اقنصاد ایران نیازمند استحکام ساخت درونی است
کد خبر: 4066275
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
وزیر صمت:

اقنصاد ایران نیازمند استحکام ساخت درونی است

سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه اقتصاد ما نیازمند استحکام ساخت درونی است، گفت: اگر با افزایش قیمت‌های جهانی تورم در ایران زیاد می‌شود نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی به طور کامل در کشور اجرایی نشده و ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم تا نقایص ساختار اقتصاد کلان کشور را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت امروز 3 خرداد، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره روز اول تیر؛ روز اصناف گفت: امام خمینی(ره) درباره اصناف فرمودند که اصناف بازوان ستبر انقلاب اسلامی هستند و آنها قبل و بعد از انقلاب اسلامی تلاشهای زیادی کردند.

وی با اشاره روز 10 تیر، روز صنعت و معدن، گفت: براین اساس از روز اول تا 10 تیر دهه تولید و تجارت نام گرفته است.

فاطمی امین درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه‌های گوناگون ابتدا به حوزه معدن اشاره کرد و گفت: معادن یکی از نقاط آغاز چرخه تولید است. متأسفانه نمی‌دانیم که چقدر ذخایر معدنی داریم و چطور قابل برداشت هستند. در این راستا ما تمام نقاط امیدبخش را از مهرماه سال گذشته شروع به شناسایی کردیم.

وی با اشاره به مسئله برداشت از معادن گفت: در سال گذشته 500 میلیون تن مواد معدنی برداشت شده که خوشبختانه کمتر از یک درصد آن به صورت خام صادر شده است.

وزیر صمت درباره مسئله سرمایه‌گذاری گفت: اگر به دنبال اشتغال و رشد اقتصادی هستیم علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی باید به سرمایه‌گذاری هم توجه ویژه‌ای کنیم که در سال‌های اخیر توجه چندانی به آن نشده است. سال گذشته 42 پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به ارزش 17 میلیارد دلار آغاز شده که نویدبخش تولید و اشتغال در سال‌های آینده است.

وی با بیان اینکه توزیع جغرافیایی مناسبی در زمینه سرمایه‌گذاری نداریم، گفت: در برخی شهرها فعالیت‌های صنعتی و تولیدی بیش از حد مستقر شده و در برخی شهرها نیز میزان بیکاری بالاست. ما کار آمایش صنعت را آغاز کردیم و به تدریج فعال می‌شود تا به یک توازن منطقه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری برسیم.

فاطمی امین درباره وضعیت صادرات اظهار کرد: در صادرات اتفاقات خوبی افتاده و 40 درصد افزایش در سال 1400 نسبت به 1399 داشته‌ایم. در حوزه خودرو نیز قدم‌های خوبی برداشته شده و در سه ماهه اول سال جاری 246 هزار خودرو تحویل داده شده که نسبت به مدت مسابه سال قبل 36 درصد افزایش داشته است.

وزیر صمت با اشاره به نقش عوامل داخلی و خارجی در تورم و گرانی ابراز کرد: از جمله عوامل خارجی افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل است و علاوه بر اینها اصلاحات داخلی در زمینه حذف ارز ترجیحی آشفتگی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد ما نیازمند استحکام ساخت درونی است و این همان اقتصاد مقاومتی است. اگر با افزایش قیمتهای جهانی تورم در ایران زیاد می‌شود نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی به طور کامل در کشور اجرایی نشده است. اقتصاد ایران ظرفیت‌های زیادی دارد اما دارای نقص‌هایی هم هست و ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم تا نقایص ساختار اقتصاد کلان کشور را برطرف کنیم.

فاطمی امین یادآور شد: این مسئله باعث می شود با بروز مشکلات داخلی و خارجی این ساختار کلان به هم نریزد و دولت در حال طی این مسیر است. دولت به دنبال این است که علاوه بر کاهش مشکلات اقتصادی روزمره مردم، اصلاحاتی در ساختار اقتصادی کشور هم انجام دهد که مهمترین این اقدامات کاهش فساد و رانت است که که هزینه هم نخواهد بود اما باید این کار را انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha