اروپایی‌ها در تحلیل تحولات ایران دچار خطای راهبردی شده‌اند + صوت
کد خبر: 4103056
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
عابد اکبری:

اروپایی‌ها در تحلیل تحولات ایران دچار خطای راهبردی شده‌اند + صوت

کارشناس مسائل اروپا تصمیمات ضد ایرانی اخیر مقامات اروپایی را ناشی از خطای راهبردی آنها در شناخت واقعیات جامعه ایران دانست و گفت:‌ اروپایی‌ها به واسطه این خطای راهبردی تصمیمات عجولانه‌ای علیه ایران اتخاذ کرده‌اند که پیامدهای منفی آن برای آنها در آینده‌ای نزدیک بیشتر خواهد بود.

عابد اکبری، مدیرعامل مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران

عابد اکبری، مدیرعامل مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اعمال فشارهای اخیر اروپا علیه ایران با اقداماتی در حوزه حقوق بشر، اعلام تعلیق روابط پارلمان اروپا با ایران و هجمه‌ها در خصوص فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه گفت: به نظر می‌رسد امروز اروپایی‌ها در محاسبات خودشان از فضای جامعه ایران دچار یک خطای راهبردی شده‌اند و براساس چنین خطایی تصمیمات عجولانه‌ای را اتخاذ کردند که قطعا پیامدهای منفی آن برای اروپایی‌ها در آینده‌ای نزدیک بیشتر خواهد بود.

وی افزود: اروپایی‌ها علیرغم ارتباطات تاریخی طولانی با جامعه ایرانی نتوانستند درک درستی از رویکردها و تصمیمات مردم ایران پیدا کند. امروز آنچه در جامعه ایران اتفاق می‌افتد و نوع تعاملات جامعه با حکومت نشان می‌دهد که اولویت مردم با وجود انتقادات به برخی کارکردها و عملکردهای مسئولان در حوزه‌های مختلف، حفظ تمامیت ارضی و بقای نظام موجود است و مردم به‌هیچ وجه موافق اقدامات تروریستی و تجزیه‌طلبانه که از سوی برخی کشورهای منطقه و اروپایی‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد نیستند، اما به دلیل وارونه‌نمایی رسانه‌های غربی دولتمردان و سیاستمداران اروپایی دچار خطای تحلیلی از وضعیت واقعی ایران شده‌اند و تصور می‌کنند مردم ایران، همین‌هایی هستند که با آنها در ارتباطند.  

شناخت نادرست از تحولات ایران

اکبری اظهار کرد: امروز در شبکه‌های اجتماعی چنین خطایی زیاد دیده می‌شود به این نحو که معمولا افراد در صفحه شخصی خود عمدتا افراد همسو با خود را به دایره دوستان‌شان اضافه می‌کنند ولذا دریافت پیام‌ها و گزاره‌های همسو از یک جمع باعث ایجاد خطای شناختی آن فرد نسبت به یک ماهیت و حقیقت یک پدیده و رویداد می‌شود. امروز هم مقامات اروپایی با یک اقلیت محدودی از جامعه ایرانی در داخل یا خارج کشور روبرو هستند که غالبا ایده‌های ضد ایرانی و خصمانه دارند و دائم نیز با تأیید آن اقلیت مواجه می‌شوند و محدود کردن شناخت از ایران به یک چنین اقلیتی، اروپایی‌ها را دچار خطای راهبردی در تصمیمات‌شان نسبت به ایران می‌کند.

مدیرعامل مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران درباره اینکه با وجود فضای گسترده رسانه‌ای و حضور سفرای اروپایی در ایران آیا واقعا امکان شناخت دقیق از ایران برای مقامات اروپایی فراهم نیست، گفت: در وضعیت تنگنا و مخاطرات داخلی، غالبا حاکمان علاقه دارند به موضوعات فرای مرزهای خود بپردازند. امروز اروپا دچار چالش‌های داخلی مانند تقویت شکاف‌ درون‌اروپایی، شکاف فراآتلانتیکی و شکاف سنتی اروپا و روسیه است و در فضایی که این سه شکاف مهم در اروپا حاکم است مقامات اروپایی بی‌میل نیستند موضوعات کم‌اهمیت و کم‌اثر در امنیت اروپا را بزرگنمایی کنند.

ایران؛ بهانه‌ای برای پوشش مشکلات داخلی

وی نمونه پررنگ این فرافکنی را روایت اروپایی‌ها از حمایت ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین و بزرگنمایی آن خواند و گفت: ایران چه از روسیه حمایت کرده باشد چه نکرده باشد و چه پهپاد داده باشد چه نداده باشد، سهم بسیار ناچیزی در این جنگ دارد اما اینکه اروپایی‌ها این مسئله را تا این حد برجسته کرده و بر روی آن مانور می‌دهند به خاطر تمایل رهبران اروپایی به فرافکنی و بزرگنمایی موضوعات فرودست و کم‌اهمیت برای انحراف افکار عمومی نسبت به چالش‌های داخلی مهم و تأثیرگذارتر در داخل اروپا است.

اکبری درباره اینکه با این رویکرد خصمانه اروپایی‌ها نسبت به ایران اساسا ایران گزینه دیگری جز راهبرد نگاه به شرق را می‌تواند برگزیند، گفت: باید به این نکته توجه کرد که منظور از نگاه به شرق که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند و دولت سیزدهم به آن اشاره دارد، شرق جغرافیایی نیست و هیچ وقت هم نبوده است. جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری در هر جای جهان که با نظام سلطه مخالف باشد یا آن را تأیید نکند و مؤید آن نباشد، همراهی و تمایل به گسترش روابط دارد؛ حال ممکن است این کشور در شرق یا غرب جغرافیایی باشد.

اروپا تا کجا علیه ایران پیش می‌رود 

این کارشناس حوزه مسائل اروپا بیان کرد: بر همین اساس امروز در اروپا گروه‌ها و احزاب سیاسی وجود دارند که با نظام سلطه دچار مشکل هستند و ایران می‌تواند آنها را همسو با خود تعریف کرده و با آنها ارتباط داشته باشد و از سوی دیگر جریان‌ها، احزاب و اشخاصی نیز در اروپا حضور دارند هستند که کاملا تابع نظام سلطه هستند و در چارچوب دستورکار نظام سلطه رفتار می‌کنند و با آنها نمی‌توان گفت‌وگو کرد تا زمانی که از آن خوی و حالت تبعیت‌پذیری محض از نظام سلطه خارج شوند.

کد

اکبری درباره اینکه اروپا این مسیر علیه ایران را تا کجا ادامه خواهد داد، گفت: اروپایی‌ها حداقل در دو نوبت رویکرد ضد ایرانی خود را تا حد احضار سفرای اروپایی از ایران ادامه دادند اما در هر دو مورد قبلی این اروپایی‌ها بودند که بعد از مدتی سرشان را پایین انداختند و خیلی بی‌سر و صدا به اتاق‌های سفارتخانه‌های خود به تهران برگشتند و کار خود را دنبال کردند. این بار هم پیش‌بینی می‌شود پس از هیاهوی شکل‌گرفته اروپایی‌ها در رابطه با ایران و با فروکش کردن این موج مجددا درخواست‌ها از جانب اروپایی‌ها برای گفت‌وگو با ایران در موضوعات مختلف آغاز شود و حداقل در سه، چهارماه آینده شاهد آغاز گفت‌وگوها میان ایران و اروپا باشیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha