسان کنید.

سلیمانوف در مورد موضوع عادی‌سازی روابط چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی با تأکید بر لزوم اتحاد در بین مسلمانان جهان گفت: اول از همه، ما مسلمانان باید تعالیم قرآن و مأموریت اسلام را بفهمیم و یکدیگر را درک و از دشمنی و حسد دوری کنیم.

رئیس دانشگاه اسلامی روسیه ادامه داد: باید از تمرکز بر اختلافات مذهبی بپرهیزیم. این باعث اتحاد در میان مسلمانان خواهد شد و خواهیم توانست کارهای بزرگی را انجام دهیم.

وی همچنین تأکید کرد: مشکل بزرگ امروز مسلمانان نبود اتحاد است. من نمی‌خواهم وارد مسائل سیاسی شوم اما یک چیز روشن است و آن لزوم اتحاد و افزایش درک بین مسلمانان براساس آیات قرآن و دستورات اسلامی است.

وجود تفاوت بین مسلمانان به معنای رویارویی آنها نیست

سلیمانوف تصریح کرد: در واقع تمام حرف من این است که بدون اتحاد مسلمانان دشمنان به راحتی بر آنها چیره خواهند شد. همانطور که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «إنَ اللّه تعالى لا يَجْمَعُ اُمّتي على ضَلالَةٍ، و يدُ اللّه تعالى مَع الجَماعةِ، مَن شَذَّ شُذَّ إلى النّارِ: خداوند متعال امّت مرا بر گمراهى گرد نمى‌آورد. دست خداوند متعال با جماعت است. هركس تک روى كند، تنها سوى آتش برده مى‌شود.»

وی در پایان در مورد کنفرانس وحدت امسال با تأکید بر لزوم بین‌المللی شدن بیشتر آن گفت: کنفرانس امسال بسیار خوب بود و نیاز است که کنفرانس‌های مشابه و با اهداف مشابه در کشورهای دیگر اسلامی برگزار شود؛ زیرا نیاز است که همه اندیشمندان مسلمان نظرات و عقاید یکدیگر را بشوند و درک کنند.

سی‌و‌ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از 20 تا 22 مهرماه در تهران برگزار شد.

گفت‌و‌گو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha