تأثیر اصلاح صدور مجوزهای مؤسسات قرآنی بر عملکرد این مراکز
کد خبر: 4098747
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
رضا یاوری بیان کرد:

تأثیر اصلاح صدور مجوزهای مؤسسات قرآنی بر عملکرد این مراکز

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی تسنیم لنجان درباره مدیریت قرآنی گفت: اگر بخواهیم در عصر دیجیتال از مدیریت قرآنی و فرهنگی غافل نشویم، باید دو بُعد قانون‌گذاری و دیگری اجرا را با هم مدیریت کنیم.

رضا یاوریرضا یاوری، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت تسنیم لنجان، که چند سالی است اندیشکده مدیر نوین را در حوزه کسب و کارهای فرهنگی در زیرمجموعه مؤسسه ایجاد کرده است در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با مدیریت قرآنی بیان کرد: اگر بخواهیم در عصر دیجیتال، از مدیریت قرآنی و فرهنگی غافل نشویم، باید دو بُعد قانون‌گذاری و اجرا را تؤامان با هم مدیریت کنیم.

وی درباره نحوه مواجهه و وضع قوانین برای مؤسسات قرآنی تصریح کرد: اگر مؤسس مؤسسه، برای دریافت مجوز مراجعه کند و مدرکی در رشته قرآنی داشته باشد، می‌تواند مجوز مؤسسه را دریافت کند در حالی که شاید افرادی که توانایی بیشتری در حوزه مدیریت دارند، ولی رشته‌های آنان مرتبط به قرآن نیست یا پیش از این تجربه مدیریت در حوزه قرآنی نداشته‌اند، می‌توانند مفیدتر باشند.

لزوم بازنگری در شیوه دریافت مجوزها

یاوری با بیان اینکه باید بازنگری و تسهیل در دریافت مجوزهای مؤسسات صورت گیرد و رویکرد قانون‌گذاران این حوزه باید تغییر کند، گفت: اگر با همین روش بخواهیم امور قرآنی را پیش ببریم، نمی‌توانیم تحولی جدی در حوزه قرآن را شاهد باشیم و فرمایشات و مطالبات رهبر انقلاب را تحقق بخشیم و نیز مؤسسات قرآنی با رویکردهای گذشته نمی‌توانند اثر قرآنی خود را داشته باشند. ما در مؤسسه، مهد کودک، مدرسه، دانشگاه، آموزش‌های دیگر، مرکز قرض‌الحسنه و مرکز مشاوره را ایجاد کرده‌ایم، اما آیا قرآن را گسترش داده‌ایم؟ اگر چنین کارهایی انجام می‌شود خوب است، ولی گاهی ربط و موضوع قرآنی مشاهده نمی‌شود و این یک چاشنی برای تأمین مخارج است، ولی کار اصلی مؤسسه قرآنی نیست.

وی ادامه داد: گاهی مجوزهای چندمنظوره صادر شده، ولی اثری بر قرآن و ترویج فرهنگ آن نداشته و مؤسسات باید فعالیت‌های اثربخش خود را بازنگری کنند. یکی از شاخص‌هایی که فراموش شده اثر‌بخشی فعالیت‌هاست. حتی در گزارش‌های مؤسسات توجهی به فعالیت‌های جدید نمی‌شود. چند سالی است که آموزش‌های مجازی شروع شده و این امر مربوط به یکی دو سال اخیر نیست. مؤسسه ما در سال ۱۳۹۰ اولین پلتفرم LMS را ایجاد کرد، ولی چون به این رویکرد توجه نمی‌شد، حتی گزارش‌های آن از طرف مدیران حکمران و ناظر پذیرفته نمی‌شد.

یاوری اظهار کرد: اگر بخواهیم با سرعتی که در گذشته داشتیم، برای آینده قانون‌گذاری‌، تصمیم‌گیری و اجرا کنیم، در پیاده‌سازی گام دوم انقلاب نه تنها موفق نخواهیم شد، بلکه باعث جلوگیری از گسترش و فراگیر شدن آن در حوزه قرآن خواهیم بود. مدل‌های بسیاری برای این موضوع وجود دارد که هم مدیران حکمرانی و هم مدیران مؤسسات می‌توانند با اجرای آن موفق باشند، ولی بازنگری و نگاه جدید همه مهم است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه قرآن بسیار کار شده و زحمات بسیاری از سوی مدیران حکمران و قانونگذار و مدیران و مربیان قرآنی کشیده شده است، در حوزه عملکرد شاید بتوانیم نمره‌ای بدهیم که همه راضی باشند، ولی در حوزه برداشت نه مدیران حکمرانی نمره مناسبی می‌گیرند و نه مدیران و مربیان قرآنی، چون در حوزه برداشتی باید در بطن جامعه شاهد تحولات بسیاری باشیم و اقبال به این موضوع را در جامعه ببینیم.

وی با بیان اینکه آمارهای مدیران حکمرانی و مؤسسات گویای خیلی از فعالیت‌هاست، گفت: اگر الان بخواهیم از کارمندان دولت آزمون روخوانی و روان‌خوانی ساده بگیریم، نمره مناسبی را کسب نخواهند کرد و اگر از بطن جامعه سؤال شود که آیا شما ۵۰ آیه در روز را تلاوت می‌کنید، چند درصد از جامعه مسلمان و معتقد به آن عمل می‌کنند؟

جدی گرفتن کرسی‌های نظریه‌پردازی

یاوری بیان کرد: کارهای مغفول‌مانده بسیاری داریم که هم نگاه حکمرانی باید تغییر کند و هم نگاه مدیریت مؤسسات و مربیان قرآنی و باید یک جهاد همگانی را شاهد باشیم تا بتوانیم عقب‌افتادگی را جبران کنیم. امیدواریم که در گام دوم انقلاب انتقادات و نظرات را بشنویم و برای آن فکری کنیم. اگر انتقادی یا نظری ارائه می‌شود، از روی دلسوزی فعالان قرآنی است و باید کرسی‌های نظریه‌پردازی و اندیشه‌ورزی را جدی بگیریم و فقط برای رفع تکلیف و ارائه آمار نباشد.

وی اظهار کرد: هیچ مدیر حکمرانی نباید براساس تعداد جلسات تجلیل شود، بلکه باید بر اساس خروجی و اثربخشی تشویق شود. جالب است که تعداد جلسات شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار می‌گیرد و رئیس شورای فرهنگ عمومی و دبیر آن تجلیل می‌شوند، ولی شاهد خروجی اثرگذاری از این جلسات نیستیم.

لیلا شرف

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha