دیدگاه سیدحسین نصر درباره حجاب زنان
کد خبر: 4097654
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
یادداشت

دیدگاه سیدحسین نصر درباره حجاب زنان

سیدحسین نصر، رعایت حیا را از تعالیم اساسی پیامبر به شمار می‌آورد اما درباره الزام به حجاب می‌نویسد: این موضوع پیچیده‌ای است و تا جایی که به جهان اسلام مربوط است باید خود زنان مسلمان، و نه دیگران، در کنار دیگر مسائلشان و براساس تعالیم اسلام و هنجارهای رایج اجتماعی درباره‌اش تصمیم بگیرند.

به گزارش ایکنا، حسین خندق‌آبادی مولف و قرآن‌پژوه، یادداشتی درباره حجاب در اندیشه سنت‌گرایان نوشته و در صفحه شخصی خود منتشر کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید؛

چندی پیش آقای محسن حسام مظاهری، طی چند فرسته در کانال و صفحه اینستاگرام خود، به عکس‌هایی از برخی شخصیت‌های مشهور مصری، از جمله قاریان معروف چون مصطفی اسماعیل و ابوالعینین شعیشع، در کنار همسر بی‌حجاب خود و بازتاب آن در جامعه مصر آن زمان اشاره کرده بود.

همین امر در مورد بعضی از شخصیت‌های مشهور معتقد به اندیشه جاویدان‌خرد یا سنت‌گرا وجود دارد. کسانی که مسلمان شدند و اسلام صوفیانه را برگزیدند و در عین حال موضع‌گیری شدیدی علیه همه مبانی فکری و فلسفی غرب داشتند. گذشته از مبانی، آنها مظاهر غربی را هم رد می‌کردند، از جمله تاکید خاصی در مورد پوشش داشتند. اگر چه مردانشان در مجامع رسمی همان لباس متعارف را می‌پوشند، اما در محافل داخلی خود نوعی ردای کلا‌‌ه‌دار به شیوه مراکشی‌ها به تن می‌کنند.

رنه گنون، از بنیان‌گذاران این اندیشه به شمار می‌رود که موضع او علیه همه مبانی فکری غرب شدید‌تر از بقیه بود. او در 1912 مسلمان شد و در 1930 پس از مرگ همسر اول فرانسوی‌اش وارد مصر شد. با زنی مصری ازدواج کرد و تا پایان عمر در 1951، به عنوان مسلمان و با نام شیخ عبدالواحد یحیی در قاهره ماند. عکس‌هایی از او در کنار همسر بی‌حجابش، از جمله در نشریات عمومی وابسته به این جریان منتشر شده است.

سید حسین نصر، مهمترین شخصیت زنده متعلق به این جریان، در کتاب «قلب اسلام» (ترجمه شهر‌آیینی، ص 241) رعایت حیا را از تعالیم اساسی پیامبر به شمار می‌آورد و می‌نویسد: «زنان در ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام، پوشاندن مو را به نشانه حیا و به ویژه احترام به پیشگاه الهی از اجزای طبیعی زندگیشان می‌شمردند». اما درباره الزام به حجاب می‌نویسد: «این موضوع پیچیده‌ای است و تا جایی که به جهان اسلام مربوط است باید خود زنان مسلمان، و نه دیگران، در کنار دیگر مسائلشان و براساس تعالیم اسلام و هنجارهای رایج اجتماعی درباره‌اش تصمیم بگیرند.»

در پایان این را هم بیفزایم که مطابق رای دست کم برخی از علمای شیعه، عکس و فیلم حکم دیدن مستقیم را ندارد و عدم رعایت حجاب زن مسلمان در عکس و فیلم (نزد برخی، با این شرط که بیننده او را نشناسد) مشکلی ندارد.

انتهای پیام
captcha