اعدام ده‌ها نفر در عربستان سعودی
کد خبر: 4042396
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰

اعدام ده‌ها نفر در عربستان سعودی

وزارت کشور عربستان سعودی از اعدام ده‌ها نفر به جرم داشتن افکار، خط‌ مشی و عقاید انحرافی خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی آمده است: این افراد به ریختن خون بی‌گناهان، تجاوز به مقدسات دینی، حمله به عبادتگاه‌ها و تعدادی از اماکن دولتی حیاتی که برای اقتصاد کشور اهمیت بنیادی دارد، زیر نظر گرفتن تعدادی از مقامات و اتباع خارجی و حمله به آن‌ها، زیر نظر گرفتن نیروهای امنیتی و قتل آن‌ها و مثله کردن اجساد برخی از آن‌ها، کار گذاشتن مین، ارتکاب جرائمی نظیر ربودن، شکنجه، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و قاچاق سلاح و مهمات به داخل عربستان محکوم شده‌اند.

بر اساس این بیانیه، این افراد که حکم آن‌ها اعدام بوده، به دنبال ناامن کردن و ایجاد فتنه‌انگیزی و آشوب و هرج‌ومرج در کشور بودند و یا به مناطق درگیری در خارج از کشور رفته بودند و یا نقشه‌های داعش و القاعده را اجرا کرده بودند.

وزارت کشور عربستان سعودی همچنین مدعی شد که برخی از این افراد با جنبش حوثی، القاعده و داعش در ارتباط بوده‌اند و با آن‌ها همکاری اطلاعاتی داشته‌اند.

در ادامه بیانیه وزارت کشور عربستان اسامی این افرادی که حکم اعدامشان به تازگی اجرا شده و جرم‌های منتسب به آن‌ها آمده است. از بین 81 نفری که در این فهرست قرار دارند، اکثریت تبعه سعودی، 7 نفر تبعه یمن و 1 نفر نیز تبعه سوریه بوده‌اند.

واکنش‌ها به اعدام ۸۱ نفر در عربستان

مقامات سیاسی، رهبران دینی و احزاب مختلف یمن با اشاره به اینکه از کل افرادی که اعدام شده‌اند ۷ تن از یمن بوده‌اند، این جنایت شنیع را محکوم کردند.

قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق عراق نیز در تین رابطه اعلام کرد: اعدام وحشیانه این گروه با دلایل نفرت‌انگیز فرقه‌ای انجام شده و ما این رفتار هدفمند حکومت عربستان را محکوم می‌کنیم.

ابوالاء الولائی، دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق نیز به این کشتار ددمنشانه واکنش نشان داد و ضمن محکومیت این اقدام اعلام کرد: رژیم عربستان با فرصت‌طلبی از هیاهوی جنگ در اوکراین این 81 نفر را اعدام کرده است.

حزب دعوت اسلامی عراق نیز با محکومیت اعدام گروهی ساکنان قطیف در شرق عربستان اعلام کرد: این اقدام سعودی با هدف ارعاب شهروندان انجام شده و چنین جنایتی ادعاهای دروغین عربستان برای انجام اصلاحات و گشایش فضا را برملا می‌کند.

انتهای پیام
captcha