افزایش دوبرابری اعدام‎‌‌ها در عربستان در سال 2022
کد خبر: 4100844
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

افزایش دوبرابری اعدام‎‌‌ها در عربستان در سال 2022

اعدام 138 نفر در عربستان سعودی باعث شده است تا آمار اعدام در این کشور در سال جاری نسبت به سال 2021 افزایشی دو برابری داشته باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، براساس آماری که توسط خبرگزاری فرانسه ارائه شده است، عربستان سعودی در سال جاری 138 نفر را اعدام کرده که دو برابر تعداد اعدام‌شدگان در سال 2021 است.

طبق گزارشی که در این خصوص منتشر شده، این آمار حاکی افزایش شدید اعدام‌ها در این کشور است که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی به شدت آن را محکوم کرده‌اند.

عربستان سعودی در سال 2021، اقدام به اجرای 69 حکم اعدام کرده‌ است. در سال 2020 در اوج شیوع ویروس کرونا، 27 مورد حکم اعدام اجرا شد و در سال 2019، تعداد 187 نفر اعدام شدند.

هفته گذشته، عربستان سعودی یک سعودی و یک اردنی را اعدام کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) این دو نفر اقدام به قاچاق قرص‌های مخدر ممنوعه آمفتامین کرده بودند.

بر اساس آمار تهیه شده توسط خبرگزاری فرانسه، با اعدام این دو نفر، تعداد اعدام‌های انجام شده در سال 2022 به 138 مورد افزایش یافته است که آمارهای رسمی عربستان هم آن را تأیید می‌کند.

این اعدام‌ها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی از اجرای دو حکم اعدام علیه قاچاقچیان هروئین پاکستانی خبر داد که اولین اعدام مرتبط با مواد مخدر در نزدیک به سه سال اخیر در این کشور بود.

در مارس گذشته، عربستان سعودی 81 نفر را در یک روز به اتهامات مربوط به تروریسم اعدام کرد که موج محکومیت بین‌المللی را در پی داشت.

گزارش‌های رسمی نحوه اجرای حکم اعدام را توضیح نمی‌دهند، اما در این کشور اغلب اعدام‌ها با گردن زدن انجام می‌شود.

دولت عربستان وجود هرگونه نهاد مستقل حقوق بشری در این کشور و همچنین تأسیس سازمان‌ها و انجمن‌های جامعه مدنی را ممنوع می‌کند و به سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر اجازه بازدید از و دسترسی مستقل به اطلاعات و منابع را نمی‌دهد.

انتهای پیام
captcha