میزبانی مسجد آمستردام از غیرمسلمانان در شب موزه‌ها
کد خبر: 4097447
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

میزبانی مسجد آمستردام از غیرمسلمانان در شب موزه‌ها

مسجد فاتح در آمستردام امسال درهای خود را به مناسبت رویداد سالانه شب موزه‌ها به روی بیش از 1000 بازدیدکننده غیرمسلمان گشود.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، بازدیدکنندگان از این مسجد که وابسته به بنیاد دیانت ترکیه(TDV) است، اطلاعاتی در مورد اسلام، مساجد و هنرهای اسلامی دریافت کردند.

کمال گوزوتوک از مسئولان مسجد فاتح به آناتولی گفت: هلندی‌ها در مورد دین اسلام و ساختار داخلی مسجد ما بسیار کنجکاو هستند.

ساخت این مسجد در سال 1890 برای جلسات مخفیانه سوسیالیست‌های هلندی به پایان رسید و بعداً توسط فرقه یسوعی خریداری شد. یسوعیان وابسته به کلیسای کاتولیک، ساختمان قدیمی را در سال 1927 تخریب کردند و یک کلیسا ساختند.

به دلیل وجود جمعیت پروتستان و جمعیت ملحد در هلند، این کلیسا با کمبود شرکت کننده و پول در سال 1971 روبه رو شد. این ساختمان به مدت 10 سال بدون هدف مورد استفاده قرار گرفت. ساختمان این کلیسا توسط کارگران ترکی که در سال 1980 به آمستردام آمدند تا نیاز به مکان عبادت را برطرف کنند، خریداری شد.

پیش‌تر در آمستردام، مسجد دیگری که فاتح نام داشت و در سال 1927 افتتاح شده بود به دلیل کمبود نمازگزار تعطیل شد.

غیرمسلمانان درحال تمرین خوشنویسی اسلامی در مسجد فاتح

این ساختمان در سال 1981 به مسجد تبدیل و در سال 1986 به بنیاد مذهبی هلند متصل شد.

یکی از بازدیدکنندگانی که نام خود را شارن از ایالات متحده آمریکا معرفی کرد می‌گوید با وجود اینکه خیلی نزدیک به مسجد زندگی می‌کرد، برای اولین بار به این مسجد آمده و از فضای داخلی آن خیلی خوشش آمده است.

جاپ کاپتین یکی دیگر از بازدیدکنندگان از اهمیت شرکت در شب موزه‌ها در این مسجد و ترویج اسلام با فعالیت‌ها و آثار هنری یاد کرد. این بر دیدگاه هلندی‌ها که برای هنر ارزش زیادی قائل هستند، درباره اسلام تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: این یک راه بسیار خوب برای مبارزه با اسلام‌هراسی در هلند است.

درهای باز مسجد فاتح هلند به روی غیر مسلمانان

شب موزه‌ها یا شب طولانی موزه، یک رویداد فرهنگی در سراسر اروپا از سال 2005 است که در آن موزه‌ها و مؤسسات فرهنگی تا دیروقت باز می‌مانند تا خود را معرفی کنند. به بازدیدکنندگانی که مایل به کشف موزه‌ها هستند، یک کارت ورودی مشترک داده می‌شود که به آنها امکان دسترسی به تمام نمایشگاه‌ها و همچنین حمل‌ونقل عمومی رایگان در منطقه را می‌دهد.

اولین رویداد از این نوع در سال 1997 در برلین برگزار شد. در سال 2005، شورای اروپا، یونسکو و شورای بین‌المللی موزه‌ها برای ترویج این رویداد به منظور بهبود دسترسی به فرهنگ ملحق شدند، زیرا این رویداد مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان به هنر قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha