عماد آبشناس، کارشناس مسائل منطقه و مدیرعامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران، در گفتوگو با ایکنا، درباره دلایل تلاش عربستان برای برهم زدن شرایط داخلی ایران از طریق حمایت مالی از شبکه ایران اینترنشنال و تشدید تحرکات تجزیهطلبانه و افزایش شکافهای قومیتی گفت: عربستان مصداق ضربالمثل «نیش عقرب نه از ره کین است مقتضای طبیعتش این است» است؛ عربستان سعودی از آنجا که در جبهههای مختلف در منطقه نتوانسته در مقابل ایران کاری انجام دهد تلاش میکند در حوزه رسانه به ما ضربه بزند و متأسفانه بیتوجهی مسئولان کشور به مسئله رسانه و اهمیت کاری حرفهای رسانهای، باعث شده که سعودیها از این نقطه ضعف استفاده کرده و با حمایت از رسانهای همچون ایران اینترنشنال کاری کردهاند که امروز بسیاری از آشوبها و اقدامات تروریستی در کشور رقم بخورد.
وی افزود: البته نباید تصور کرد این رسانه به تنهایی قادر به انجام چنین اقداماتی در ایران است و نباید وزن و سهم بیشتر از حد واقعی به رسانه داد بلکه پشت پرده این رسانه اتاقهای فکر بسیار بزرگ و سازمانهای اطلاعاتی بسیار قدرتمندی حضور دارند که برای ایجاد آشوب و فضای ترور در ایران دست به دست هم دادهاند و ایران اینترنشنال تنها نمای بیرونی و ظاهری آن است.
آبشناس اظهار کرد: واقعیت امر این است که مجامع امنیتی و اطلاعاتی و اتاقهای فکر حرفهای همه پشت کار هستند و این رسانه انعکاسدهنده این سیاستها و برنامههاست و عربستان با استفاده از این ابزار در وضعیتی که در منطقه شرایط مناسبی ندارد میخواهد با برهم زدن امنیت داخلی ایران امتیاز بزرگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران به دست بیاورد تا از آن در مذاکرات احتمالی آینده و همینطور با برهم خوردن فضای منطقه با حضور مجدد نتانیاهو و پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره آمریکا استفاده کند.
مدیرعامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران درباره دلایل ضعف عملکرد رسانههای کشور به ویژه رسانهای با بودجه عظیم و نیروهای گسترده مانند صدا و سیما در مقابل رسانههای فارسیزبان خارج از کشور گفت: بیش از 70 درصد نیروهای اینترنشنال پیش از این کارمندان و نیروهای صدا و سیما بودند پس ضعف رسانههای داخلی به واسطه کیفیت نیروها نیست بلکه نیروهای خوب و حرفهای در رسانهها وجود دارند اما بحث این است که دست نیروهای رسانهای خودی بسته شده و این در مقابل دست دشمن را برای انجام هر نوع مانور رسانهای و عملیات روانی باز میکند.
وی ابراز کرد: به صراحت بیان میکنم هنوز هم ما دست نیروهای خودی، دوست و همسو را برای دفاع و حتی انعکاس واقعیت وضعیت فعلی بستهایم و طبیعی است رسانه دشمن در این فضا سیطره پیدا میکند. مشکل دیگر این است که ما اساسا یک راهبرد رسانهای نداریم و این در کنار بسته نگه داشتن رسانههای داخلی و اجازه مانور و اقدامات کنشی ندادن به آنها، ما را در این جنگ ترکیبی و رسانهای در موضع ضعف قرار داده و لذا اغلب یک یا چند گام از دشمن عقبتر هستیم.
آبشناس درباره واقعیت طراحی دشمن برای سوریهسازی از ایران و نوع اقدامات رسانهای در تبیین این دستور کار دشمنان گفت: در خصوص مقایسه ایران با سوریه و تلاش دشمن برای حاکم کردن وضعیت سوریه در ایران باید به این نکته توجه کرد که در بحران سوریه دولت این کشور حداقل یکسری نیروهای رسانهای داشت که دستشان برای مقابله با جنگ رسانهای دشمن باز بود و علیرغم هجمه رسانهای وسیع حامیان تروریستها اما دولت سوریه با نیروهای رسانهای حرفهای خود به مقابله رسانهای پرداخت اما در قضایای اخیر ایران ما نیروهای رسانهای را با دست بسته و بدون سلاح و تجهیرات لازم به میدان فرستادهایم و انتظار داریم بتواند به خوبی بجنگند.
این تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد: رسانههای معاند الان حتی توانستهاند یک چتر حمایتی برای تروریستها در داخل ایران ایجاد کنند و در این وضعیت نیروهای رسانهای داخلی هر چقدر تلاش میکنند واقعیت را انعکاس دهند چون نفوذ رسانهای خود را در این مدت از دست دادهاند، نمیتوانند با طرف مقابل هماوردی کرده و تأثیر طرف مقابل را داشته باشند و لذا تا زمانی که استراتژی رسانهای دقیق و متناسب با شرایط نداشته باشیم و به نیروهای رسانهای مجال و اجازه تحرک برای مقابله با این جنگ رسانهای در جهت روشنگری ندهیم همچنان متحمل ضرباتی خواهیم شد و شاید زمانی به خودمان بیاییم که خیلی دیر شده باشد.
آبشناس درباره مؤثر بودن تروریستی اعلام کردن رسانه ایران اینترنشنال از سوی وزارت اطلاعات و کافی بودن این اقدام گفت: این اقدام ایران از نظر پروتکلی یا ظاهری ممکن است تأثیرگذار باشد اما از نظر عملی باید جنگ رسانهای را با جنگ رسانهای پاسخ داد. به عبارتی اگر در جنگ نظامی نیروهای نظامی با هم میجنگند در جنگ رسانهای نیز رسانهها باید با یکدیگر مقابله کنند هرچند اتاقهای فکر و سازمانهای اطلاعاتی باید پشتیبان این جنگ رسانهای به لحاظ تهیه محتوا باشند.
مدیر عامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران در پایان اظهار کرد: در واقع نمیتوان نمیتوان با عملیات روانی و جنگ رسانهای به صورت امنیتی یا نظامی یا سیاسی برخورد کرد و فقط و فقط باید با نیروی رسانهای وارد جنگ رسانهای شد و اگر این مسئله را درک نکنیم قافیه را باختهایم.
گفتوگو از مهدی مخبری
انتهای پیام