درخواست علمای الازهر برای گفت‌وگوی علمای شیعه و سنی
کد خبر: 4096957
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

درخواست علمای الازهر برای گفت‌وگوی علمای شیعه و سنی

احمد الطیب، شیخ الازهر با اشاره به تنش‌های مذهبی در برخی مناطق و کشورهای جهان، گفت‌وگوی علمای شیعه و سنی برای مقابله با فتنه و نزاع‌های فرقه‌ای را خواستار شد.

به گزارش ایکنا؛ شیخ الازهر ضمن سخنرانی در کنفرانس گفت‌و‌گوی بحرین با شعار «غرب و شرق برای هم‌زیستی انسانی»، گفت‌‌وگوی اسلامی ـ اسلامی با حضور علمای شیعه و سنی را خواستار شد.

وی در این کنفرانس که با حضور پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در منامه برگزار شد، گفت: «من و علمای بزرگ الازهر و شورای حکمای مسلمان از صمیم قلب و با آغوشی باز آماده هستیم تا با برادران مسلمان شیعه خود دور یک سفره بنشینیم».

احمد الطیب اضافه کرد: «از تمامی علمای اسلام در جهان می‌خواهم با تمامی اختلافات مذهبی و طائفی و مکتبی به سرعت برای برپایی گفت‌وگوی جدی اسلامی ـ اسلامی در راستای وحدت و نزدیکی و شناخت یکدیگر وارد عمل شوند».

شیخ الازهر مصر با اشاره به این که هدف از این نشست عبور از گذشته و تقویت اسلام و یکپارچگی مواضع اسلامی است، پیشنهاد کرد که سخنرانی‌های خصمانه و نفرت‌پراکنی  و تحریک و تکفیر متوقف شود.

احمد الطیب همچنین بر ضرورت عبور از اختلافات تاریخی و معاصر با تمامی اشکال آن تأکید کرد.

وی گفت: گوش دادن به ندای اختلاف و تفرقه، سوءاستفاده از دین برای دامن‌زدن به نزاع‌های ملی و فرقه‌ای، دخالت در امور دولت‌ها، تضعیف حاکمیت و غصب سرزمین‌های آنها بر مسلمانان حرام است.

احمد الطیب همچنین، سند «برادری انسانی» که میان الازهر و واتیکان برای مقابله با افراط‌گرایی امضا شده است، اشاره کرد و گفت: این سند الگویی برای گفت‌وگو ارائه داده و اهمیت روابط بین شرق و غرب را برجسته کرده است.

شیخ الازهر در بخش دیگری از سخنانش به جنگ اوکراین و روسیه پرداخت و بر ضرورت توقف این جنگ و نشستن دو طرف بر سر میز گفت‌وگو و مذاکره تاکید کرد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز ضمن سخنانی در این کنفرانس گفت: متأسفانه شرق و غرب بیش از پیش به دو دریای متقابل شباهت دارند، اما ما در کنار هم هستیم تا در یک دریا حرکت کنیم و انتخاب ما به جای مسیر تقابل، راه تلاقی و گفت‌وگو است.

وی بار دیگر انتقاد خود از درگیری‌های در جهان، توسل به زبان تسلیحات و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای، در سایه جنگ اوکراین و روسیه را اعلام کرد.

کنفرانس گفت‌وگوی بحرین با شعار «شرق و غرب برای همزیستی انسانی»، روزهای پنجشنبه و جمعه، 12 و 13 آبان‌ماه جاری به همت شورای حکمای مسلمان، شورای عالی امور اسلامی و  با حضور احمد الطیب، شیخ الازهر، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان و با حضور 200 شخیت از نمایندگان و رهبران ادیان و شخصیت‌های برجسته فکری و رسانه‌ای در منامه برگزار شد.

جواد پارسامهر 

انتهای پیام
captcha