نسل جدید بیش از گذشته به مفاهیم قرآنی نیاز دارد
کد خبر: 4102596
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

نسل جدید بیش از گذشته به مفاهیم قرآنی نیاز دارد

برگزیده مرحله کشوری چهاردهمین دوره مسابقات قرآن وزارت نیرو گفت: خانواده‌ها باید علاوه بر تلاوت به تألیفات قرآنی نیز توجه کنند چراکه نسل جدید، بیش از گذشته به مفاهیم قرآنی نیاز دارد.

زهرا دهقانیمرحله کشوری چهاردهمین دوره مسابقات قرآن کریم وزارت نیرو اواخر آبان‌ماه با معرفی برترین‌ها به‌کار خود پایان داد. زهرا دهقانی، فعال قرآنی استان یزد توانست در رشته تحقیق موضوعی رتبه دوم این دوره از مسابقات را کسب کند. به همین مناسبت ایکنای یزد، با این بانوی برگزیده قرآنی به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ چگونه وارد فعالیت‌های قرآنی شدید؟ 

از دوران دبستان، در مسابقات مختلف قرآنی شرکت می‌کردم و در مقطع راهنمایی نیز چند مقام استانی داشتم‌، به طوری که در مقطع سوم راهنمایی رتبه سوم استانی در مسابقات صحیفه سجادیه و در اول دبیرستان مقام دومی استان در همین مسابقه را کسب کردم، بنابراین با توجه به علاقه بسیاری که به فعالیت‌های قرآنی داشتم و در مدرسه هم با توجه به رتبه‌هایی که در مسابقات کسب کردم، از طرف کادر مدرسه به تداوم فعالیت‌های قرآنی تشویق می‌شدم.

ایکنا ـ به نظر شما بهترین زمان یادگیری قرآن چه سنی است؟

به نظرم آشنایی کودکان با مفاهیم قرآنی باید هرچه زودتر و در سنین پایین انجام شود. قبل از ایجاد پس‌زمینه ذهنی در کودکان لازم است مفاهیم قرآنی به شکلی ساده برای کودکان بیان و تشریح شود.

ایکنا ـ توصیه شما به علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی چیست؟

از منابع روز در وب‌سایت‌های مختلف استفاده کنند و با بهره‌مندی از دانش خود برای نشر و گسترش مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم در سطح جامعه بویژه برای نسل جدید همت گمارند تا شاهد ترویج قرآن کریم در جامعه باشیم.

ایکنا ـ نظرتان را در مورد مسابقات کشوری قرآن وزارت نیرو بفرمایید.

برای اولین بار در این مسابقات و در رشته تحقیق موضوعی شرکت کردم، از هر استان یک نفر در مسابقات کشوری شرکت کرده بود و در مجموع استان‌ها بیش از یک هزار نفر در این رشته شرکت کرده بودند که موفق شدم رتبه دوم را به‌دست آورم.

ایکنا ـ مسابقات کشوری قرآن در چه سطحی برگزار شد؟

به لحاظ اسکان، به دلیل وسعت شهر تهران و پراکندگی محل اسکان شرکت‌کنندگان، مشکلاتی را برای متسابقان به‌وجود آورده بود. در سایر بخش‌ها، مسابقات از کیفیت خوبی برخوردار بود. البته در بخش مسابقات تفسیر قرآن به دلیل سؤالات مشترک و مجازی بودن اجرای مسابقات، باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی شد.

ایکنا ـ برای ارتقای سطح کیفی مسابقات چه پیشنهادی دارید؟

با توجه به مشکلاتی که ذکر شد، بهتر است در صورت امکان محل برگزاری مسابقات و اسکان شرکت‌کنندگان متمرکز یا نزدیک به هم باشد، تا شرکت‌کنندگان بدون دغدغه ذهنی بتوانند در مسابقات شرکت کنند.

ایکنا ـ انجام فعالیت‌های قرآنی چه تأثیراتی در زندگی شما داشته است؟

قطعاً تأثیرات بسیاری داشته است، با مفاهیم قرآنی به شکل عمیق‌تری آشنا شدم. انجام تحقیقات موضوعی شبیه به این مسابقه، باعث می‌شود که شرکت‌کنندگان بعداً در هنگام قرائت آیات قرآن، بیشتر به مفاهیم قرآن توجه کنند.

ایکنا ـ برای جذب نسل امروز به سمت قرآن چه توصیه‌ای دارید؟

توصیه می‌کنم که خانواده‌ها علاوه بر قرائت قرآن و توجه به معنی و تفسیر، به مقالات قرآنی و کتاب‌هایی که درباره موضوعات مختلف قرآنی نوشته شده است، بیشتر توجه کنند چراکه نسل جدید بیش از گذشته به مفاهیم قرآنی نیاز دارد.

انتهای پیام
captcha