فین‌تک آلمانی و ورود به بازار ارز دیجیتال منطبق با شریعت
کد خبر: 4094608
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

فین‌تک آلمانی و ورود به بازار ارز دیجیتال منطبق با شریعت

شرکت آلمانی فعال در حوزه فین‌تک به نام Caiz Development در حال ساخت یک ارز دیجیتال و بلاک‌چین منطبق با شریعت است که با هدف ایجاد فرصت‌های مالی برای میلیون‌ها نفر در کشورهای در حال توسعه طراحی شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از The National News، در سال‌های اخیر موضوع رمز ارزها و ارز دیجیتال تبدیل به بخش مهمی در اقتصاد جهانی شده و این باعث شده که بسیاری از کشورها تلاش کنند که فعالیت در حوزه رمزارزها را قانونمند کنند. از سوی دیگر از همان روزهای ظهور رمزارزها و گسترش فعالیت آنها سؤالات زیادی در مورد حلال بودن فعالیت در این بازار از سوی مسلمانان مطرح شد.

در شرایطی که برخی از علما و صاحب‌نظران دینی فعالیت در این بازار را حرام تشخیص دادند برخی دیگر آن را بدون اشکال دانسته و حتی در برخی از کشورهای اسلامی رمز ارزهایی که شرعی بودن آنها تأیید شده بود فعالیت خود را آغاز کردند.

اما در اروپا و بزرگترین اقتصاد این قاره یعنی آلمان،‌ شرکت آلمانی فعال در حوزه فین‌تک به نام Caiz Development در حال ساخت یک ارز دیجیتال و بلاک‌چین منطبق با شریعت است که با هدف ایجاد فرصت‌های مالی برای میلیون‌ها نفر در کشورهای در حال توسعه طراحی شده است.

این رمز ارز که کایزکوین(Caizcoin) نام دارد،‌ با اصول تأمین مالی اسلامی مطابقت خواهد داشت. بلاک‌چین این رمزارز همچنین تراکنش‌هایی را ارائه می‌دهد که از قوانین شریعت پیروی می‌کنند.

یورگ هانسن، مدیر اجرایی Caiz گفت: در سال‌های 2018 تا 2019، ما ایده ساختن یک ارز دیجیتال را به دست آوردیم که می‌تواند در جهان اسلام تحت تمام محدودیت‌های رمزارزها مورد استفاده قرار گیرد.

هانسن افزود: قبل از اینکه تصمیم به طراحی توکن این رمزارز بگیریم با علمای مسلمان در مورد اینکه آیا این کار(ابداع رمزارز) جایز است یا خیر صحبت کردیم. تلاش‌های زیادی کردیم تا Caiz را مطابق با قوانین اسلامی کنیم، اما در عین حال می‌خواستیم محصولی فراگیر بسازیم که برای همه قابل استفاده باشد.

منطقه MENA و رشد سریع بازار رمزارز

بر اساس گزارشی که اخیراً توسط پلتفرم داده بلاک‌چین Chainalysis منتشر شد، منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) سریع‌ترین بازار ارزهای دیجیتال در حال رشد در جهان است که 9.2 درصد از تراکنش‌های ارز دیجیتال جهانی را از جولای 2021 تا ژوئن 2022 به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش مؤسسه مشاوره Strategy &، حدود 22 درصد از جمعیت منطقه شورای همکاری خلیج فارس بدون بانک هستند و این در حالی است که 60 درصد جمعیت شمال آفریقا بدون بانک هستند.

به گفته صندوق پول عرب (Arab Monetary Fund)، 79 درصد جوانان در منطقه MENA بانک ندارند و 72 درصد از فقیرترین شهروندان نمی‌توانند از شمول مالی بهره‌مند شوند. فین‌تک پرداخت‌های حواله‌ای را به عنوان یکی از بزرگترین نقاط دردناک جوامع مهاجر، نه تنها در جهان اسلام، بلکه در سطح جهان شناسایی کرد.

قوی‌ترین موارد استفاده از Caizcoin در ایالات متحده یا اروپا؛ جایی که همه یک حساب بانکی دارند، نیست. بلکه آنها در کشورهای در حال توسعه‌ای هستند که در آن خدمات مالی نفوذ کمتری داشته و کاربران بدون بانک و فاقد بانک هستند.

Caiz Development؛‌ شرکت آلمانی فعال در حوزه فین‌تک

آنها می‌توانند برنامه را دانلود کنند، Caiz  را بخرند و آن را برای گیرنده‌ای بفرستند که می‌تواند از آن در اکوسیستم کشورهای مختلف برای مقاصد مختلف استفاده کند یا آن را به ارز محلی نقد کند.

بزرگترین بازارهای این شرکت در آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و آفریقا و همچنین مهاجران در اروپا و آمریکای لاتین است. رمزارزها معمولاً در صرافی‌های غیرمتمرکز در دسترس هستند، جایی که کاربران با طرف مقابل ناشناخته و خطرات ناشناخته سروکار دارند.

کایز کوین و تأیید هویت مشتریان

با این حال، کایزکوین در اکوسیستمی عمل خواهد کرد که در آن «چک و تعادل مالی» برای همه دارندگان کیف پول وجود خواهد داشت. هانسن در این باره می‌گوید: فقط کسی که بررسی و تأیید شده باشد می‌تواند وارد سیستم شود. با اصلِ مشتری خود را بشناسید، کایزکوین از مشارکت با صنایع ممنوعه در اسلام مانند الکل، مواد مخدر، قمار و پورنوگرافی پشتیبانی نمی‌کند.

این شرکت که در حال حاضر یک دفتر بازاریابی در امارات دارد، همچنین در حال ساخت این توکن بر روی یک بلاک‌چین سفارشی است.

بنیانگذاران کایزکوین همچنین در فعالیت‌های خیریه و حمایت از اهداف اجتماعی شرکت خواهند کرد. به عنوان مثال Caiz Development اخیراً از مجسمه یورو در فرانکفورت آلمان حمایت مالی کرده است.

این شرکت فعال در حوزه فین‌تک همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ساخت آکادمی‌های فوتبال برای کودکان در سنگاپور، مالزی و اندونزی است.

توسعه Caiz در سه ماهه اول سال 2023 بلاک‌چین و رابط برنامه‌نویسی برنامه کاربردی خود را برای اتصال آن با ارائه‌دهندگان خدمات مالی، بانک‌ها و درگاه‌های پرداخت راه‌اندازی خواهد کرد.

یورگ هانسن، مدیر اجرایی Caiz

هانسن گفت: ما یک کیف پول Caiz و یک برنامه خواهیم داشت تا مردم بتوانند بدون حساب بانکی و صرفاً از طریق تلفن همراه خود به اکوسیستم دسترسی داشته باشند.

کایزکوین هنوز در مرحله جمع‌آوری سرمایه است.

هانسن گفت: اگرچه فروش‌های خصوصی انجام داده‌ایم، اما در بسیاری از صرافی‌ها معاملات را راه‌اندازی می‌کنیم تا جذب سرمایه را برای گسترش بیشتر کایز کوین در سال جاری افزایش دهیم.

برنامه‌های آینده کایزکوین

در حال حاضر، کایزکوین در پنج صرافی، از جمله P2Pb2b ،BigOne  Biconomy و Bittrex در دسترس است.

بنیان‌گذار کایز کوین گفت: هر کسی که قبلاً Caiz را از پیش فروش داشته باشد، می‌تواند آن را در آنجا واریز کند. زمانی که شرایط بازار تثبیت شد، دسترسی به افراد در صرافی‌ها را امکان‌پذیر خواهیم کرد.

او گفت که این شرکت در سال جاری یا سال آینده به یک یا دو صرافی سطح بالا نزدیک خواهد شد.

این شرکت همچنین قرار است تا چند هفته دیگر با مشارکت یک صرافی، یک جایگزین متناسب با شریعت اسلامی برای سهام‌داری راه‌اندازی کند.

هانسن تأیید کرد: سهامداری راهی برای ایجاد درآمد غیرفعال در حالی است که منتظر افزایش ارزش دارایی‌های ارزهای دیجیتال هستیم.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha