به گزارش ایکنا به نقل از وبسایت سازمان همکاری اسلامی، این کسری تجارت شامل محصولاتی از قبیل محصولات غذایی، مد، دارویی و مواد آرایشی و بهداشتی بوده است و تنها ۳ کشور از میان اعضای سازمان همکاری اسلامی جزء ۲۰ صادرکننده برتر محصولات اقتصاد حلال در جهان بودهاند.
لطیفه البوعبدلاوی، مدیرکل مرکز اسلامی توسعه تجارت نیز به نوبه خود گفت: نزدیک به چهار دهه است که این مرکز به دنبال تسهیل تجارت و سرمایهگذاری در کشورهای سازمان همکاری اسلامی بوده است. اقدامات مرکز شامل ترویج محصولات و خدمات اقتصاد حلال و توسعه مشارکتها و ائتلافهای راهبردی بین طرفین بوده است.
بنا بر گزارش سازمان همکاری اسلامی اگرچه کشورهای عضو در بخشهای غذا، دارو و لوازم آرایشی وابسته به واردات هستند اما در زمینه صادرات محصولات پوشاک و کفش یک منبع مهم تلقی می شوند در سال ۲۰۲۱ این کشورها، در حدود ۱۰۱ میلیارد دلار کفش و لباس صادر کردهاند، در حالی که میزان واردات آنها تنها در حدود ۳۵ میلیارد دلار بوده است.
از نظر سرمایهگذاری، در مجموع ۱۸۰ طرح سرمایهگذاری در بخش اقتصاد حلال کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی صورت گرفته و ۱۲۰ قرارداد به ارزش ۷,۹ میلیارد دلار به امضا رسیده است.
بر اساس این گزارش، ارزش داراییهای مالی اسلامی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال ۲۰۲۰ به ۳,۳۲ تریلیون دلار رسیده و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۵ با نرخ رشد مرکب سالانه ۷.۸ درصد به ۴.۸۲ تریلیون دلار برسد. در سال ۲۰۲۱، قراردادهای مالی ۲۳ درصد از کل قراردادها در کشورهای عضو را تشکیل میداده است.
کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همچنین در سال ۲۰۲۱ شش بازار از ۱۰ بازار بزرگ جهانی در زمینه رسانه و سرگرمی را به خود اختصاص دادهاند این کشورها در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴۱ میلیارد دلار برای رسانه و سرگرمی هزینه کردهاند و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۶ این مبلغ به ۲۳۱ میلیارد دلار آمریکا برسد.
این گزارش با اشاره به اینکه آموزش اسلامی عامل مهمی در توانمندسازی اقتصاد حلال است و آموزش کارگران این صنعت در زنجیره تأمین حلال ضروری است، خاطرنشان کرد: مصرفکنندگان مسلمان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال ۲۰۲۱، ۱۵ میلیارد دلار برای آموزش عالی هزینه کردند.
انتهای پیام