از بازداشت گسترده فلسطینیان در کرانه باختری تا هشدار اردن به دولت آینده نتانیاهو
کد خبر: 4097655
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
تحولات فلسطین؛

از بازداشت گسترده فلسطینیان در کرانه باختری تا هشدار اردن به دولت آینده نتانیاهو

باشگاه اسیران فلسطین اعلام کرد رژیم صهیونیستی در شبانه‌روز گذشته 20 فلسطینی را بازداشت کرده است. از سوی دیگر مقامات اردنی نسبت به تغییر احتمالی وضعیت بیت‌المقدس از سوی کابینه نتانیاهو هشدار دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از فلسطین الیوم، بامداد امروز دوشنبه، 16 آبان، نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی حمله کردند و درگیری‌های مسلحانه در حوالی اردوگاه آوارگان «بلاطه» آغاز شد.

باشگاه اسرای فلسطین اعلام کرد که نیروهای اشغالگر 20 فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی دستگیر کردند.

نیروهای اشغالگر در استان الخلیل 10 فلسطینی را از اردوگاه آوارگان العروب، روستای الشیوخ، شهرک بیت عمر و شهرک بیت کهیل دستگیر کردند. اشغالگران همچنین به کمپ آوارگان بلاطه، در منطقه نابلس، در شمال کرانه باختری یورش بردند و خانه‌ای را محاصره و دو برادر را از آنجا بازداشت کردند. همچنین در استان جنین، نیروهای اشغالگر دو فلسطینی را پس از یورش به منازل آنها در شهرک «السیله الحارثیه» دستگیر کردند. 

همچنین رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند رزمندگان مقاومت در کرانه باختری، در 24 ساعت گذشته 19 عملیات علیه نیروهای صهیونیستی انجام دادند. جوانان فلسطینی علاوه بر پاسخ به سه حمله شهرک‌نشینان، به سوی نیروهای اشغالگر کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

از بازداشت گسترده فلسطینیان در کرانه باختری تا هشدار اردن به دولت آینده نتانیاهو

درگیری با نیروهای اشغالگر در شهرک‌های ابودیس، بیت اجزا، بیت دقو و الرام در قدس اشغالی رخ داد.

هشدار اردن به کابینه آینده نتانیاهو

از سوی دیگر مقامات اردنی هشدار داده‌اند که در صورت تلاش دولت جدید رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت موجود در بیت المقدس شرقی، روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی آسیب خواهد دید.

امان به دولت آینده نتانیاهو نسبت به تغییر وضعیت موجود در بیت‌المقدس شرقی و خطر تشدید تنش اسرائیل علیه فلسطینی‌ها هشدار داد.

گزارش هیئت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی بحران دیپلماتیک بالقوه‌ای را که در صورت به دست گرفتن قدرت با حمایت افراط‌گرایان راست افراطی در انتظار بنیامین نتانیاهو است، نشان می‌دهد. 

پیش‌بینی می‌شود با فشار  ائتلاف نتانیاهو، وی تحت فشار قرار گیرد تا حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر بیت‌المقدس تحکیم کند و به یهودیان اجازه دهد آزادی مذهبی بیشتری داشته باشند.

این هیئت به نقل از یک منبع اردنی گفت: هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود در کوه معبد مطمئناً به روابط بین اردن و رژیم صهیونیستی آسیب می‌رساند.

شایان ذکر است که نتانیاهو و متحدانش در انتخابات هفته گذشته اکثریت ۶۴ کرسی را به دست آوردند و راه را برای بازگشت او به نخست‌وزیری همراه با تشکیل دولتی متشکل از احزاب مذهبی صهیونیستی و حزب تندروی «شاس» هموار کردند.

1800 حکم بازداشت فلسطینیان از ابتدای سال

رژیم صهیونیستی از ابتدای سال جاری تاکنون 1800 حکم بازداشت موقت در حق فلسطینیان صادر کرده است.

مرکز مطالعات اسرای فلسطین در گزارشی اعلام کرد که از میان احکام صادر شده، 997 از 2 تا 6 ماه تمدید شده‌اند و حکم بازداشت موقت برخی اسرا، 5 مرتبه هم تمدید شده است.

در این گزارش آمده است که 799 نفر از این اسرا برای اولین بار در حقشان حکم بازداشت موقت صادر شده است. این در حالی است که بیشتر اسرایی که آزاد شدند، برای بار دوم زندانی شدند.

آزادی یکی از رهبران حماس 

رژیم صهیونیستی شیخ عبدالباسط الحاج از رهبران جنبش حماس در شهرک «جلقموس» در مجاورت جنین را پس از 21 ماه بازداشت موقت آزاد کرد. شیخ الحاج پس از آزادی مورد استقبال گرم و گسترده فلسطینیان در ایست بازرسی سالم در جنین قرار گرفت.

نظامیان رژیم صهیونیستی 10 فوریه سال 2021 این رهبر حماس را پس از حمله به منزلش در روستای جلقموس به اسارت گرفتند. این رهبر حماس نهایتا به بازداشت موقت درآمد و این حکم چندین مرتبه تمدید شد.

شیخ الحاج یکی از رهبران حماس است که سابقه اسارت طولانی مدت دارد. او تاکنون 18 سال در زندان های رژیم صهیونیستی در بند اسارت بوده است.

هجوم صهیونیست‌ها به زندان هداریم

نیروهای سرکوبگر وابسته به سازمان زندان‌های صهیونیستی روز یکشنبه به اسرای فلسطینی در زندان «هداریم» یورش برده و اقدام به سرکوب آنان کردند. باشگاه اسیر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای سرکوبگر اسرائیلی به بخش‌های 30 و 35 زندان هداریم یورش برده و ضمن سرکوب اسرا، اقدام به بازرسی اتاق‌های آنان کرده و وسایل شخصی اسرا را به هم ریختند.

این مرکز حقوقی اشاره کرد که حملات نیروهای وابسته به سازمان زندان‌های صهیونیستی به اسرای فلسطینی طی هفته گذشته افزایش یافته است.

از بازداشت گسترده فلسطینیان در کرانه باختری تا هشدار اردن به دولت آینده نتانیاهو

هم اکنون 80 اسیر فلسطینی که اکثرا به حبس‌های طولانی مدت و حبس ابد محکوم هستند، در زندان هداریم نگهداری می‌شوند. هدف سازمان زندان‌های صهیونیستی از حملات مکرر به اتاق‌های اسرا در زندان‌ها، بر هم‌زدن آسایش آنان و سرکوب اسراست و تلاش می‌کند تا از این طریق عزم و اراده پولادین آنان را تحت تأثیر قرار دهد.

دستگیری یک جوان فلسطینی در روز انتخابات کنست

از سوی دیگر منابع عبری زبان اعلام کردند که رژیم صهیونیستی اخیرا یک جوان فلسطینی ساکن شهرک «کفر الدیک» در شمال کرانه باختری را به اتهام تلاش برای اجرای عملیات تیراندازی بازداشت کرده است.

شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، نظامیان اسرائیلی گفته‌اند که این جوان فلسطینی قصد اجرای عملیات تیراندازی در یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری در روز انتخابات کنست را داشته است. شبکه مذکور اشاره کرد که این جوان مسلح بوده است.

نهادهای امنیتی اسرائیلی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته افراد زیادی را در اراضی اشغالی به اتهام اجرای عملیات مقاومتی یا تلاش برای آن بازداشت کردند. عملیات‌های ضد صهیونیستی در کرانه باختری به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و طی این عملیات‌ها ده‌ها صهیونیست کشته یا زخمی شده‌اند.

درخواست سازمان همکاری اسلامی برای آزادی اسیر بیمار فلسطینی

روز گذشته دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نسبت به وضعیت ناگوار اسیر ناصر ابوحمید که به سرطان مبتلاست، ابراز نگرانی کرد.

اسیر ابوحمید به سرطان مبتلاست و وضعیت جسمی بسیار وخیمی دارد، او همانند هزاران اسیر دیگر از اقدامات سرکوبگرانه و خودسرانه رژیم صهیونیستی رنج می‌برد و از حقوق اساسی خود از جمله حق درمان محروم است.

از بازداشت گسترده فلسطینیان در کرانه باختری تا هشدار اردن به دولت آینده نتانیاهو
سازمان همکاری اسلامی بار دیگر همبستگی خود با اسرای فلسطینی را اعلام کرد و خواستار مداخله فوری نهادهای حقوقی و بین‌المللی برای آزادی این اسیر فلسطینی و دیگر اسرای فلسطینی به ویژه اسرای بیمار، سالخورده و زنان و کودکان شد.

گفتنی است که اسیر ابوحمید وضعیت بسیار وخیمی دارد و هر لحظه وضع جسمی‌اش بدتر می‌شود، او از مدت‌ها پیش قادر به حرکت هم نیست و از ویلچر استفاده می‌کند و کپسول اکسیژن به او وصل است.

انتهای پیام
captcha