جهاددانشگاهی موتور محرک نظام ملی نوآوری در کشور باشد
کد خبر: 4097831
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
معاون علمی رئیس جمهور بیان کرد:

جهاددانشگاهی موتور محرک نظام ملی نوآوری در کشور باشد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه کشور امروز به یک نظام ملی نوآوری نیاز دارد، گفت: کار معاونت علمی این است این نظام نوآوری را در همه ارکان کشور پیاده کند که جهاددانشگاهی می‌تواند موتور محرک این نظام باشد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دوشنبه ۱۶ آبان‌ماه در جلسه هیئت رئیسه جهاددانشگاهی که با حضور رئیس جدید این نهاد برگزار شد، با اشاره به حضور پنج‌ماهه خود در این نهاد، گفت: حضور مفید و تمام‌وقتم 102 روز می‌شود که در این مدت کوتاه حضور در جهاددانشگاهی با افرادی پرانرژی و توانمند جهادی مواجه شدم که ظرفیت‌های زیادی برای انجام فعالیت‌های موردنیاز جامعه دارند. این موضوع را در مراسم سالگرد جهاددانشگاهی خدمت رئیس‌جمهور محترم نیز اشاره کردم.

وی ادامه داد: در آن دیدار تأکید کردم در بدنه دولتی و شبه‌دولتی کمتر نهادی را سراغ داریم که همانند جهاددانشگاهی توانسته باشد با امکانات و توقعات کم بتواند دستاوردهای بسیار بزرگی به دست آورد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اقدامات خود در مدت حضور در جهاددانشگاهی، بیان کرد: با مطالعات انجام‌شده از نهادهای همانند جهاددانشگاهی در سایر کشورها سند «جهاددانشگاهی، موتور محرک نظام ملی نوآوری» را طراحی و تدوین کردیم که نسخه اول آن تقدیم رئیس این نهاد می‌شود.

وی ادامه داد: کشور امروز به یک نظام ملی نوآوری نیاز دارد و کار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان این است که این نظام نوآوری را در همه ارکان کشور پیاده کند و جهاددانشگاهی نیز می‌تواند موتور محرک این نظام باشد.

رئیس سابق جهاددانشگاهی، توجه مقام معظم رهبری نسبت به این نهاد را زبانزد عنوان کرد و گفت: رهبری در دیدار دو هفته پیش نخبگان نیز وقتی می‌خواستند به دستاوردهای کشور اشاره نمایند، در اولین مثال از جهادگر فقید مرحوم کاظمی آشتیانی نام بردند و در ادامه تأکید فرمودند که این دستاوردها در پژوهشگاه رویان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه رویان یکی از مجموعه‌های موفق جهاددانشگاهی است که به‌واسطه توجه رهبر انقلاب پررنگ شده است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه‌های دیگر پزشکی، مهندسی و... مراکزی دارد که اگر به همین اندازه نباشند، کمتر از پژوهشگاه رویان نیستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، سازوکار جهاددانشگاهی را یکی از بهینه‌ترین سازوکارهای مدیریتی در کشور دانست و بیان کرد: جهاد سعی کرده است محاسن هر دو سیستم خصوصی و دولتی را داشته باشد و کنار آن از معایب این دو دوری کند، به‌نوعی جهاددانشگاهی راه‌حلی بین سیستم خصوصی و دولتی بوده که خیلی هنرمندانه طراحی‌شده است.

وی ادامه داد: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز این موضوع را جدی پیگیری می‌کنیم تا از جهاددانشگاهی حمایت شود؛ الگوهای موفق با مدل جهاددانشگاهی باید تکثیر شوند که این ظرفیت در اختیار رئیس جهاددانشگاهی است تا از این فرصت استفاده کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ظرفیت دیگر این نهاد، امکانات و تجهیزاتی است که ظرف ۴۲ سال با زحمت مدیران و اعضای جهاددانشگاهی آن‌هم با سلایق مختلف در این مجموعه ایجادشده است؛ اظهار کرد: البته به‌واسطه پراکندگی برخی از این تجهیزات و امکانات در مواردی از آن‌ها استفاده و بهره‌برداری لازم نمی‌شود.

وی با انتقاد از این تفکر برخی از مدیران دولتی کشور که از ساختمان و تجهیزات به‌عنوان سرمایه و عامل توسعه نام می‌برند، گفت: مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه جهاددانشگاهی نیروی انسانی توانمند این نهاد است؛ باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تجربه و نیروی انسانی از ساختمان ارزش بیشتری دارد و توانایی‌های فکری، علمی و معنوی آن‌ها بهترین سرمایه سازمان است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جهاددانشگاهی اختیار عمل خوبی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایش دارد، گفت: ثروت دیگر این نهاد تشکیلات و تشکیلاتی بودن آن است که امیدوارم در مدیریت جدید امور بر مبنای عقل جمعی و سلایق همه جهادگران دنبال شود.

وی همچنین به علاقه جهادگران جهاددانشگاهی به رهبری، انقلاب و پیشرفت کشور اشاره کرد و گفت: آن‌ها نه در حرف بلکه در برون‌داد عملکرد خود این علاقه‌مندی را نشان می‌دهند.

انتهای پیام
captcha