الوفاق: شرایط گفت‌وگو در بحرین فراهم نشود، توصیه‌های پاپ در حد حرف باقی می‌ماند
کد خبر: 4097081
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

الوفاق: شرایط گفت‌وگو در بحرین فراهم نشود، توصیه‌های پاپ در حد حرف باقی می‌ماند

جنبش الوفاق بحرین ضمن تمجید از سخنان رهبر کاتولیک‌های جهان در منامه بر لزوم رفع تبعیض و ایجاد آزادی‌های دینی در بحرین گفت که تا زمانی که شرایط گفت‌وگو در بحرین فراهم نشود، این توصیه‌ها در حد حرف باقی می‌ماند.

به گزارش ایکنا، منامه، پایتخت بحرین از روز پنجشنبه سوم نوامبر(12 آبان) به مدت دو روز میزبان نشستی با عنوان «گفت‌وگوی شرق و غرب برای همزیستی انسانی» بوده که رهبر کاتولیک‌های جهان و شیخ الازهر از مهمانان برجسته این نشست هستند.

انجمن ملی اسلامی الوفاق بحرین شامگاه جمعه در بیانیه خود در واکنش به سخنان پاپ فرانسیس در لزوم رعایت حقوق بشر در بحرین آورده است: ما در این انجمن حمایت خود را از آنچه در سخنرانی پاپ فرانسیس در مورد نیاز بحرین به اجرای عملی مجموعه‌ای از قوانین و مبانی مرتبط با آزادی‌ها، توقف تبعیض و احترام به حقوق بشر بیان شد، اعلام می‌کنیم.

سخنان پاپ یک سند ملی برای رفع تبعیض شود

این انجمن افزود: پیشنهاد ما تبدیل توصیه‌های رهبر کاتولیک‌های جهان به یک سند تاریخی برای مدارا و کثرت‌گرایی، توقف هر گونه تبعیض و تلاش برای ایجاد یک مشارکت اجتماعی و سیاسی است.
این انجمن افزود: ما از کاری که پاپ انجام داده است قدردانی می‌کنیم، زیرا او با صدای بلند بر ضرورت ترویج برابری حقوق و اطمینان از احترام و اهتمام به همه کسانی که احساس می‌کنند مثل زندانیان که در حاشیه جامعه هستند تأکید کرد و خواهان کنارگذاشتن مجازات اعدام و تضمین حقوق اولیه بشر برای همه شهروندان شده است.

انجمن الوفاق تأکید کرد: ما با گفته‌های پاپ موافقیم و خواستار یک پروژه جدی برای توقف تبعیض و ایجاد آزادی‌ها هستیم.

نشست «گفت‌وگوی شرق و غرب برای همزیستی انسانی» در منامه
پاپ فرانسیس در سخنرانی تاریخی خود در اولین سفر خود به بحرین، بسته‌ای از ارزش‌ها و قوانین ضروری و مهم انسانی مرتبط با بحران سیاسی، حقوقی و انسانی در بحرین را بیان داشت و به‌طور مستقیم به دو ماده 18 و 22 قانون اساسی بحرین اشاره کرد که نهی از تبعیض دینی را یک تکلیف روشن برمی‌شمارد که باید در عمل اجرا شود.

الوفاق گفت: عمل به قانون اساسی به رسمیت شناختن فرصت‌های برابر برای همه گروه‌ها و افراد و مقابله با هر گونه تبعیض و نقض حقوق اساسی انسانی و تلاش برای تقویت حقوق انسانی است.
این انجمن افزود: در خصوص محکومین به اعدام پاپ تأکید کرد که دولت بحرین باید برای کسانی هم که مجازات می‌شوند حق زندگی قائل باشد. پاپ در سخنرانی خود در برابر پادشاه بحرین و جمع زیادی از مقامات نظامی، امنیتی، قضات و دولت بر لزوم پایبندی به آزادی‌های دینی و پایان دادن به تبعیض در این کشور تأکید کرد.

این انجمن افزود: ما بر دقیق و منطقی بودن آنچه در سخنرانی پاپ آمده بود تأکید می‌کنیم، چرا که واقع اوضاع در بحرین از این هم که پاپ بیان داشت، بدتر است و این واقعیت بحرانی نیاز به اقدام عملی واقعی دارد؛ همان طور که پاپ هم بر آن تأکید کرد و هر گونه فرار از این توصیه‌ها و خواسته‌ها به معنای سرکوبگری بیشتر و تبعیض بیشتر است و این چیزی است که ما با توجه به شرایط حاکم بر بحرین از آن هراس داریم و بارها بر دعوت به گفت‌‎وگو و صلح تأکید کردیم.
این جنبش با ابراز نگرانی از تکرار سناریوهای قبلی در نادیده گرفته شدن خواسته‌ها و افزایش سرکوبگری‌ها گفت: در بحرین باید یک تصمیم جدی برای بازگشت به روند طبیعی و ایجاد راه حل برای بحران سیاسی بزرگ در این کشور گرفته شود.

در پایان این بیانیه آمده است: ما در انجمن الوفاق بر آمادگی خود برای مشارکت در عملی کردن توصیه‌های مطرح شده در سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های مربوط به همزیستی و تعدد‌گرایی و به صدر بازگرداندن نام بحرین اعلام می‌داریم، چرا که در حال حاضر همه شرایط همزیستی، صلح و گفت‌وگوی داخلی در بحرین از بین رفته است.

شهروندان بحرینی نیز دیروز جمعه برای اعلام مخالفت با انتخابات فرمایشی پارلمان این کشور تظاهرات کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که در مناطق مختلفی برگزار شد، با حمل پلاکاردها و سر دادن شعار خواستار تحریم انتخابات نمایشی رژیم آل خلیفه و برگزاری همه پرسی در این کشور شدند.
آنها همچنین خواستار آزادی زندانیان و لغم احکام ظالمانه علیه فعالان حقوق بشر و مخالفان مسالمت جو در زندان‌های آل خلیفه شدند.

تحریم انتخابات نمایشی رژیم آل خلیفه

معترضان به محدودیت‌های آل خلیفه برای فعالیت شیعیان در بحرین

تظاهرات بحرینی‌ها در منامهتظاهرات‌کنندگان عادی‌سازی روابط رژیم آل خلیفه با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و شعار سر می‌دادند: «اسرائیل پیر و جوان را می‌کُشد و نفعی به شما نمی‌رساند.»
منامه، پایتخت بحرین نیز چهارشنبه گذشته صحنه تظاهرات شبانه مخالفان به انتخابات و تداوم سرکوبگری‌ها در این کشور بود.

در همین حال استادیوم ورزشی ملی بحرین صبح امروز، 14 آبان شاهد حضور بیش از 30 هزار نفر از مردم و اتباع ملیت‌های مختلف ساکن بحرین است که برای استقبال از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در آنجا حضور یافته‌اند.

بنا به گزارش‌های رسانه‌ها، خانواده‌ها به همراه کودکان و سالخوردگان و رجال دینی ساکن بحرین از هفته‌ها پیش اسامی خود را برای حضور در این مراسم که نام آن برای عدالت و صلح گذاشته شده است، ثبت کرده بودند.

الوفاق: شرایط گفت‌وگو در بحرین فراهم نشود، توصیه‌های پاپ در حد حرف باقی می‌ماند

قرار است رهبر کاتولیک‌های جهان تا دقایقی دیگر در این مراسم سخنرانی کند.

انتهای پیام
captcha