اعلام رشته‌ها و زمان مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)
کد خبر: 4094460
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶

اعلام رشته‌ها و زمان مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)

مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع)محمد بادپا از اعضای ستاد برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به جزئیات این دوره از مسابقات گفت: این دارالقرآن از جمله مؤسسات و مراکزی است که همه‌ساله با آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اقدام به ثبت‌نام از علاقه‌مندان و داوطلبان این رویداد می‌کند.

وی ادامه داد: با تصمیم ستاد برگزاری این دوره، ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در دو بخش بانوان و آقایان از فردا، پنجم آبان‌ماه آغاز و تا 25 آبان‌ماه(بدون هیچ تمدیدی) انجام می‌شود.

بادپا با اشاره به اینکه مسابقات در دو مقطع سنی پایین و بالای  ۱۸ سال برگزار می‌شود، اظهار کرد: قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ اجزای ۱۰ و ۲۰ و مفاهیم قرآن کریم(ویژه مقطع سنی بالا 18 سال) از رشته‌های شانزدهمین دوره مسابقات است. همچنین شرکت‌کنندگان تمامی رشته‌ها می‌توانند در رشته مفاهیم شرکت کنند.

از اعضای ستاد برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) با تأکید بر اینکه ثبت‌نام صرفاً از طریق سامانه دارالقرآن به نشانی www.dqimamali.com انجام می‌شود، تصریح کرد: نفرات اول رشته‌های مختلف در دو دوره گذشته نمی‌توانند در این دوره شرکت کنند. همچنین پس از ثبت‌نام، داوطلبان پیامک تأیید دریافت می‌کنند که تا زمان مسابقه، حتما آن را نزد خود نگه‌ دارند.

وی درباره مدارک لازم برای ثبت‌نام اظهار کرد: تصویر کارت ملی، ضرورت ثبت شماره همراه بنام متقاضی و ثبت یک خط تلفن ثابت به همراه کد شهرستان، ثبت شماره شبای حساب بانکی و مدرک معتبر روشندلی(برای نابینایان متقاضی) از جمله مدارک لازم برای نام‌نویسی است.

بادپا درباره مراحل برگزاری رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل اضافه کرد: این دو رشته در سه مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی به صورت غیر حضوری و مرحله نهایی به صورت حضوری برگزار می‌شود. قاریان و مرتلان طی بازه زمانی ثبت‌نام(از 5 تا 25 آبان‌ماه) می‌توانند فایل‌های تلاوت خود را بارگذاری کنند. سپس داوری این مرحله از 1 تا 7 آذرماه برگزار خواهد شد.

دارالقرآن امام علی

وی با اشاره به اینکه نفرات راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی تا 11 آذرماه اعلام می‌شود، گفت: سپس طی بازه زمانی 12 تا 18 آذرماه مرحله نیمه‌نهایی برگزار می‌شود و اسامی نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی تا 22 آذرماه اعلام خواهد شد.

بادپا با تأکید بر اینکه قطعات رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل در شیوه‌نامه مسابقات در پایگاه اینترنتی دارالقرآن امام علی‌ابن‌ابیطالب(ع) اعلام شده است، اظهار کرد: همچنین شیوه ضبط تلاوت‌ها نیز در آیین‌نامه بیان شده است.

وی تأکید کرد: هر قاری و مرتل پس از ارسال تلاوت خود، در صورت تمایل می‌تواند یکبار دیگر ظرف حدود 24 ساعت، جهت بارگذاری فایل مجدد تلاوت جایگزین، اقدام کند(این اقدام فقط یکبار فراهم شده است).  

بادپا با اشاره به اینکه زمان و مکان برگزاری مرحله نهایی مسابقات مجدداً اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: جوایز این دوره نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است و جوایز کسب امتیاز حد نصاب هر کدام از رشته‌ها از یک میلیون تا 500 هزار تومان متغیر است.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری رشته‌های حفظ در چهار مرحله (آزمون کتبی، مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی) گفت: حافظان روشندل از حضور در آزمون کتبی معاف هستند و مستقیماً به مرحله مقدماتی راه پیدا می‌کنند. آزمون کتبی رشته حفظ 10 جزء سوم آذرماه، ساعت 9، رشته حفظ 20 جزء چهارم آذرماه، ساعت 9 و حفظ کل، چهارم آذرماه ساعت 15 برگزار می‌شود.

بادپا با اشاره به اینکه نفرات راه‌یافته به مرحله مقدماتی طی 12 تا 18 آذرماه به صورت برخط برگزار می‌شود، اظهار کرد: حافظان می‌توانند برای دریافت نوبت در رشته حفظ 10 جزء، هشتم آذرماه، رشته حفظ 20 جزء 9 آذرماه از ساعت 9 تا 14 و در رشته حفظ کل، 9 آذرماه از ساعت 15 تا 20 به سامانه مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه اسامی راه‌یافتگان به مرحله نیمه نهایی 22 آذرماه اعلام می‌شود، ادامه داد: حافظان براساس رشته‌ حفظ 10 جزء از ساعت 9 تا 14، در رشته حفظ 20 جزء، 25 آذرماه از ساعت 9 تا 14 و در رشته حفظ کل، 25 آذرماه از ساعت 14 تا 19 به سامانه مراجعه کنند.

عضو ستاد برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اشاره کرد: ضبط مرحله نیمه‌نهایی طی بازه زمانی 1 تا 7 دی‌ماه براساس تاریخ‌های انتخاب شده توسط حافظان به صورت برخط ضبط و طی بازه زمانی 10 تا 16 دی‌ماه قضاوت می‌شود. نفرات برتر به مرحله نهایی 19 دی‌ماه به اطلاع حافظان برتر خواهد رسید. همچنین زمان برگزاری مرحله نهایی رشته حفظ متعاقباً اعلام می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات رشته مفاهیم بیان کرد: رشته مفاهیم براساس ترجمه سه جزء نخست قرآن براساس ترجمه‌های رایج در دو مرحله مقدماتی(به صورت غیر حضوری در 23 دی‌ماه) و نهایی (به صورت غیر حضوری و سیستمی در 30 دی‌ماه) برگزار می‌شود. اسامی نفرات برتر رشته مفاهیم قرآن در سوم بهمن‌ماه اعلام می‌شود.

بادپا تأکید کرد: در مرحله نهایی مسابقات، ستاد هیچگونه مسئولیتی درباره تأمین اسکان ندارد. راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات، کمک هزینه ایاب و ذهاب براساس بُعد مسافت و طبق مصوبه ستاد برگزاری دریافت خواهند کرد، ولی این کمک‌هزینه شامل برگزیدگان استان‌های البرز و تهران نمی‌شود.  

متقاضیان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند در ایام ثبت‌نام از ساعت 9 تا 14 با شماره 09931195993 تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha