تأکید بر حفظ وحدت شیعه و سنی در موصل عراق
کد خبر: 4098261
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰

تأکید بر حفظ وحدت شیعه و سنی در موصل عراق

آستان مقدس حسینی با برگزاری کنفرانس صلح در منطقه سنی‌نشین غرب استان نینوا که هنوز نیروهای امنیتی در آنجا در حال مبارزه با بقایای عناصر داعش هستند، بر لزوم تحکیم وحدت ملی برای مقابله با تروریسم تأکید کرد.

کنفرانس صلح با مشارکت گسترده بزرگان عشایر استان نینوا

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری نون عراق، دبیرخانه آستان مقدس حسینی طی دو روز گذشته یک کنفرانس صلح را با مشارکت گسترده بزرگان عشایر استان نینوا و مسئولین دولتی و امنیتی در شهر موصل، مرکز این استان برگزار کرد.

آستان مقدس حسینی هدف از برگزاری این کنفرانس را تحکیم صلح داخلی و حمایت از ثبات در عراق اعلام کرد.

شیخ خلیل العلیاوی، از طرف آستان مقدس حسینی با ایراد سخنرانی در این کنفرانس  بر اهتمام شیخ عبدالمهدی، متولی شرعی آستان مقدس حسینی بر حمایت از همه تلاش‌ها برای تحکیم الفت، وحدت شیعه و سنی و ثبات در جامعه عراق تأکید کرد.

شیخ خلیل العلیاوی

وی افزود: آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر دینی در عراق نیز توصیه کرده است، اهتمام به عدالت و اصول همزیستی مسالمت‌آمیز، احترام به صاحبان دیگر ادیان و همزیستی صلح‌آمیز با آنها تداوم داشته و از هر گونه اقدامات تحریک‌آمیز رسانه‌ای و فکری پرهیز شود.

تأکید بر همزیستی مسالمت‌آمیز در کنفرانس موصل

شیخ رامی العبادی از اعضای ارشد شورای علمای الرباط المحمدی(نهاد دینی اهل سنت عراق) نیز طی نطقی ضمن تقدیر از فتوای مرجعیت عالیقدر دینی که آزادی عراق را از لوث داعش رقم زد، تأکید کرد: برای مبارزه با افراط‌گرایی و اندیشه‌های داعشی مردم عراق از هر طیف و گروهی باید با یکدیگر متحد باشند.

تأکید بر مبارزه با افراط‌گرایی و اندیشه‌های داعشی در کنفرانس موصل

در پایان کنفرانس هم بیانیه‌ای صادر شد که در آن هفت توصیه آمده است: نخست حمایت از صلح  و ثبات و گفت‌وگو به عنوان راه حل راهبردی برای نجات جامعه، دوم تحکیم گفتمان ملی و بشردوستانه در همه زمینه‌ها بخصوص در حوزه رسانه، فرهنگ و گفتمان دینی و پرهیز از گفتمان طائفه‌ای و نژادپرستانه و سوم اینکه با دستگاه‌های امنیتی برای تحقق امنیت و مشارکت همگان در برچیدن همه آثار فاجعه باری که باندهای تروریستی تکفیری در عراق و بخصوص در استان نینوا به بار آوردند، همکاری شود و درخواست برای تعقیب تروریست‌ها و مجازات آنها تا زمانی که تروریسم از خاک عراق ریشه‌کن شود.

بزرگان عشایر و طوایف عراق در کنفرانس صلح نینوا

چهارمین توصیه این بیانیه، حفظ وحدت و انسجام در مناطق غرب نینوا و اجازه ندادن به مداخلات بیگانگان برای از بین بردن بافت اجتماعی و عشایری این منطقه، پنجم حفظ هویت ملی و احترام به هویات دیگر، ششم درخواست از دولت محلی و مرکزی و نهادها برای حمایت از تلاش‌های جامعه و عشایر غرب نینوا در ایجاد صلح و رد خشونت و افراط‌گرایی و حمایت از زیرساخت‌ها و خدمات اساسی این منطقه، هفتم تشکیل کمیته‌ای از شیوخ و بزرگان مناطق غرب نینوا برای مشارکت در حمایت از صلح اجتماعی و شرکت فعال در ترسیم آینده این مناطق و درخواست برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای در این منطقه است.

تأکید کنفرانس صلح عراق بر حفظ وحدت و انسجام در مناطق غرب نینوا
عراق در سال ۲۰۱۷ پیروزی بر داعش را که در مدت بیش از سه سال نزدیک به یک سوم قلمرو این کشور را گرفته بود، اعلام کرد. با این وجود،‌ هسته‌های پراکنده این گروهک همچنان در مناطقی از عراق حضور دارند و گهگاه دست به حملات تروریستی علیه شهروندان و نیروهای امنیتی می زنند.

استان نینوا به مرکزیت موصل در شمال غرب عراق واقع است. تروریست‌های داعش شهر موصل را در ژوئن 2014 به تسخیر خود درآورده و به دنبال آن دیگر شهرهای این استان هم یکی پس از دیگری سقوط کرده بود، اما ارتش عراق با همکاری سایر نیروهای امنیتی عراق و در راس آن الحشد الشعبی در ژوئیه 2017 آزادی موصل را اعلام کرد. شهر تلعفر نیز در 55 کیلومتری غرب موصل و بزرگ‌ترین شهر پس از موصل در نینوا هم در شهریور 1396 (اگوست 2017 ) از چنگ داعش آزاد شد.

انتهای پیام
captcha