زمان شروع حفظ قرآن بستگی به استعداد افراد دارد
کد خبر: 4098011
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

زمان شروع حفظ قرآن بستگی به استعداد افراد دارد

حافظ کل قرآن با اشاره به بهترین زمان برای آغاز حفظ گفت: زمان شروع حفظ بستگی به استعداد افراد دارد، اما به‌طور کلی دوران ابتدایی و راهنمایی زمان خوبی برای یادگیری قرآن است. دوستانم که زودتر از من در دوران ابتدایی شروع به حفظ کردند خیلی از من جلوتر هستند، اگرچه برای حفظ قرآن هیچ وقت دیر نیست.

قرآنلیدا سحاب‌چراغیان، حافظ کل قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان با بیان اینکه طبق روایاتی بر مؤمن واجب است روزانه 50 آیه از آیات قرآن را تلاوت کند، این روایت موجب شد تا خودم را موظف کنم که این مقدار از آیات را حتما هر روز تلاوت کنم، گفت: تلاوت‌های روزانه را همراه با ترجمه و به‌منظور ختم قرآن انجام می‌دادم، با این حال در سال چند بار ختم قرآن تکرار می‌شد، این تکرار و ختم قرآن چند باره در سال جرقه‌ای را در ذهنم ایجاد کرد که چرا این تکرار کردن منجر به حفظ نشود، از این‌رو کار حفظ را آغاز کردم.

وی ادامه داد: به لطف خداوند این تصمیم را گرفتم که حفظ کل قرآن را شروع کنم. در سن 21 سالگی در تابستان سال 1387 در جامعةالقرآن ثبت‌نام کردم، گرچه خانواده مشوق من در راه حفظ بودند اما تشویق یا حمایت خاصی در این زمینه برای ادامه حفظ نداشتم.

این حافظ قرآن با اشاره به آیه 17 سوره مبارکه قمر «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ؛ و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرده‏‌ايم پس آيا پندگيرنده‏‌اى هست» تصریح کرد: با وجود سختی‌های راه حفظ و زمان نسبتا زیادی که باید برای آن گذاشت، اما بر‌اساس این آیه یادگیری قرآن آسان است. دوره‌ای که در آن شرکت کردم دوره حفظ چهار ساله بود و من به کمک خداوند این مسیر را طی سه سال به اتمام رساندم و در تابستان 90 حفظ کل را به پایان رساندم.

سحاب‌چراغیان افزود: در هفته سه صفحه از قرآن کریم را حفظ می‌کردم و روزانه نیم ساعت برای یک صفحه زمان می‌گذاشتم، این زمانی که برای حفظ آیات می‌گذاشتم باعث می‌شد تمرکزم بالا برود، در آن زمان دانشجو بودم و سعی می‌کردم حفظ قرآن در اولویت باشد. پس از اتمام حفظ شروع به تثبیت محفوظات خود کردم به این صورت که یک ساعت برای تثبیت هر جزء زمان لازم بود و من روزانه سه جزء را مرور می‌کردم، اگرچه حافظ باید به ترتیل‌خوانی هم توجه داشته باشد، اما این زمان برای تندخوانی صرف می‌شد. حفظ همراه با ترتیل‌خوانی نیز زمان بیشتری را می‌طلبد.

وی گفت: هر چقدر افراد عامل به قرآن باشند در حفظ آیات قرآن نیز موفق‌تر هستند. حفظ قرآن برکات مادی و معنوی زیادی در زندگی من داشته است؛ بعد از شروع حفظ قرآن تصمیم گرفتم که چادر را برای پوشش خودم انتخاب کنم.

این حافظ قرآن با اشاره به بهترین زمان برای آغاز حفظ یادآور شد: زمان شروع حفظ بستگی به استعداد افراد دارد، اما به‌طور کلی دوران ابتدایی و راهنمایی زمان خوبی برای یادگیری قرآن است. دوستانم که زودتر از من در دوران ابتدایی شروع به حفظ کردند خیلی از من جلوتر هستند، اگرچه برای حفظ قرآن هیچ وقت دیر نیست، اما با توجه به اینکه فطرت کودکان توحیدی و پاک است، بهتر است آنها را از دوران بچگی با آیات الهی آشنا کنیم.

سحاب‌چراغیان ادامه داد: علاقه و جذب کودکان به حفظ قرآن بستگی به عواملی دارد؛ بعضی از بچه‌ها خودجوش و علاقه‌مند به فراگیری قرآن هستند و مدام به سمت قرآن می‌روند، عامل دیگر تأثیرپذیری کودکان از پدر و مادر است؛ به‌طور مثال پدر و مادری که در خانه زیاد قرآن می‌خوانند روی فرزندان اثرگذار هستند و عامل دیگری که در فرزندان تأثیر می‌گذارد محیط و دوستان است.

وی گفت: استقبال و تشویق خانواده در جذب فرزندان به قرآن خیلی مهم است، طبق دستور مقام معظم رهبری که فرمودند والدین در خانه جلسات قرآن برگزار کنند؛ با برپایی هیئت‌ها و جلسات قرآنی در خانه، فرزندان با این فضا آشنا می‌شوند و کودکان راحت‌تر به سمت قرآن و حفظ آن می‌روند.

این حافظ قرآن با اشاره به مشکلات حوزه فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: در صورت ایجاد اتحاد و یک دست شدن مؤسسات قرآنی شاهد گسترش و فراگیری قرآن در جامعه خواهیم بود. یکی دیگر از مشکلات بالا بودن شهریه‌هاست؛ در بعضی از مؤسسات آن‌قدر شهریه بالاست که از سوی خانواده‌ها استقبال نمی‌شود. همچنین از دیگر مشکلات قرآن‌آموزان بیمه آنهاست که همت مسئولان را می‌طلبد و هنوز هم مشکلات بیمه حل نشده است.

انتهای پیام
captcha