انتقاد مفتی مقدونیه شمالی از محدودیت‌ها علیه اقلیت مسلمان
کد خبر: 4102370
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

انتقاد مفتی مقدونیه شمالی از محدودیت‌ها علیه اقلیت مسلمان

شاکر فتاحو با اشاره به تداوم تبعیض علیه مسلمانان در برخی مناطق این کشور، از عدم برخورداری مسلمانان از تمام حقوق دینی خود با وجود زمینه قانونی انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از البوابه، شاکر فتاحو، مفتی مقدونیه شمالی با اشاره به اینکه تبعیض علیه مسلمانان در برخی از مناطق این کشور هنوز ادامه دارد، تصریح کرد: اقلیت مسلمان در این مقدونیه شمالی با وجود زمینه قانونی هنوز از تمام حقوق دینی خود برخوردار نیستند.

به گفته وی سابقه اسلام در این کشور به شش قرن پیش و به حضور عثمانی‌ها در منطقه بالکان بازمی‌گردد و در حال حاضر با توجه به سرشماری سال 2021 مسلمانان حدود 40 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند با این حال فتاحو معتقد است جمعیت مسلمانان با توجه به آمارهای موجود در نهادهای اسلامی، بیشتر بوده و نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

مفتی مقدونیه شمالی درباره وضعیت مسلمانان این کشور و آزادی انجام مناسک دینی گفت: در گذشته به‌ویژه پس از خروج عثمانی از بالکان، مسلمانان از جنبه‌های دینی، ملی، اقتصادی و سیاسی مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند و مجبور شدند به ترکیه یا دیگر کشورها مهاجرت کنند.

وی افزود: پس از سقوط کمونیسم مسلمانان زندگی دینی خود را از سر گرفته و به سرعت نهادهای دینی خود را بازسازی کردند. به گفته فتاحو در حال حاضر بیش از 700 مسجد در مقدونیه وجود دارد و تقریباً در همه مساجد مدارسی ساخته شده است که کودکان نخستین درس‌های خود از اسلام را در این مدارس می‌آموزند. علاوه بر این پنج دبیرستان، یک دانشکده علوم اسلامی نیز تأسیس شده و از جانب مسلمانان نیز املاکی برای تأمین هزینه این نهادها و دیگر فعالیت‌های اسلامی وقف شده است.

مفتی مقدونیه شمالی خاطرنشان کرد: با وجود رونق فعالیت‌های اسلامی هنوز نگرانی‌های زیادی در میان جامعه مسلمان این کشور وجود دارد. تبعیض علیه مسلمانان در برخی از نقاط کشور ادامه دارد و با وجود تصریح قانون، مسلمانان هنوز از تمام حقوق دینی خود برخوردار نیستند. وی تأکید کرد: در حال حاضر بزرگترین نگرانی ما مهاجرت اقتصادی مسلمانان به کشورهای اروپایی است. این امر منجر به خالی شدن مدارس، مساجد و دیگر مراکز دینی ما می‌شود و می‌توان گفت که پیامدهای مهاجرت برای جامعه ما بسیار بزرگ خواهد بود.

انتهای پیام
captcha