وزارت صمت وارث مشکلات انباشته‌شده است
کد خبر: 4096081
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
فاطمی‌امین در جلسه استیضاح:

وزارت صمت وارث مشکلات انباشته‌شده است

وزیر صمت با بیان اینکه چالش‌های انبوه در گذشته نه تنها حل نشده‌اند بلکه انباشته هم شده‌اند، گفت: وزارت صمت وارث مشکلات انباشته شده است و بنده به اولویت‌ها پرداخته‌ام تا مشکلات انباشته‌شده مرتفع شوند.

سیدرضا فاطمی امین

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، امروز، سه‌شنبه دهم آبان ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وزیر صمت در ابتدای این جلسه گفت: دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی یکدیگر مشکلات کشور را حل کنند. بنده ضعف‌ها را می‌پذیرم اما باید مدنظر داشت که در چه شرایطی مدیریت دولت را در اختیار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه چالش‌های انبوه در گذشته نه تنها حل نشده‌اند بلکه انباشته هم شده‌اند، عنوان کرد: وزارت صمت وارث مشکلات انباشته شده است و بنده به اولویت‌ها پرداخته‌ام تا مشکلات انباشته‌شده مرتفع شوند.

وزیر صمت با اشاره به شرایط نامساعد خودرو گفت: قصه پرغصه خودرو همواره مدنظر همه ماست و من از شرایط کنونی بازار خودرو رضایت ندارم اما باید در نظر گرفت که نسبت به گذشته شرایط بهتر شده و در این چند ماه تمرکز ما بر ثبات تولید متمرکز شده بود و همچنین اینکه خودروهای ناقص را تکمیل و روانه بازار کرده‌ایم.

فاطمی‌امین درباره حذف قرعه‌کشی خودرو گفت: قرعه‌کشی خودرو از سوی سایپا حذف شده و همچنین برخی خودروسازان که زمانی منت بر سر مردم می‌گذاشتند امروز برای فروش محصولاتشان تسهیلات پرداخت می‌کنند و منت مردم را می‌خرند.

وی به بهبود افزایش کیفیت خودرو هم اشاره کرد و افزود: افزایش کیفیت خودرو کار یک روز و دو روز نیست بلکه زمان می‌برد، اما افزایش کیفیت خودرو از اولویت‌های ماست.

وزیر صمت با بیان اینکه وضعیت امروز خودرو قابل دفاع نیست، گفت: اما به طور کلی شرایط بازار خودرو نسبت به سال گذشته بهتر شده ولی مدنظر داشته باشید که نمی‌توان مشکل ده‌ها ساله صنعت خودرو را در یک سال حل کرد. مطمئن باشید حل مشکل بازار خودرو جزء اولویت‌ها وزارت صمت و بنده قرار دارد و از مهر سال گذشته تا به امروز تمام تمرکز خود را برروی این موضوع گذاشته‌ام. به عنوان مثال باید به شما نمایندگان مجلس بگویم که سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل نقص قطعه و نبود قطعه نگهداری می‌شدند ولی امروز این مشکل بدون دریافت یک ریال نقدینگی از بانک مرکزی حل شده است.

فاطمی‌امین در ادامه به آمارهای مرتبط با رشد تولید خودرو اشاره کرد و افزود: طی هفت ماه گذشته حدود ۳۰۰ درصد رشد تولید خودروی سواری، ۴۷ درصد رشد تولید وانت، ۴۵۰ درصد رشد تولید ون، ۷۸ درصد رشد تولید اتوبوس و ۱۴۷ درصد رشد تولید کامیون کشنده را داشته‌ایم و به همین دلیل است که می‌گویم بساط قرعه‌کشی خودروهای تولیدی شرکت سایپا جمع شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه در حوزه افزایش کیفیت خودرو ۳۰۰ پروژه تعریف شده است، گفت: اما فعلاً آثار این پروژه‌ها ملموس نیست، چون نیازمند زمان است و نمی‌توان در یک شب این مشکلات را مرتفع کرد.

فاطمی‌امین در پاسخ به انتقاد نمایندگان نسبت به تقویت سهم بخش خصوصی در بازار خودرو تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته سهم بخش خصوصی از صنعت خودرو هفت درصد بوده اما امسالاین رقم به ۱۵ درصد رسیده است، لذا کاهش انحصار در صنعت خودروسازی را شاهد هستیم.

وزیر صمت خود را موافق واردات خودرو عنوان کرد و گفت: گفته شد که دوستان من در آستان قدس رضوی در واردات خودرو دخیل هستند و با شرکت من قرارداد بسته‌اند. اگر این حرف اثبات شود استعفا می‌دهم اما اگر اثبات نشود مدعیان باید پاسخگو باشند و از آقای رئیس مجلس می‌خواهم آن را پیگیری حقوقی کنند. متأسفانه این اتهاماتی که در صحن مجلس به یک مدیر دولت انقلابی وارد می‌شود صحیح نیست و من آن را نمی‌بخشم.

وزیر صمت به نحوه واگذاری صنایع اشاره کرد و افزود: همه ما شرایط واگذاری هپکو، هفت تپه و غیره را به یاد داریم، لذا اگر واگذاری خودروسازان به همین روش انجام شود مطمئن باشید هزاران هپکو ایجاد خواهد شد. من مسئول صنعت هستم، لذا برای اینکه شائبه و مشکلی به وجود نیاید قیمتگذاری این دو خودروساز را به کانون وکلای قوه قضائیه سپرده‌ایم، مطمئن باشید بعد از مشخص شدن قیمتگذاری برای هر دو شرکت آگهی خواهیم داد. تا به امروز برای سایپا تنها دو خریدار و برای ایران خودرو تنها یک خریدار وجود دارد، مگر با این تعداد می‌شود واگذاری را انجام داد؟

به گزارش ایکنا، وی انتصابات فامیلی در وزارت صمت را به جد رد کرد و گفت: این اتهامات به من نمی‌چسبد، فساد و فامیل‌بازی چیست؟ چرا چنین اتهاماتی را به من می‌زنید؟ من اصلاً برادرخانم ندارم اما بارها گفته‌اند که ایشان را در پست‌های مختلف به کار گرفته‌ام! برادر خانم بنده متأسفانه در تصادف جاده‌ای جان باخته است.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش خود را نخستین مدعی مقابله با فساد عنوان کرد و در این رابطه افزود: من با رئیس جمهوری در رابطه با مبارزه با فساد عهد و پیمان بسته‌ام، آن رئیس جمهوری که اسطوره مقابله با فساد است. من به شدت با فساد مقابله می‌کنم.

وی در رابطه با پولشویی گفت: در بحث مبارزه با پولشویی همچنان عقب‌‎ماندگی‌هایی وجود دارد، ولی اتهامی که در اینجا مطرح شده باید پیگیری شود. متأسفانه این مسئله یک اتفاق بدی است که از تریبون مقدس مجلس طرح می‌شود.

فاطمی‌امین تولید را از محورهای اصلی اقتصاد عنوان و تأکید کرد: قطعاً همه ما به این قضیه باور داریم که اگر تولید رشد داشته باشد مابقی مسائل قابل حل است اما اگر تولید رشدی نداشته باشد مشکلات حل نخواهد شد. لذا در راستای بهبود وضعیت تولید موفق شده‌ایم در سه ماه اول امسال بخش صنعت را با رشد ۵.۱ درصدی روبه‌رو سازیم و در بخش فولاد این رشد بیش از ۱۰ درصد است. همچنین وضعیت سرمایه‌گذاری هم بهبود پیدا کرده است، طوری که قبل از سال ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری یا منفی یا نزدیک به صفر بود و نیز در بهار امسال ۵.۷ درصد رشد سرمایه‌گذاری را شاهد هستیم و از سوی دیگر در ۶ ماه اول امسال ۱۳ درصد رشد در بخش صادرات رقم خورده است.

وزیر صمت در پایان به موضوع کاهش تورم و مقابله با قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: تورم تولیدکننده را از ۵۸.۹ درصد به ۴۸ درصد رسانده‌ایم و تورم حوزه صنعت از ۶۶ درصد به ۴۶ درصد و تورم بخش معدن از ۱۰۰ درصد به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین امروز ۸۰۰ هزار کالا از کد رهگیری برخوردار هستند، طوری که بیش از ۲۳۰ میلیون کد رهگیری در حوزه لوازم یدکی صادر شده و همین مسئله از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.

یادآور می‌شود که فاطمی امین قبل از آغاز سخنان خود متن نامه رئیس‌جمهور درباره دلیل عدم حضور در صحن علنی مجلس را قرائت کرد که متن آن به شرح ذیل است:

رئیس مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با عرض سلام و تهنیت

احتراماً ضمن تقدیر از همراهی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با دولت مردمی و تاکید بر شأن و جایگاه و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، تمایل داشتم برای تبیین اقدامات و برنامه‌های جناب آقای دکتر فاطمی امین وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت شخصاً در جلسه شرکت کنم لیکن به دلیل همزمانی جلسه با سفر رسمی و دو جانبه نخست وزیر محترم ارمنستان به تهران و میزبانی اینجانب و اهمیت سفر در روابط دو جانبه و منطقه‌ای امکان حضور در جمع شما بزرگواران فراهم نشد.

با عنایت به اقدامات مثبت دوره یکساله و برنامه‌های تحولی پیش بینی شده از ناحیه وزیر محترم در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت، انتظار دارم نمایندگان با آرای خویش امکان ادامه خدمت این مدیر پاک‌دست و پرکار و تحولی را فراهم نمایند تا ان‌شاءالله با برخورداری از این حمایت و اعتماد و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی نقدهای سازنده نمایندگان محترم به ویژه درخواست کنندگان استیضاح با روحیه مضاعف بهبود و ارتقا این وزارتخانه مهم و اثرگذار را پیگیری نماید.

دوام توفیق همگان را در خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران از درگاه خداوند متعال خواهانم.

سید ابراهیم رئیسی

       

انتهای پیام
captcha