دولت جدید عراق همه گروه‌های قومی و مذهبی را در تشکیل کابینه شرکت دهد
کد خبر: 4092695
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
عمار الحکیم:

دولت جدید عراق همه گروه‌های قومی و مذهبی را در تشکیل کابینه شرکت دهد

رهبر جریان حکمت ملی عراق از مأمور تشکیل کابینه این کشور خواست همه گروه‌های قومی و مذهبی را در کابینه مشارکت دهد و با گروه‌های معارضی هم که قصد شرکت در کابینه ندارند وارد گفت‌وگو شود.

عمار الحکیمبه گزارش ایکنا؛ به نقل از الفرات نیوز، سید عمار الحکیم، رئیس ائتلاف نیروهای دولت ملی عراق از گروه‌های عضو ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان در عراق از محمد شیاع السودانی، مأمور تشکیل دولت در این کشور خواست اقوام مختلف قومی و مذهبی را در کابینه خود شریک کند.

الحکیم در اولین کنفرانس اقلیت‌های عراقی با نظارت ائتلاف کُردهای فیلی(کُردهای شیعه) عراق گفت: ما اهمیت جایگزینی واژه اقلیت‌ها با واژه مؤلفه‌ها را توضیح دادیم و تأکید کردیم که این مؤلفه‌ها منبع قدرت و غنی‌سازی جامعه عراق هستند.

وی افزود: ما مجدداً بر دعوت خود مبنی بر احترام به خصوصیات گروه‌ها در چارچوب هویت ملی عراق تأکید می‌کنیم و می‌خواهیم که همه گروه‌های قومی و مذهبی نقش طبیعی خود را در جامعه عراق ایفا کنند.

عمار الحکیم احترام به اقوام و حمایت از آنها برای بیان موضوعات مورد نظر خود را یکی از نشانه‌های ملی‌گرایی خواند و گفت: ماهیت ملی‌گرایی، پذیرش همه از سوی همه و احترام به یکدیگر و فرصت دادن برای نشان دادن خودشان است و ما به تداوم گفت‌وگو و ارتباط دعوت  و تأکید می‌کنیم که برپایی کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها نقش بسزایی در تقریب دیدگاه‌ها دارد.

وی ضمن درخواست از مأمور تشکیل کابینه عراق برای شرکت دادن همه گروه‌های عراقی در کابینه خود افزود: در این صورت دولت، یک دولت فراگیر می‌شود و ما در اینجا به کُردهای فیلی که نماینده آنها معاون اول رئیس پارلمان شده است، تبریک می‌گوییم، کما اینکه خواهان حضور زنان در کابینه هستیم تا دولت، نماینده همه اقشار باشد.

دعوت عمار حکیم به مشارکت همه گروه‌های قومی و مذهبی در کابینه جدید عراق/اماده

رهبر جریان حکم ملی عراق همچنین خواستار تسریع در تشکیل کابینه و جبران وقت تضییع شده در طول چند ماه بن‌بست سیاسی این کشور شد و گفت: باید وزرایی شایسته و حرفه‌ای برگزیده شوند تا دولت، دولتی خدمتگزار و ملی‌گرا با برنامه‌هایی مشخص طبق زمان‌بندی دقیق باشد.

الحکیم همچنین گفت: از گروه‌های سیاسی خواسته‌ایم که به وضعیت حضور در کابینه و مخالفت همزمان با آن پایان دهند. شرکای کابینه باید از کابینه حمایت کرده و به دنبال رفع مشکلات از طریق نهادهای قانونی و نه از طریق رسانه‌ها و صفحات ماهواره‌ها باشند.

دعوت عمار حکیم به مشارکت همه گروه‌های قومی و مذهبی در کابینه جدید عراق/اماده

وی با بیان اینکه گروه‌های غیر شریک در کابینه(نظیر جریان صدر) هم حق اعتراض و انتقاد از دولت در چارچوب قانون اساسی را دارند، گفت: شرکت‌کنندگان در کابینه و مخالفان آن همگی خدمت به مردم را هدف خود قرار داده‌اند و دولت آینده باید صدای گروه‌های مخالف را شنیده و با آنها رایزنی کند و از انتقام‌گیری و زبان وعده و وعید فاصله گیرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: ما در عراق نیاز به آرامش و تقریب دیدگاه‌ها و پیگیری راه‌های قانونی برای رفع مشکلات داریم.

بنا بر این گزارش، پارلمان عراق در ۱۳ اکتبر جاری(پنجشنبه 21 مهر ماه) طی نشستی فوق العاده عبداللطیف رشید را به عنوان رئیس‌جمهور برگزید و وی هم محمد شیاع السودانی را مأمور تشکیل دولت جدید کرد تا به بن‌بست سیاسی و خلأ قانونی با گذشت بیش از یک سال در این کشور از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام پایان دهد.

دعوت عمار حکیم به مشارکت همه گروه‌های قومی و مذهبی در کابینه جدید عراق/اماده

بدین ترتیب ائتلاف چارچوب هماهنگی احزاب شیعه که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی عضوی از آن است و فراکسیون فتح به نمایندگی از گروه‌های الحشد الشعبی هم با آن همپیمان است، در کشمکش با جریان صدر که با خارج‌کردن نمایندگانش از پارلمان و تحریم کل روند سیاسی، صحن پارلمان را برای آن‌ها خالی کرده بود، پیروز شد.

عضو حزب دموکرات کردستان هم خبر داده است که السودانی به زودی ترکیب کابینه خود را به پارلمان ارائه می دهد.

هیثم المیاحی در گفت‌وگو با الفرات نیوز می‌گوید: زود است درباره ترکیب کابینه سخن بگوییم، اما روز پنجشنبه، السودانی ساختار کلی کابینه خود را معرفی خواهد کرد و فقط چند وزارتخانه کلیدی باقی می‌ماند و اینکه جلسه تصویب کابینه چه زمانی باشد.

وی با اشاره به تمايل برخی وزرای کابینه الکاظمی به ماندن بر سر پست‌های خود گفت: این اتفاق بعید است، زیرا مردم خواهان تغییر هستند.

المیاحی با پیش‌بینی تداوم کار دولت جدید تا چهار سال آینده گفت: اگر السودانی برنامه دولت خود را طی یک سال اجرا کند نیازی به انتخابات زودهنگام نیست، به ویژه اینکه او با همه گروه‌ها ارتباط خوبی دارد.

انتهای پیام
captcha