یزدنوین پیشران رشد اقتصادی 8.3 درصدی استان است
کد خبر: 4095729
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵

یزدنوین پیشران رشد اقتصادی 8.3 درصدی استان است

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد، زمینه حرکتی استان را کاملاً منطبق بر منویات کشور و دولت سیزدهم دانست و گفت: یزد نوین پیشران رشد اقتصادی 8.3 درصدی استان است.

مجید دهقانی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مجید دهقانی‌زاده، دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد در هشتمین نشست این شورا در تالار کوثر استانداری، با اشاره به روند حرکتی و مجموعه برنامه‌های اقتصادی استان گفت: بر اساس نتایج اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، استان یزد در سال 1400 با رشد بالای 7.5 درصد توانسته است بالاترین رشد اقتصادی را در سطح کشور کسب کند که این یک فوق ارزش برای استان به شمار می‌آید.

دهقانی‌زاده این دستیابی استان را نشان از برنامه‌ریزی درست و حرکت تکلیفی در چارچوب برنامه دانست و اظهار کرد: این بدین معنا نیست که فکر کنیم دیگر پایان خط است و تکلیفی نداریم بلکه معتقد هستیم ممکن است این نتایج نوساناتی داشته یا حتی در فصول بعدی رشد کمتری را شاهد باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد افزود: با این وجود این رشد نشان دهنده حرکت بسیار درست و قابل توجه استان است.

دهقانی‌زاده با بیان اینکه بخش‌های همچون گردشگری، فعالیت‌های هنری، برق، گاز، معدن، سلامت و حمل و نقل نقش قابل توجهی در دستیابی به این رشد داشته‌اند، تصریح کرد: حائز اهمیت است در برخی بخش‌ها سهم بالای 2 درصدی در اقتصاد ملی داشتیم که با توجه به سرمایه جمعیتی عدد قابل توجهی است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد با توجه به اینکه استان در مجموع 10 سال گذشته رشد حدود 3.3 درصدی(متوسط سالیانه) داشته‌ایم در حالیکه در کشور این رشد نزدیک به یک درصد بوده است، اظهار کرد: این رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند و باید در تمام سنوات رشدمان نسبت به میانگین کشوری عدد بالاتر و قابل ملاحظه‌ای باشد که در سال 1400 این مهم اتفاق افتاده است.

دهقانی‌زاده در ادامه به شاخص کلیدی و مهم نرخ بیکاری اشاره و تولید را با این نرخ عجین شده توصیف کرد که جزء شاخص‌های اصلی اقتصادی هستند.

وی با ابراز تأسف از اینکه از سال 1394 نرخ بیکاری استان همیشه بالاتر از متوسط کشوری بوده است، افزود: قبل از این سال استان یزد جزء استان‌هایی بوده که نرخ بیکاری پایین‌تری نسبت به متوسط کشوری داشته است اما در هفت سال گذشته همواره این نرخ بالاتر از متوسط کشوری بوده که خوشبختانه در تابستان 1401 نرخ بیکاری به 7.7 درصد یعنی زیر میانگین کشوری رسیده است.

وی با تأکید براینکه حفظ این روند از رسیدن به این نقطه مهم‌تر است، بیان کرد: از طرفی باید مراقبت کنیم تا آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن به خوبی مدیریت و کنترل شود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد، رشد اقتصادی استان در پنج محور اصلی طراحی و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و در دستورکار استان قرار گرفته است.

دهقانی‌زاده یکی از محورهای فوق‌العاده حیاتی و مهم رشد اقتصادی استان را بهره‌وری معرفی کرد و اظهار کرد: محورهای توسعه بازار و صادرات و سرمایه‌گذاری اعم از خارجی و داخلی توسط دستگاه‌های مرتبط به صورت تخصصی در حال پیگیری است.

وی در پایان، زمینه حرکتی استان را کاملاً منطبق بر منویات کشور و دولت سیزدهم دانست و گفت: یزد نوین پیشران رشد اقتصادی 8.3 درصدی استان است.

انتهای پیام
captcha