عدنان؛ استارتاپی قرآنی با هدف ترویج فرهنگ اسلامی در بین کودکان جهان
کد خبر: 4100948
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

عدنان؛ استارتاپی قرآنی با هدف ترویج فرهنگ اسلامی در بین کودکان جهان

عبدالله الیوسف، بنیانگذار استارتاپ «عدنان، معلم قرآن»، با اشاره به چالش‌های پیش روی این کسب و کار الکترونیک، رسالت این پروژه را ارائه خدمت دائمی و مستمر به جامعه اسلامی به‌ویژه کودکان مسلمان سراسر جهان دانست.

عبدالله الیوسف، بنیانگذار استارتاپ قرآنی عدنان

به گزارش ایکنا به نقل از وبلاگ زد، عبدالله الیوسف، بنیانگذار یک کسب و کار الکترونیک با عنوان «عدنان، معلم قرآن» و فروشگاه اینترنتی الطفوله اهل عربستان در گفت‌وگویی  داستان جالب تجربه‌ای منحصر به فرد که کسب و کار  الکترونیک سودمند و کار خیریه داوطلبانه را به هم گره زده است، روایت کرد.

  پروژه عدنان، از ایده تا تأسیس

«عدنان، معلم قرآن» یک پروژه بشردوستانه عظیم است که به عنوان یک برنامه تعاملی رایگان برای آموزش و حفظ قرآن است که گروه هدف آن کودکان هستند و به موازات فروشگاه آنلاینی به همین نام فعالیت می‌کند که بر بازاریابی محصولات سرگرمی و آموزشی برای این دسته از مخاطبان تمرکز دارد؛ گروهی که سرمایه‌گذاران در تجارت الکترونیک اغلب آنها را نادیده می‌گیرند.

ایده پروژه عدنان، معلم قرآن به علاقه بنیانگذار آن عبدالله الیوسف به طراحی بازی‌های کودکانه و تمایل او به ارائه خدمات ارزشمند برای این کودکان در 20 سال پیش برمی‌گردد. آغاز به کار این کسب و کار در ابتدا با نوارهای کاست بود و سپس به سی دی تبدیل و از سال 2011 به تجارت الکترونیک تغییر جهت داد.

 چالش‌های بزرگ پروژه عدنان

مانند هر پروژه پیشگامی، استارتاپ «عدنان، معلم قرآن» باید با چالش‌هایی روبرو می‌شد و ارزش و شایستگی خود را ثابت می‌کرد. برخی از این چالش‌ها عبارتند از: اینکه حوزه کودک دشوار است و نیاز به چشم‌انداز و اهداف روشن دارد، کار در این حوزه‌ آسان به نظر می‌رسد اما در حقیقت دشوار است. از سوی دیگر افزایش قیمت محصولات دیجیتال در ابتدا یکی از مشکلات بود. چالش دیگر این بود که چگونه مشتری در سال 2011 برای مثال 200 دلار برای یک اپلیکیشن پرداخت می‌کرد و فرهنگ خرید آنلاین یا از طریق کارت‌های اعتباری در آن زمان رایج نبود.

همچنین نگاه جامعه به پروژه‌های با ماهیت خدماتی به‌ویژه با رنگ دینی خود یک چالش بزرگ بود. معمولاً کاربر اپلیکیشن قرآنی مایل به دانلود آن نیست مگر اینکه رایگان باشد، اما ادامه چنین پروژه‌هایی نیازمند منابع مالی کلان است که مسئله دوام فعالیت را ایجاد می‌کند و این امر استارتاپ را با چالش‌های دیگری مواجه کرده است. برخی از این چالش‌ها به این شرح است:

1) چالش متقاعد کردن سرمایه‌گذاران در استارتاپ؛ اینکه آنها به دنبال اطمینان از اثربخشی و موفقیت در هدف آن هستند، باعث می‌شود شرایطی را تعیین کنند. مثلاً وقتی کارآفرینان عدنان، در سال 2011 با بنیاد خیریه السبیعی تماس گرفتند، به آنها پاسخ داده شد که تعداد دانلودهای برنامه کمتر از 200 هزار نباشد و برنامه حداقل به دو زبان چینی و انگلیسی در دسترس باشد.

2) چالش تغییر از محصولات دیجیتال به ملموس و همزمانی وجود  اپلیکیشن رایگان و فروشگاه آنلاین که چالش‌های بزرگی از آن به وجود آمد، از جمله: ناقص ماندن و عدم بلوغ ایده‌ها؛ دشواری ارتباط با سرمایه‌گذاران و متقاعد کردن آنها با ایده‌های خلاقانه؛ توانایی‌ مالی ضعیف؛ نیاز به انبارهای ذخیره‌سازی؛ چالش متقاعد کردن سرمایه‌گذاران در مورد امکان‌سنجی پروژه و چالش فراهم کردن شرایط مالی برای دانلود محصول.

3) چالش نحوه برخورد با والدین در زمانی که کودک مشتری واقعی است. در اینجا دست‌اندرکاران استارتاپ باید در دو سطح کار می‌کردند: برآورده کردن خواسته‌های کودک و در عین حال متقاعد کردن والدین در مورد مزایا و ویژگی‌های محصول.

عدنان؛ پروژه‌ای با اهداف عالی 

عدنان، معلم قرآن توانایی خود را برای مقابله با چالش‌ها از اصول والایی که بر اساس آنها برای خدمت به مصالح عمومی بنا شده بود به دست آورده است. از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- به رسمیت شناختن جایگاه کودک در جامعه که مستلزم ایفای نقش فعال است که به رفع بی‌عدالتی و حاشیه‌نشینی کودکان کمک می‌کند. این امر بر هویت‌سازی و گسترش فرهنگ اسلامی در میان کودکان در جهان عرب تأثیر گذاشته است.

- ارائه خدمات رایگان به جامعه عرب و به طور کلی مسلمانان جهان که در تربیت کودکان بر اساس ارزش‌های اصیل و ایجاد توانایی‌های ذهنی آن‌ها با کمک وسایلی که با حریم خصوصی و خواسته‌های آنها همخوانی دارد.

- کمک به حل مشکلات اجتماعی، از جمله مشکل مشغله کاری والدین که در دوران مدرن به دلیل فشارهای شغلی افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که در حالی که والدین مشغول کار هستند کودک، خود را با محصولات دیجیتال و ملموس عدنان سرگرم می‌کند.

- وجهه عمومی این استارتاپ: عدنان، معلم قرآن، نه یک مؤسسه خیریه محض است و نه شرکتی صرفاً تجاری، بلکه به امور خیریه مشغول است و به نفع جامعه خدمات رایگان ارائه می‌دهد. در حالی که فعالیت‌های تجاری با هدف جامعه کودک و پیگیری خدمت در جهت مصالح عمومی، به عنوان روح این پروژه و موتور محرک آن باقی مانده است.

عدنان؛ پیشتاز خدمت به کودکان جهان

در زمینه دیجیتال، تیم فروشگاه الطفوله بیش از 30 اپلیکیشن را راه‌اندازی کرد که شامل موضوعات مختلف می‌شود: یادگیری زبان (عربی و انگلیسی و ...)، ریاضیات، رنگ‌آمیزی و هر آنچه که درک کودک را توسعه می‌دهد. عدنان به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده و تخمین زده می‌شود 9 میلیون دانلود از 197 کشور جهان از محصولات دیجیتال این شرکت انجام شده است.

عدنان، پروژه‌ای سودآور 

پروژه عدنان، معلم قرآن از سال 2016 به سمت تولید روی آورده است. این شرکت در این سال بخشی از محتوای دیجیتال خود را به صورت چاپی عرضه کرد. این برنامه شامل داستان‌های مخصوص کودکان که با ارزش‌های اسلامی اسلامی همخوانی دارد و در قالب کتاب‌های کاغذی با جلدهای جذاب به بازار عرضه شده است.

پس از آن، افق تولید محصولات گسترش یافت و تیم ایده‌پردازی وارد تجربه تبدیل دیگر محصولات مجازی به محصولات ملموس شد که تاکنون 15 محصول تولید شده است. از جمله محصولات متمایز می‌توان به بالش اذکار اشاره کرد که کوسن‌های مجهز به باتری است که با فشار دادن دکمه، کودک صدای اذکار را می‌شنود و به شنیدن ذکر در هنگام خواب عادت می‌کند.

اپلیکیشن قرآنی عدنان

به منظور حذف برخی از مشکلات ناشی از فاصله مکانی دور با کارخانه‌ها در چین، چاپ سه بعدی انجام شد که در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرد به طوری که نمونه اولیه، ظرف 15 روز پس از ارسال فایل به کارخانه آماده می‌شود.

همچنین تیم عدنان ایده بومی‌سازی محصولات در عربستان سعودی را برای صرفه‌جویی در هزینه، زمان و کمک به اقتصاد محلی در نظر دارد.

عدنان و بازاریابی الکترونیک 

عدنان، تجربه بازاریابی و تجارت الکترونیک را به موازات ساخت و تولید با سرمایه‌گذاری در امکانات روز  موجود به پیش می‌برد از جمله اینکه به بازاریابی مستقیم از طریق روش‌های روز مانند کمپین‌ها بدون کمک گرفتن از اینفلوئنسرها اقدام می‌کند.

همچنین فروشگاه اینترنتی خصوصی عدنان در شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، اسنپ‌چت و ... فعال است که به دسترسی سریع مشتریان به محصولات  کمک می‌کند. این امر همچنین باعث مطلع شدن از بازخوردها و نظرات کاربران و رفع سریع کمبودها و لحاظ کردن نیازهای آنها در تولید محصول می‌شود. مثلاً یک بار مشاهده شد که با وجود بازدید بالا، درصد فروش کاهش یافته است و پس از پیگیری مشخص شد که دلیل آن هزینه بالای حمل و نقل بوده است. بلافاصله این هزینه کاهش یافت و روند فروش به حالت عادی بازگشت.

فروش محصولات عدنان در فضای مجازی

استفاده از فروشگاه‌های معتبر الکترونیکی مانند «زد و جریر»: اولین تجربه در بازاریابی کتاب داستان‌های کاغذی به دلیل مواجهه با توزیع‌کنندگانی که نیاز به حاشیه سود زیاد تا 50 یا 60 درصد ارزش فروش داشتند دشوار بود. بنابراین عدنان به تجارت الکترونیک روی آورد و محصولات در فروشگاه اینترنتی زد قرار گرفت که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سود شد. همچنین فروشگاه اینترنتی جریر، توزیع کننده رسمی محصولات عدنان است. 

بدین ترتیب، عدنان، معلم قرآن، موقعیت تجاری بالایی به دست آورد و منابع مالی کافی را برای گسترش فعالیت‌های خود بدست آورد.

رویکرد استارتاپ عدنان به فعالیت پایدار

از آنجایی که رسالت عدنان، ارائه خدمت دائمی و مستمر به نفع جامعه است، دست‌اندرکاران آن علاقه‌مند به فراهم آوردن شرایط مادی و معنوی لازم برای تضمین پایداری از جمله جلب حمایت و سرمایه مناسب از سوی خیرین هستند. اولین آنها، بنیاد خیریه السبیعی بود که از سال 2011 به ایده این پروژه و موفقیت آن اعتقاد داشت.

بازی‌های کودکانه از استارتاپ عدنان

پیگیری واکنش مشتریان و گوش دادن به صدای آنها از اصول مهم پروژه عدنان است. نظرات مشتریان در حساب رسمی واتس اپ، صفحه اینترنتی فروشگاه، توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام  گرفته می‌شود. همچنین عملکرد پروژه به صورت مرتب پایش و به پیشنهادها و شکایات کاربران اهمیت داده می‌شود.

این امر باعث شده است که اعتماد مشتریان جلب شود. اپلیکیشن‌ رایگان عدنان آنقدر محبوب شده است که برخی از دانشجویان دانشگاه بیان می‌کنند که در دوران دبستان یا راهنمایی از این برنامه چیزهای زیادی یاد گرفته‌اند.

در مجموع، عدنان، معلم قرآن، تجربه‌ای پیشگام در زمینه پروژه‌هایی با ماهیت خیرخواهانه است که با استفاده از فعالیت‌های تجاری موازی که بازدهی مالی را تضمین می‌کند و به پایداری و سود بیشتر آن کمک می‌نماید، خدمات بزرگی را به جامعه ارائه می‌کند. امروزه این پروژه به دلیل برخورداری از قابلیت‌های بسیار زیاد در نوآوری و توسعه، آماده جذب سرمایه‌گذاری بیشتر است.

در ادامه تصاویری از حضور عبدالله الیوسف، بنیانگذار استارتاپ عدنان معلم قرآن را در رویدادهای مختلف کارآفرینی مشاهده می‌کنید.

مترجم: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha