مسجد «ژومایا»؛ عبادتگاه فعال مسلمانان در بلغارستان + عکس
کد خبر: 4103347
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

مسجد «ژومایا»؛ عبادتگاه فعال مسلمانان در بلغارستان + عکس

مسجد «ژومایا» یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی عثمانی در بالکان است که در منطقه پلودیو(Plovdiv) قرار دارد و یک عبادتگاه فعال برای مسلمانان است.

به گزارش ايكنا، مسجد ژومایا زیارتگاه اصلی مسلمانان در پلودیو(Plovdiv) است. این مسجد در ابعاد 40 در 30 متر و در مرکز پیاده‌روی امروزی در غرب شهر قدیمی واقع شده است. مردم به احترام حاکم به آن مرادیه می گفتند. این مسجد بلافاصله پس از فتح شهر توسط ارتش عثمانی (64-1363) میلادی در محل کلیسای جامع «سنت پتکا تارنوفسکا» پلودیو ساخته شد. در زمان سلطنت سلطان مراد دوم (1421-1451) میلادی ساختمان قدیمی تخریب شد و مسجد امروزی به نام مسجد اولو ژومایا به معنای مسجد جمعه اصلی به جای آن ساخته شد.

مسجد ژومایا یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی عثمانی در بالکان است. این بنا با ساختمان مستطیل­شکل در ابعاد 33 در 27 متر یکی از بزرگ‌ترین مساجد ساخته شده در این دوران است. ساخت آن نشان‌دهنده تأثیر تکنیک معماری بیزانس و بلغارستان قدیم است با این نشانه که پس از هر لایه سنگ دو لایه آجر استفاده شده است.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برخلاف مساجد متأخر با یک گنبد، مسجد ژومایا از جمله مساجد چند گنبدی است. گنبدها 9 عدد و با ورقه‌های سربی پوشیده شده‌اند. در گوشه شمال شرقی نمای اصلی مناره‌ای برافراشته است که با شبکه مربع مورب از آجر قرمز روی زمینه‌ای از گچ بری سفید تزئین شده است.

تزیینات دیواری شگفت‌انگیز داخل مسجد با تزئینات گیاهی غنی پر شده است؛ شاخه‌ها، گل‌ها و گلدسته‌ها که بین مدال‌هایی با نقل قول‌هایی از قرآن قرار گرفته‌اند. نقاشی‌های دیواری احتمالاً مربوط به اواخر قرن هفدهم و آغاز قرن نوزدهم است.

با مقایسه معماری بیرونی و داخلی مسجد ژومایا در پلوودیو می­توان این بنا را یکی از قدیمی­ترین بناهای مذهبی نسبت به بناهای ساخته‌شده در بورسا، ادرنه و صوفیه دانست که بین قرن چهاردهم و پانزدهم ساخته شده است.

مسجد ژومایا به عنوان یک ساختمان بزرگ سه شبستانی برنامه‌ریزی شده بود. شبستان عریض‌تر میانی با سه گنبد نیم‌کره‌ای پوشیده شده است که با آویزهایی در فاصله‌های بین طاق‌های نوک‌دار ساخته شده‌اند.

شبستان‌های جانبی و باریک‌تر با طاق‌هایی پوشیده شده است. ورودی اصلی به منظره‌ای چشمگیر باز می‌شود و پایین فضای گنبدخانه با طاقچه محرابی شکل تزئین شده و با یک محراب به پایان می‌رسد.

پیش از بازسازی مسجد، نمازگزاران از دو ورودی به نمازخانه دسترسی داشتند. یکی از راه‌های ورودی شرقی و دیگری از قسمت شمالی که این ورودی به بازار روبروی مسجد متصل بوده و در حقیقت ورودی اصلی بود. امروزه جلو ورودی ضلع شرقی دیوارکشی شده است.

در طول دوره بازسازی یعنی بین سال‌­های 1785-1818 میلادی یک درب ورودی غربی به مجموعه اضافه شد که امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی­گیرد. مناره در گوشه شمال شرقی قرار دارد.

امروزه مسجد ژومایا یک عبادتگاه فعال برای مسلمانان است و نه تنها در تعطیلات مذهبی، بلکه در طول هفته توسط جامعه مذهبی مسلمانان در پلودیو مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

انتهای پیام
captcha